/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Fri bil
Fra : ganga
Vist : 1017 gange
50 point
Dato : 04-11-07 13:22

Hej
Er der nogen der kan fortælle mig om fri firma bil(som man betale skat af), er en slags ekstra løn?
Hvad er fordelen og ulemberne ved fri bil?
Jeg bor i Hillerød, og har et arbejde i Københavns områder, hvor jeg køre ud på forskellige byggepladser. Jeg skal alligevel snart skifte vores nuværende bil ud, da den snart ikke kan mere. Som jeg ser det, betaler man skat af værdien af den frie bil pr. måned. Hvis man tog et lån, til at købe en bil, skal dette også afdrages pr. måned.(afdraget er vel næsten der samme beløb, som det man betale i skat?) Skatten afhænger vel også af hvor dyr bilen er?
Hvis vi købte vores egen bil, vil fordelen være: Befordrings godtgørelse+ penge for at køre antal km
uden at betale skat af det. Vi ville købe i størrelses orden kr. 150-160.000.00, og ikke skifte den ud de første 10 år, men køre i den, så den ikke kan mere.
På forhånd tak
Ganga:)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-11-07 13:38

Fri bil er en slags løn som du betaler skat af, ja men regnestykket er sikkert meget mere indviklet, end som du stiller det op, du får kørsels godtgørelse som er en indkomst og skal beskattes, der vil så også være den ulempe, at du skal føre kørsels regnskab, hver kilometer skal specifiseres om det er arbejde eller privat

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-11-07 13:48

Regnestykket afhænger - udover prisen på bilen - også af km-forbrug, og om du vil lave det billigst muligt for dig privat, for firmaet eller sammenlagt. Men med en bil i den prisklasse er jeg næsten sikker på at det ikke kan betale sig for nogen at få 'fri bil'.

Læs om de nærmere regler i http://www.hlb.dk/publikat/bilen/bilbogen.pdf

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-11-07 13:59

Og så IKKE at forglemme at MEGET kan ske på 10 år.....

Og så kan du starte forfra med ny bil..... (hvis du vælger firmabil)...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-11-07 14:00

det har i mange år ikke været rentabelt at have fri bil. det er bedre at have en firmabil som kun må benyttes til arbejdskørsel. i dit sted ville jeg også købe bilen selv.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-11-07 14:30

Citat
du får kørsels godtgørelse som er en indkomst og skal beskattes

Ikke korrekt

Kørselsgodtgørelse (kørsel for firmaet i egen bil) er skattefri så længe de ikke overstiger ligningsrådets vejledende satser 3,35 / 1,78

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-11-07 14:34

Citat
det er bedre at have en firmabil som kun må benyttes til arbejdskørsel.

Ja, med egen bil er regnestykket simplere: Kan du køre billigere i egen bil end den udbetalte kørselsgodtgørelse, så kan du tilbyde at lægge egen bil til. Husk udgifter til slid, lavere brugt-salgs-pris, værksted, dæk etc. Ellers så lad firmaet have bil til ren firmabrug.

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 04-11-07 15:53

Jammen tak allesammen..!!
- jeg har lige været væk fra computeren noget tid..
Jeg må lige granske jeres svar.., så skal jeg nok vende tilbage med, jeg synes giver det bedste svar..
Mange tak
Ganga..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-11-07 17:00

Det er meget tvivlsomt om det for dig kan betale sig at have fri firmabil.

det afhænger bl. a. af hvordan du ellers vil financiere en privat bil, og hvordan du bærer dig ad med vedligeholdelse.

Hvis du hører til en type, som forstår at holde driftsomkostningen i ave, og det fornemmer man af dit spørgsmål, såer du bedre tjent med egen bil, række transport til arbejde fra i skat, og få kørselsgodtgørelse i firmaets tjeneste skattefrit.

Accepteret svar
Fra : pve

Modtaget 50 point
Dato : 04-11-07 18:16

Hej ganga,

Som du sikkert har erfaret ovenfor er der mange holdninger til spørgsmålet fri bil eller ej. reglerne for hvordan du beskattes mv. kan du finde her:http://www.kpmg.dk/getMedia.asp?mb_GUID=7C32796C-75FC-40B6-93B7-4A34D957A571.pdf

I denne publikation kan du også læse om nogle af fordelene/ulemperne ved fri bil.

Om det kan betale sig for dig kommer meget an på dit kørselsbehov mv. På denne side kan du til højre prøve et program som viser (indikere) om det kan betale sig for dig eller ej: http://www.kpmg.dk/view.asp?ID=4170

Godkendelse af svar
Fra : ganga

Dato : 04-11-07 21:34

Tak for svaret pve.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 04-11-07 22:16

Jeg har prøvet begge dele over flere år, min tommelfinger regel siger at hvis du private kører flere km end dit erhverv så skal du vælge at eje bilen, hvis du derimod kører flere km erhvervsmæssigt så er det firmabilen du skal vælge (du slider jo din bil op for firmaet og ikke dig selv). Noget beror jo også på hvor kræsen du er, hvis den bil du vil have ikke er med i firmaets bilordning så er du jo nødt til at skaffe en bil selv.
Hvis jeg i dag skulle vælge mellem de to muligheder ville jeg næsten uanset hvad vælge firmabilen, så er der intet bøvl med bensinpriser, bilkabuler, nye dæk, værditab og mm.
Den firmabil jeg kører i nu har lige fået en bule i taget, fordi en eller anden tumbe mente at det var morsomt at tage en gåtur på taget, så er man glad for at det ikke er ens egen.

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 05-11-07 14:44

Hej Olarsen
- og tak for dit svar..Vedr. benzin, er det også noget der bliver betalt af firmaet..??
Jeg er total grøn på området her, såå.. bær' over med mig..
Jeg skal iøvrigt også læse guiden fra kpmg, har endu ikke fået læst den.., blev sku' lige ramt af influeza, med opkast og høj feber til følge.., så kon den lige med

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 05-11-07 14:45

- Men er på toppen nu..(sådan da..