/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Computer slukker sig selv
Fra : korsbak
Vist : 426 gange
35 point
Dato : 04-11-07 13:40

Hej jeg har et problem med min nye computer. Maskinen slukker af sig selv, ikke sådan "windows lukkes" eller noget. lige pludselig går den bare ud, som hvis nogen havde rykket strøm stikket ud. Computeren indeholder følgende hardware:

AMD 64 X2 4200+
2048 mb ram
Geforce 7300 SE 256mb

Jeg har windows xp på computeren. Jeg har forsøgt systemgandannelse, da det ikke virkede formaterede jeg og startede forfra. Jeg har selv samlet computeren, så jeg har gået alle stik igennem, tjekket at alt sidder som det skal, at alle blæsere kører osv. Processoren bliver ikke noget der minder om varm, så jeg tror ikke det er derfor. Der er ikke sådan at den gør det efter 5min hver gang. nogle gange kører den i flere timer inden det sker, andre gange i 10min.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-11-07 14:02

kører du med en piratkopi eller original xp.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-07 14:06

Citat
Hej jeg har et problem med min nye computer

Så piller du ikke. men indleverer til reparation......

Kommentar
Fra : korsbak

Dato : 04-11-07 14:14

Mit windows fungerer på mine andre computere. Hvis jeg indleverer til reperation, er der nogen der kender priserne på sådan noget?

Kommentar
Fra : korsbak

Dato : 04-11-07 14:16

Min strømforsyning er forresten på 400w

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-07 14:17

Prisen = 0

Der er vel garanti på.....

Kommentar
Fra : korsbak

Dato : 04-11-07 14:22

Men når jeg selv har bygget den hvor skal jeg så tage den hen? kan man bare tage den i en almindelig Merlin eller sådan noget?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-07 14:38

En "hjemmelavet" får du IKKE repareret gratis nogen steder.....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-11-07 16:17

Prøv at lægge mærke til om nogle af spændingerne på strømforsyningen forsvinder, når den går ned.
Det lyder som om det er et termisk problem.

Kommentar
Fra : korsbak

Dato : 04-11-07 16:49

Jeg må indrømme at jeg ikke rigtig forstår dit svar severino

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-11-07 17:12

Der kan være forskellige fejl.
Når du har ominstalleret, og fejlen ikke forsvinder, er det næppe selve styresystemet eller fejl i et program.

Det kan være fejl i ram, eller at du har sat tiderne i bios indstillingerne skrappere end din processer, bundkort eller ram kan køre sikker med.
Det kan også være spændingerne i strømforsyningen som ikke er korrekte.

hvis du har flere ramblokke, så prøv med en ad gangen og se om fejlen kun er der med en bestemt.

Prøv at stille bios data så sløvt som muligt,. Der er måske en præindstilling som er "sikker"
desværre er kinesernes engelsk på det punkt ret forunderligt.

Ellers er det måske nyt bundkort.

Hvis du indleverer til reperation i en computerforretning, risikerer du foruden en bunke måske overflødige nye dele også at betale en horribel timepris. Så er det mere lønsomt at skifte dele selv.

Kommentar
Fra : korsbak

Dato : 04-11-07 17:14

Mange tak for det svar, jeg kigger lige alle mulighederne igennem.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-11-07 20:19

Ja ja korsbak, så bøjer jeg det i neon for dig!
Det kan ikke komme bag på nogen, at en computer skal have en spænding for at den over hovedet kan fungere.
Oftest er der tre spændinger der SKAL være til stede: +12 volt, +5 volt og -12 volt.
Hvis bare en af disse spændinger svigter, af en eller anden årsag, så går putdyret i strejke. Det er da også derfor at jeg skrev, at du skal kontrollere om spændingerne er til stede.
Da du selv har samlet den, må jeg gå ud fra at du har en vis indsigt i det, og forventer at du kan bevare spændingen på lystavlen, til alle data kommer ind.

Kommentar
Fra : 25615

Dato : 06-11-07 14:58

Jeg har samme problem med at pc slukker uden varsel.
Den kan være tændt i lang eller kort tid.
Pc'en gør også selv startforsøg i et par sekunder og slukker så igen (når den er tilsluttet en tændt stikkontakt)
Jeg har byttet strømforsyningen, men det har ikke hjulpet.
Jeg har støvsuget on/off knappen da jeg tænkte at der måske var støv i kontakten, som på en måde tilsluttede pc'en.
Intet af dette har hjulpet.
Måske skulle man skifte kabinettet ud(evt. kun frontpanelet?), så man fik en nu on/off knap?