/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Mor kommer på besøg:)?
Fra : Grimstrup
Vist : 1163 gange
100 point
Dato : 04-11-07 12:44

Min mor kommer på besøg her på tirsdag, men hvad skal jeg lave for noget mad?

Det er selvfølgeligt et meget bredt spørgsmål, men kom med jeres bedste bud:)

-L

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-11-07 12:50

Mit bedste bud er, lav noget som hun ikke selv ville lave, men som hun holder meget af.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-11-07 12:54

Gør som jeg ville gøre, sæt mor til at lave maden se venligst bort fra dette indlæg, sikkert ikke det du ventede

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-11-07 12:56

Noget hun kan lide

Det er jo fuldstændig umuligt at svare på uden flere oplysninger.

Er hun allergiker, vegetar eller andet, har hun svært ved at spise fisk, hvor gammel er hum hvad er budgettet, hvor gode er dine evner i et køkken............

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 04-11-07 13:04

Jamen hun spiser alt.. så det jeg skulle have spurgt om var måske om nogen har en spændende opskrift som ikke er alt for besværlig at lave? Det kunne jo være der var en der havde lavet noget der var rigtigt godt her fornylig som vedkommende mener ville være helt rigtigt..

Kommentar
Fra : Lori

Dato : 04-11-07 13:09

Tortilla Lasagne

1 Rund springform
500 gr. hakket oksekød
1 spsk. olie
1 løg
1 fed hvidløg
1 squash
2 gulerødder
2 peberfrugter
250 gr. hytteost
75 gr. revet ost
3-4 tortillas
1 glas salsa (450 gr.)
Salt & peber

Tænd ovnen på 200 grader. Svits kødet på en pande med olivenolie, krydre med salt og peber og hæld det så over på en tallerken. Svits hakket løg og hvidløg på panden, tilsæt fint skåret tern af squash, peberfrugt og revet gulerødder. Steg under omrøring i 5 min, vend derefter kødet i det og tag det af varmen. Rør hytteost sammen med den revne ost samt lidt salt og peber. Smør springformen med lidt olie. Start med en tortilla i bunden. Læg et lag salsa på og dryp osteblandingen over i klatter, læg et lag kødblandingen. Gentag lagene og slut af med osteblandingen. Dæk med stanniol og sæt den i ovnen i 15-20 min. Tag stanniolen af og lad den få 15 min mere.

Serveres med tzaziki og en tomat-agurksalt samt evt. flad brød

Kan også laves vegetarisk, så tilsætter man bare flere grøntsager og undlader kødet.

God fornøjelse!

Kommentar
Fra : Lori

Dato : 04-11-07 13:13

Eller et alternativ til de danske frikadeller

Krydret frikadeller (4 personer)

Frikadellerne:
400 gr. hakket svinekød
8 spsk. couscous
1½ dl kogende vand
1-1½ tsk. salt
½ tsk. peber
1 løg
2 små æg
2 knsp. tørret chili
1 tsk. stærk sennep
2 fed hvidløg
4 spsk. frisk hakket persille
30 gr. Feta

Tomat-agurk salat:
6 tomater
1 agurk
1 løg
2 fed hvidløg
salt & peber

Kom couscous i 1½ dl kogende van dog lad det stå I 5 min. Rør kødet med salt, peber, fint hakket løg, æg, chili, sennep, og presset hvidløg. Vend hakket persille, smuldret feta og couscous i farsen. Steg dem på en pande, kan også laves som pandefrikadelle.

Skræl agurken, skær den igennem på langs og fjern kernene med en teske. Skær tomater og agurker i tern. Hak løg og hvidløg fint. Bland det og smag til med salt & peber.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 04-11-07 13:15

din egen yndlingsret.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 04-11-07 13:48

Italienske kødboller med pasta, tomatsauce og salat

Kødboller, italienske

2 skiver franskbrød lægges i blød i
¾ dl mælk en 10 minutters tid.

Blandes med

250 g hakket oksekød
250 g hakket flæskekød
1 æg
4 spsk. Parmesan
2 spsk. Persille
Hvidløg
Citronskal, revet, af en citron
Salt, peber
Prop det hele i en rørmaskine.

Form små boller (valnødde-størrelse) og steg dem i en god olie.

Serveres med pasta, salat og en go tomatsauce.
Opskriften herunder smager godt og er meget hurtig og nem.

Tomatsauce:

1 løg
Hvidløg
Olie
2 dl bouillon
4 spsk. Koncentreret tomatpure
Basilikum
Salt, peber

Skal I også ha dessert?

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 04-11-07 14:13

Mange tak, nu har jeg lidt at kigge på:)

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 04-11-07 16:12

Ja det har du, men se lige her, TOBINGTON måske en egnsret fra Nykøbing Mors !

jeg sjusser lidt med mængde og antal, da det kommer an på hvor stort et ildfast fad der er til rådighed.

En go håndfuld gulerødder ca. en 6-8 stk. skæres i skiver, og koges.
Et vinter hvidkål er det et stort så bare ½ skæres som til stuvet hvidkål, og koges.
To til 3 kobber grødris koges i vand, ikke til det er blevet helt til grød.
En skål frikadellefars ½ kg.kalv & øf, løg, 3 æg, mel, osv.
Det er i store Spanske træk hvad dert går til et solidt fad.

Fadet drysses i bunden med rasp ca ½ - 1cm.tykt lag, derovenpå et lag fars, (gnides fast på siden af fadet ellers er det ikke til at styre). derpå et lag gulerod skiver, hvidkål,ris og det øverste lag endnu en gang fars. Oven på farsen drysses et solidt pulver af rasp.

Det meste af ingredienserne kan laves dagen i forvejen.
Inden fadet kommer i vandbad i ovnen 150 c. 1½ - 2 timer lægges 4 -5 stykker smør fordelt oven på raspen. "ikke for små stykker"

Når så fadet tages ud af ovnen anbringes så en skål med ½ pk. smør til smeltning, "restvarmen"
Smøret hældes så ud på de opøste portioner.

Det skal så for en ordens skyld siges at det skal være lurpak smør, og ikke det knald fra ALDI.
Velbekomme. Jeg fik ikke lige fat i hvornår det var at vi sku spise.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 04-11-07 17:49

Her er til at begynde med en virkelig spændende opskrift, som varmt kan anbefales:
Kalkun med whisky, (i stedet for kalkunen kan du nok bruge en kylling?)

Indkøb følgende:

1 kalkun, ca. 5 kg (til 6 personer)

1 fl. whisky

500 g spæk

Olivenolie

Salt

Peber

Ketchup

Aspirin

Køb en kalkun på ca. fem kilo (til 6 personer) og en flaske whisky. Dertil salt, peber, olivenolie og spækstrimler. Kalkunen belægges med spækstrimler, den snøres, saltes, pebres og overhældes med lidt olivenolie.

Sæt ovnen på 200 grader. Skænk et glas whisky og drik en skål for det kommende gode måltid. Læg kalkunen i en bradepande og skub den ind i ovnen.

Skænk to hurtige glas whisky og drik igen på det kommende gode resultat.

Indstil efter 20 minutter termostaten på 250 grader, så kalkunen får et ordentligt ’pulver’.

Skænk yderligere tre glas whisky og dræk dem.

Efter en hal tsims stid vænner du fulen, og bli’r ved mæ at holle øje med stajningen. Griw vissskyflaschken å tsa en lill EN.

Efter ænnu en hal tsims tschid schlændrr du laaaangshomtr hæn til den schide åvvvvn. Å sschå tsar vi ænnnu en fææhæm-schyw sjisskkywusser mænns piihiipfuglen schtajer widre iææn trææhææ stihmer (shirrka - åp i røvwwen mæ det!)

Kaaahaan de overhOOOvedt la saj gør shå kryw hæn til åvvn å prøvv å riwwwe kaaahhhaaalkunn UD! Tsa så ænnu en schlllurrk, og prøw nåkkengang å få krææet UD!!!
Sammln så den satansforbandeddde fuul op fra gåååhåålwet og smid den påå et fahaad. PASCH PÅ du ikkk gliiiiderrrrrr på det skiefedtttede køøøøkngål.

Kann du ikkk uuunddgå det, schå prøhvvv igen (åååopppogssccchtå dengikscchuikkk tihihihihahahi...... schku åsss pissslimajet.

Tag en velfortjent lur.

Shhh ... stille.

Spis kalkunen kold med ketchup og aspirin til næste dag.

God appetit . . . ! ! !

Ej undskyld, men det var svært at lade være

Hvis din mor i daglige er ene, får hun nok ikke

Stegeben

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=21004

Godkendelse af svar
Fra : Grimstrup

Dato : 17-12-07 17:47

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-12-07 18:03

Velbekomme - i bogstavligste forstand, kunne din mor bruge maden??