/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
polering af klaver
Fra : mmoel02
Vist : 6503 gange
100 point
Dato : 04-11-07 16:55

Jeg købte for ca. 10 år siden et klaver i sort højglans. Med tiden er det blevet noget ridset i lakken, og mit spørgsmål er, hvad jeg kan gøre ved det? Jeg fik engang at vide, at jeg kunne bruge noget bilvoks, kan det passe?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-11-07 18:40

Ja

Men der er sikkert mange som ikke tror på det.
Det bliver spændende at høre deres argumenter.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-11-07 18:45

hvis det er rigtig møbellak det har fået kan du bruge godt gammeldags politur

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-11-07 19:45

Nu blev der spurgt om man kunne bruge bilvoks og ikke om forslag til alt muligt andet, som måske også kan bruges.

Kommentar
Fra : 270346

Dato : 04-11-07 19:55

Prøv dog og spørge en pianoforhandler.
Min ven, som er det,bruger politur.Hvordan helt nøjagtig ved jeg ikke, så spørg dog fagkunstaben.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-11-07 20:44

Citat
Nu blev der spurgt om man kunne bruge bilvoks og ikke om forslag til alt muligt andet, som måske også kan bruges.

Der bliver netop spurgt hvad der kan gøres, og her passer bilvoks ikke ind, hvis voksen trænger ned i træet hvor lakken har revner eller er helt væk kan det blive langt sværere at lakere, derfor vil jeg også holde på gammeldags møbelpolitur, og helst en type uden silicone.

I sidste ende vil jeg også anbefale en fagmand hvis lakken har revner eller er slidt ned visse steder.

Kommentar
Fra : annette-sejr

Dato : 04-11-07 22:05

Altså ! ! Voks er vel en efterbehandling eller hvad ? der skal vel poleres inden. Jeg ville prøve med en lakrens på et mindre synligt sted. Bortset fra det så er gammeldags politur glimragende til efterbehandling af gamle møbler. Mvh. Annette

Kommentar
Fra : muldvarpen2

Dato : 26-11-07 20:19

hvis du bruger en smule hvid syrefri vaselineolie. Den trænger ind i overfladen og vil trække den gamle kulør frem. Vaselineolien kan påføres med pensel og dækkes til med køkkenfilm eller plastfolie og virke i et par dage. Når folien fjernes, skal den overskydende olie blot tørres væk.