/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kastration
Fra : pots
Vist : 2114 gange
50 point
Dato : 05-11-07 08:00

Jeg er kommet ind i et problem som drejer som nogle familiemedlemer som ikke kan se hvorfor ders han hunde skal kastres.
Den ene hanhund er omkring 2 år, og det er ældre mennesker som har den. Den fik de for kort tid siden. Hunden kan ikke noget som helst, ikke engang "sit" eller "dæk" kan den. Den er meget dominerende og pisser overalt. De har svært ved ar holde den i snor fordi den vil fremaf og snuse. Hvis de slipper den fri på gåturen kan de ikke kalde den til sig.
Jeg vil så mene at det blir en mere rolig hund når den blir kastret og derved er den nemmere at lærer noget. Men hvordan får man det ind i hovedet på sådanne nogle ældre mennesker?

Det andet hold er nogle forholdsvis unge mennesker med børn. De har en labrador, som jo er en dejlig familiehund.
Men den har fået den ide at den strejfer og nogle gange i flere dage. De påstår hårdnakket at det er pg.a at den har fundet ud af at den får mad når den løber til en anden familie og at den elsker at lege med børn så den løber væk til de mennesker.
Og tro mig jeg har prædiket om at en hanhund kun løber væk når den kan lugte en hunhund, men de påstår det andet hårdnakket. Så nu er de igang med at hegne grunden ind og sætte strøm til. (skal lige siges at de har heste så derfor) For så mener de at hunden blir hjemme.
Men det eneste de får ud af det er at hunden blir skudt engang eller kørt ned. Hvordan skal man så lige overtale sådan en familie?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-11-07 08:08

Jeg ville slet ikke sige noget som helst til de hundeejere, de finder vel selv en løsning hen ad vejen.

En kasteration, er heller ikke noget man bare "gør" fordi hundene ikke er opdraget, der skal være en alvorligere årsag til sådan et indgreb.

Min hund er blevet kastereret, men det var fordi han - begyndte - at strinte, hvilket han ikke havde gjort tidligere, den hund du omtaler, har åbenbart ikke været vant til andet, så det er "tissetræning" og almindelig lydighedstræning der skal til.

At en hund løber hjemmefra, tror jeg godt kan skyldes "bedre mad og underholdning" det tror jeg nu heller ikke en kasteration vil hjælpe på.

Sørgeligt at folk får hunde, og ikke gider dem alligevel

Kommentar
Fra : pots

Dato : 05-11-07 08:12

Fordi jeg vil have dem til at få dem kastreret er fordi de så får en mere rolig hund der knytter sig mere til familien og derved falder den også mere til ro.

Vi har selv 2 hanhunde og jeg ved hvor træls det er når de ikke er kastreret så har de øje for alt andet når man går tur.

Og fordi jeg gerne vil have dem til at kastrere deres hunde er fordi jeg vil synes det er dyreplageri på en måde hvis hunden blir kørt ned eller skudt pg.a deres ligegyldighed.....!!

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 05-11-07 08:14

Du skal da bare tage og blande dig uden om.... Med hvilken ret kan du bestemme over for de mennesker hvad de SKAL gøre ved deres hunde.

Som du har udtrykt dig, lyder det for mig ikke som om, at disse mennesker har bedt om din indblanding. Ingen mennesker bryder sig om indtrængen på deres domæner, med mindre de selv beder om råd.

Så lad dog være med og banke fornuft ind i dem, men i dig selv og sig til dig selv, at dette har jeg ikke magt til og ændre........lev og lad leve.

For mig lyder det som om, at det er dig der skaber problemerne og ikke familierne.

Kommentar
Fra : pots

Dato : 05-11-07 08:14

Elsker selv dyr så kan blive foraget af sådan en ligegyldighed.

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 05-11-07 08:15

Din opfattelse af de to hunde vidner om at du ikke har ret meget forstand på hunde. Deres problemer med strint, skyldes at hunden er usikker og dominerende - altså manglende opdragelse. Det vil ikke hjælpe dem, at deres hund får klippet nummerpladen. Det eneste der vil hjælpe er at komme til træning med hunden, og så ellers sætte grænser.
Den anden der strejfer, er jeg mere usikker på. Det er ikke kun hanhunde der strejfer. Jeg kender en tæve (også labrador), der er velafrettet og bruges til jagt, men den må ligge i snor, når den er ude i haven på egen hånd, ellers stikker den af.
Nu tror jeg ikke det er ondskab fra hundens side, når den stikker af, den er simpelt hen nysgerrig. Og teorien med mad og andre børn, tror jeg passer udmærket. Jeg havde selv en blanding ml. retriever og collie for mere end 25 år siden. Han stak også af i ny og næ, og ham kunne vi hente ved bagerens bagdør 5 kilometer væk.

Kommentar
Fra : pots

Dato : 05-11-07 08:17

Kan godt være du synes sådan khn15. Men hvad hvis du havde en hunhund i løbetid og så der kom en hanhund som bare fik lov til at løbe og så stod i pludselig med hvalpe.
Eller at denne hund bed en person.
Grunden til at jeg vil have dem til at tage sig bedre at hunden er også for andre menneskers skyld og ikke kun dem.

For hvis man er ligeglad med sin hund så skulle man ikke have hund...!!!!!!!!

Kommentar
Fra : pots

Dato : 05-11-07 08:21

Det kan meget vel være housegoat. Men når man ikke engang forsøger noget på at rette problemet så må man jo komme med ideer til dem.

Den hund ved de ældre, er begyndt at tage over når de går med den. Den kan snart trække dem afsted hvis der kommer en anden hund. Og træning kommer de aldrig til. Jeg ville bare mene at hunden fik et andet temp. hvis den blev kastreret og derved kunne de bedre magte den. Det er en labrador og meget stor af størrelse.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 05-11-07 08:22

5 år.......jeg vil ha' jeg vil ha' ellers gider jeg ikke.

Disse mennesker er jo hverken dyrplagere eller andet ondt. Bland dig dog uden om og sov roligt i nat.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 05-11-07 08:24

hvad nu hvis du får din vilje...... og det ikke hjælper........hvad bliver så det næste du forlanger af dem.

Kommentar
Fra : pots

Dato : 05-11-07 08:29

Det eneste jeg forlanger er at de tager sig af hunden.
Jeg vil nødig være den person hvis barn er blevet bidt pga de er ligeglade med at deres hund strejfer.

Mine forældre har haft, ja snart 5 hanhunde og alle dem har de fået kastreret og de er faldet til ro og blevet en del af familien og har ikke alle de andre tanker om hunhunde og strejfe. Så noget hjælper det jo på.

Vi har selv 2 hanhunde som blir brugt til træning, konkurrencer og jagt og begge er blevet kastreret og tror mig jeg ved hvilket makvæk det var inden. Så jeg kan selv se hvor meget det hjælper.

Vi hentede vores den ældste en gang ved naboen pga de havde en hunhund i løbetid. Og nu er den total ligeglad.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 05-11-07 08:36

Du kan ikke forlange noget som helst....... Hvordan ville du selv reagerer hvis nogle forlangte, at du ikke måtte kastrerer din hund...

Nøjs dog med og være tilfreds med dine dygtige konkurencehunde og fryd dig over at de er så velopdragne, som du har gjort dem til, så de passer ind i dit kram og lad dine venner om og få deres hunde til og passe ind i deres hverdag.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-11-07 08:43

I de to eksempler du nævner der, er det ikke hundene der er noget galt med, men de der ejer dem.

Og hvordan du i din vildeste fantasi, kan mene det seriøst, at manglende elementær opdragelse hos en hund, skulle kunne afhjælpes hvis den fik fjernet bollerne......det fatter jeg ikke.
Og ligeledes er det ikke sådan, at en hanhund kun løber hjemmefra hvis den kan lugte en hunhund.
Enhver hun, hun eller han vil da udforske omgivleserne hvis den har muligheden og vel at mærke ikke har lært, at den skal blive hjemme.

Næh, her er tale om hundeejere der slet, slet ikke lever op til deres ansvar, både m.h.t. at lære hundene at lystre bare en lille smule, og ligeledes at sørge for, at hunden holdes hjemme på egen grund, sådan som loven foreskriver det.

Her vil kastration slet ikke hjælpe, det er jo ikke en mirakelkur, der får hunden til selv at finde ud af hvordan den skal opføre sig.

Citat
Men den har fået den ide at den strejfer og nogle gange i flere dage. De påstår hårdnakket at det er pg.a at den har fundet ud af at den får mad når den løber til en anden familie og at den elsker at lege med børn så den løber væk til de mennesker

Det kan også sagtens være rigtigt, men det ændrer alligevel ikke, at det er ejerens pligt at holde hunden hjemme på egen grund....altså ikke hunden fejl, men uansvarlige hundeejer.

Citat
Hunden kan ikke noget som helst, ikke engang "sit" eller "dæk" kan den. Den er meget dominerende og pisser overalt. De har svært ved ar holde den i snor fordi den vil fremaf og snuse. Hvis de slipper den fri på gåturen kan de ikke kalde den til sig.

Og den er to år gammel

Kender du det gamle ordsprog: "Man kan ikke lære en gammel hund nye kunster"........det passer så som regel......en 2 år gammel hund der mangler faste retningslinier (og er forvirret og derfor pisser overalt, fordi den ingen "leder" har) den vil være endda særdeles svær at rette op på....og umulig såfremt den bli'r hos de ejere den har.

Så hvis du vil give de hundeejere flere gode råd, vel at mærke kvalificerede råd, må det være, at de ældre mennesker indser, at de ikke har kræfter og evner til at styre den 2 år gamle hund (eller nogen hunde i det hele taget?) og skiller sig af med den.

Og så kunne du jo hjælpe de unge mennesker med at indhegne haven eller lave andre foranstaltninger der forhindrer Vapsen i at stikke af

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 05-11-07 09:25

Det skræmmer mig at læse her sort på hvidt, at der findes folk der tror, man kan løse almindelige problemer, der er opstået som konsekvens af manglende opdragelse med en kastration.

Jeg ved, det sker hele tiden, og jeg ved også at de hunden ofte bliver aflivet efterfølgende...

Kastration opdrager altså ikke en hund..

En anden ting - hvorfor anskaffer man sig en hanhund, hvis man ikke bryder sig om den adfærd, der definerer dens køn?

Min lille dreng er kryptorchid og derfor er en kastration en mulighed, vi skal overveje. I en samtale med vores dyrlæge siger han, at "Det vil jo også tage det værste han-hundepræg af ham".... Som om det var en fordel??

Arrj, jeg har købt hanhund fordi jeg vil have hanhund...

Og så til sidst - en gentagelse, men jeg er godt nok også lidt forarget - INGEN og jeg mener INGEN skulle blande sig i, om min hund skulle under kniven eller ej. DET er MIN afgørelse og MIN alene.

Men nogen mennesker kan bare ikke holde snitterne for sig selv..

Vaxen - og hendes glade hanhund med to boller og testosteron i blodet..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-11-07 09:44

Der er da ikke nogengrund til at falde over nogen fordi de har misforstået hvad en kastration kan gøre.

Læs dette: http://www.netdyredoktor.dk/sw15778.asp

Kastration af hanhunde kan da ikke sammenlignes med når man gjorde enmand til haremsvogter eller sanger.

...men selvfølgelig skal man da kigge på om det er ejerne der skal opdrages/oplæres før man ser pu hundens problemer og så er det måske i virkeligheden et spørgsmål om ejerne skulle have haft en mindre hund, evt. en tæve i stedet. og syntes ejerne at der er i orden, at hunden løber til fremmede for mad eller kærtegn så skulle man måske forære hunden til disse mennesker fordi en hund kun viser sin ejer ryggen hvis denne ikke har magtet at spille rollen som "overhund", da det er dens natur.

Kommentar
Fra : pots

Dato : 05-11-07 11:29

Den hund som løber hjemmefra konstant har gennemgået mange træningskursuser og er megetlydig, men det med at løbe hjemmefra det kan de ikke få vænnet fra den.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 05-11-07 11:35

Så må de bygge et højere hegn.

Der er på ingen måde garanti for, at hunden holder op med at strejfe alene fordi den bliver kastreret.

Min gamle hund havde stort set ingen drift på tæver - han forsøgte sig aldrig selv når han havde chancen, men yndede at strejfe alligevel..

Indhegning, det virker.

I øvrigt kan strejferi være et tegn på manglende aktivitet i hundens liv, så her kan der også med fordel sættes ind.

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-11-07 11:39

Det er heller ikke sikkert, at en kastration virker.
Vi fik en af vores kastreret på grund af dominans problemer, men det ændrede ikke på trangen til at udforske verden, som i bund og grund skyldes, at vi ikke stimulerede den nok og da de fleste har et arbejde hvor hunden skal være alene hjemme kan det nemt blive et problem hvis det er en aktivitetskrævende hund og det er de fleste af de større hunde og mange af de lidt mindre også.

Hunde der er fremavlet til at "arbejde" vil sjældent passe ind i en familie der ikke bruger flere timer om dagen på at motionere hunden så derfor skal man altid se på om famielie og hund passer sammen og ikke på om det er en sød eller flot hund.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 05-11-07 13:21

kastration er et mode fænomen hos mennesker, det er billigt og hjælper for nogen, men ikke for alle.
En hund går hjemmefra når mennesker er for kedelige og ikke aktiverer den nok.

Jeg vil ikke som sådan gå ind i denne diskution, jeg kan ikke fordrage at folk kasterer deres hunde fordi de ikke magter dem som de er.
Hunde skal opdrages og de første 4 år er de sværetse år, at komme igennem, hvor det kræver enormt arbejde med hunden og det glipper gerne når ejerne har haft hunden efter det første 1½ år, så gå de til kniven og tror at så bliver alt godt igen, gu gør nikke nej.
Det er mere synd for hunden at ødelægge den instinkter og opbygning af kroppen som foregår de første 4 år. Det er som at klippe en hæl eller tå af dig selv, når man gør det indgreb.
Fy føj bland dig uden om, når dine råd ikke kan blive bedre end på med kniven holdning.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-11-07 13:28

pots...... Jeg siger som andre: Bland dig udenom.....

Af en anden årsag. For når du HAR diskuteret emnet med de to familier, -og I hver især har stået på jeres, så sker der derefter ikke andet end at de pågældende familier bliver mere og mere stædige og holder mere og mere fast på deres synspunkter.

Hvis du HELT holder din mund fra nu af, så KAN det være, at familierne kommer til besindelse og gør det, der er det nemmeste for dem.

Om det er det bedste, det vil jeg ikke komme ind på. Det kan jeg ikke vurdere udelukkende fra dine udsagn, fordi du jo tror på kastrationen. Jeg mangler argumenterne fra den anden side.

Under alle omstændigheder er det de pågældende familiers sag. Og deres ansvar. Man kan ikke tale om vanrøgt UDELUKKENDE på grund af manglende kastration.

--Jeg har selv haft 3 hanhunde. Og ingen af dem blev kastreret. Men de blev meget lydighedstrænet.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 05-11-07 15:50

Denne diskussion har været oppe her mange gange og nogle opfatter helt fejlagtig, at kasteration er et middel til opdragelse. Der er en gammel skrøne, at det giver en roligere og nemmere hund, som ikke strejfer. Da jeg læste i København og vi boede på et værelse lod jeg mig overtale til at få vores hund kastreret fordi den løb væk i tre dage. Da vi fem år efter flyttede på landet løb den pludselig igen væk en aften og blev kørt ihjel.

Hvis man ikke gider eller evner, at opdrage sin hund og dermed beskæftige sig med den, så skal man slet ikke have lov til, at have hund og jeg vil da nødig deltage i en jagt med en hund, som ikke har den mindste form for opdragelse, den kan ødelægge en helt jagtdag ved formålsløst at tåge rundt i skoven og jage alt vildtet væk længe inden jægerne er på plads, har den heller ikke lært at apportere ordentlig, så den bringer det nedlagte vildt hjem til sin ejer – er det den da helt godnat som jagthund.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 05-11-07 17:08

Hej pots!
Jeg vil give dova og de andre der er modstander af en kastration i denne situation ganske ret, hvis du er af hunkøn håber jeg da ikke du kunne finde på at "kurere" din mand på den måde, hvis han ikke gør som du vil have ham til.
Kim

Kommentar
Fra : ZentaFreja

Dato : 05-11-07 17:54

Jeg er enige med de andre du skal blande dig udenom.
da kasteration ikke altid hjælper på at hunden bliver mere rolig.
Det er opdragelsen der er noget galt med og det kan du alligevel
ikke gøre noget ved. Det er de mennesker der har hundene der
ikke kan indse at de ikke har opdraget hundene ordentligt.
De ældre mennesker skulle måske finde et andet hjem til
hunden for den kan meget hurtigt vælte dem hvis den for øje
på noget på den anden side af gade den vil hen til og de kan
ikke holde hunden tilbage det har ældre mennesker ikke kræfter
til.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-11-07 18:31

Citat
du skal blande dig udenom.

Det bestemmer du selv, men lad en dyrlæge/adfærdskyndig om at vurdere berettigelsen og det er jo så ejerne der skal søge råd og det bør de nok gøre under alle omstændigheder.

Jeg syntes da ikke, at det er så forfærdeligt at kastrere han-dyr da man jo sparer dem for mange problemer når de alligevel ikke må følge deres instinkter og jeg har såmænd heller ikke noget imod, hvis man velbegrundet gør det samme ved han-mennesker hvis de ikke kan styre deres lyster, men det er jo en hel anden historie.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 05-11-07 18:58

Vi læser jo kun og problemets fra pots side......... jeg fornemmer en enorm vrede i indlægget, så måske er problemet slet ikke så voldsomt som pots får det til og lyde.

Kommentar
Fra : sara974

Dato : 05-11-07 19:07

Det er ikke altid det hjælper at komme med gode råd om hvad hundeejre skal gøre,der er nogen der ikke vil indse at deres hund har nogen problemmer.Og når ejren ikke mener der er noget problem så er der nok ikke så meget at gøre ved de mennesker.Men det er synd for hundene.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-11-07 21:24

Næ... Jeg er heller ikke IMOD kastration som sådan.....
Men det virker lige modsat, det pots gør. Det er klogere at sige sin mening ---og så lade det være ved det. At blive ved med at insistere opnås der ikke noget ved.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 06-11-07 06:42

Pots skal kun sige sin mening hvis ejeren spørger om råd........ folk der blander sig på den måde er ski.. irriterende og efter min mening en pistilens...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-07 10:33

..og jeg syntes, at det er irriterende og en pestilens når man vil tromle nogen ned bare fordi de har været lidt uheldige med sikkert velmente råd!

Mange hundeejere kan da godt trænge til velmente råd fordi hunde, der ikke er under kontrol er en plage og selv om kastration hverken er en universalløsning eller en sikker løsning så er det da noget der kan ændre på hundens natur så den bliver roligere, men er man af den type der gerne vil have en skarp og frygtindgydende hund, som andre, både mennesker og dyr, har respekt for så er kastration jo ikke godt da hundene ofte bliver mere underdanige efter kastration.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 06-11-07 19:34

Til Bjarne D
Uden at ville blande mig i dit indlæg i øvrigt, så kunne jeg godt lide, at hvide hvorfra du har din viden omkring, at han hunde ALTID bliver nemmere at have med, at gøre, hvis de kastreres?

Din påstand kan nemlig ikke stå alene.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-07 19:45

Citat
Til Bjarne D
Uden at ville blande mig i dit indlæg i øvrigt, så kunne jeg godt lide, at hvide hvorfra du har din viden omkring, at han hunde ALTID bliver nemmere at have med, at gøre, hvis de kastreres?

Din påstand kan nemlig ikke stå alene.

Måske du skal starte med at fortælle hvor jeg kommer med en sådan påstand, for det gør jeg ikke!

Jeg ved af erfaring og fra flere dyrlæger, at kastration er et brugbart middel når hanhunde er for dominante, men det virker ikke altid og kastration kan ikke anvendes som kompensation for manglende opdragelse og selv om det fjerner nogle af årsagerne til, at en hanhund strejfer så fjerner det jo ikke alle årsagerne.

Prøv at læse indenad bb1 og læg mærke til at mit ærinde er dels, at dæmpe angrebene på spørgeren, dels at fortælle at kastration ikke er noget forfærdeligt som nogen vil gøre det til og så er det jo af naturlige årsager en ting hvor man inddrager sin dyrlæge i beslutningen.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 06-11-07 22:26

Jeg syntes da ikke, at det er så forfærdeligt at kastrere han-dyr da man jo sparer dem for mange problemer når de alligevel ikke må følge deres instinkter og jeg har såmænd heller ikke noget imod, hvis man velbegrundet gør det samme ved han-mennesker hvis de ikke kan styre deres lyster, men det er jo en hel anden historie.

Vi to har en grundlæggende forskellig opfattelse af det spørgsmål, så lad os blot lade det ligger her.

Jeg har, som skrevet selv engang oplevet, at få en hund kastreret. Ligesom jeg ofte i mit ”arbejde” som hundetræner har oplevet fantastisk gode hunde, som er blevet ødelagt, netop på grund af dette indgreb. De har været ude af avlen og forskellige former for prøver, blot fordi den herre de har fået, har ment, troet eller fået fortalt, at det er en løsning.
Det er mit budskab at slå en milepæl igennem den opfattelse ikke spor andet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-07 22:30

bb1 du kunne altså ikke finde de påstande du tillægger mig og at du har en anden opfattelse af begrebet kastration end jeg skyldes sikkert at din viden er baseret på specielle forhold.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 07-11-07 00:26

Jeg har citeret hele it indlæg, hvor du skriver, at du ikke har noget imod at gribe ind i et dyrs naturlige og medfødte drifter – der i ligger din og min uenighed.
- men jeg stopper debatten nu, for det føre intet positivt med sig, at vi to diskuterer. Jeg har fremført mit synspunkt og du har fremført dit. Du går endda så vidt, som også at ville foretage indgrebet på mennesker. Det gjorde man for 8o år siden på hjerneskadet og hvis du kan bevise, at en hund er hjerne skadet. Ja, så har jeg heller ikke noget imod det. For så kan den alligevel ikke bruges i avlen.
Et menneske kan selv vælge og sige fra. Det kan en hund ikke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-11-07 09:38

bb1 du skriver jo at jeg påstår
Citat
at han hunde ALTID bliver nemmere at have med, at gøre, hvis de kastreres

..hvilket jeg ikke påstår og så kan du ellers diskutere videre med dig selv om alt muligt andet.