/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
nyt oliefyr
Fra : ulrik1976
Vist : 2919 gange
300 point
Dato : 04-11-07 21:02

Mine gamle forældre skal have noget nyt varme i deres hus...

huset er far 1950, og nok ikke så godt isoleret.
de har i dag luft til vand varmepumpe, den er over 25 år gammel, den er begyndt og lyde som en rumraket
de har også et gammelt oliefyr,ca 30 år gammel

de "rutter" ikke med varme.
om sommeren har de ikke tændt oliefyret/varmepumpe, kun når de skal have et bad 3 gange om ugen...

de skal have noget som er billigt og nemt og servicere da de ikke blive ældre.

jeg tror de er mest "tændt" på et nyt oliefyr.
der burde jo være noget olie og spare hvis de får et komplet nyt fyr...

har luret lidt på dette fyr: http://www.biovarme.dk/laia.asp

men ved ikke om det er "kvalivare"

er der nogen der har nogle gode forslag til hvad de skal have (helst oliefyr)
og er der noget sparet og købe et nyt oliefyr i forhold til det gamle

mvh ulrik

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-07 21:45

Hvorfor ikke bare en ny varmepumpe ? http://dk.ivt.se/products.asp?lngID=472&lngLangID=1

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-11-07 21:47

...og ja, et nyt fyr vil køre mere økonomisk end det gamle. Men det vil varmepumpen i særdeleshed også. Der er sket meget de seneste 25 år - rigtig meget.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 04-11-07 22:30

Jo men tror ikke de vil investere det det koster for luftvarmen(ved du hvad prisen er på anlægget)
de er lidt oppe i alderen så det skal være nemt for dem...

de har været glade for varmepumpen...

et nyt oliefyr med kedel burde kunne købes for ca 25000 kr.

vi har også snakket om luft-luft varmepumpe også bare bruge det gamle fyr til vintervarme + varmt vand

mvh ulrik

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-11-07 10:03

Nu er det vel ikke et nyt varmepumpeanlæg de skal have. Det er servicering ,med genfyldning af kølemiddel og måske også en ny kompressor.

Tro ikke på reklamen med at et nyt oliefyr vil spare 25 til 50 %. Det er simpelthen umuligt, med mindre det gamle fyr kører helt utroligt dårligt. hvis det er tilfældet er det justering og måske en ny brænder, der skal til. en anden kedel kan ikke øge virkningsgraden, med mindte man ogsågår over til kondenserende drift. Iså tilfælde skal der også ny vandtæt og rustfast skorsen til.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-11-07 13:06

En 25 år gammel varmepumpe, yder ikke den store COP længere. Gjorde det heller ikke ved "fødslen". Derfor kan en ombygning af denne give ikke så lidt.

Transor's påstande mht oliefyret kan jeg slet ikke se. Mange af de gamle oliekedler vi ser, kører simpelthen så ringe så det er helt forfærdentlig. Omvendt risikerer man masser af bøvl med skorsten og den slags, hvis man anvender noget nyt højeffektivt, idet du ikke har den massive spildvarme til at holde liv i trækket. Men der kører dæleme mange Salamander-kedler og lignende der simpelthen er nogle "svin" med det du nu fyrer med. Træ eller olie.

En anden VP får du slet ikke for den slags penge. Til gengæld får du en ny varmekilde, hvortil strømmen allerede er lavet. Og op mod en moderne oliekedel (eller gasfyr) klarer varmepumpen sig fremragende, rent driftøkonomisk.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 05-11-07 17:48

ok men hvad koster den ivt-luft-varme pumpe? installeret på fyn...
Det skal kunne forrente sig for de gamle, som måske ikke bor der så mange år endnu....

ved oliefyret:
et kondensernede oliefyr kræver vel bare et aftræk igennem væggen eller hvad...

der må nogle der har fået et nyt oliefyr som kan sige om de har sparet penge på at skifte til en ny model, evt hvilken model..

mvh ulrik

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 05-11-07 21:21

Spørg da IVT, de ved det vel?

Oliefyr - er der nogen der har råd til det? De varsler netop nu stigninger igen. Jeg jubler over mit røg væk. Har nu jordvarme, det sparer jeg skrigende mange penge ved.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-11-07 12:31

Med oliepriser over 100 USD pr. tønde er det skrigende skørt at investere i oliefyr. En renovering eller skiftning af varmepumpen burde være meget smartere. Jeg er sikker på, den lokale bank gladelig finansierer det for besparelsen på energiudgiften!
mvh
pbp
Og når der er mest brug for varme, i kulde og blæst, har Danmark masser af vindenergi i ledningsnettet