/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Filtning med huller
Fra : johannah01
Vist : 980 gange
20 point
Dato : 03-11-07 19:39

Hej eksperter i filtning! Jeg skal til at prøve at filte for første gang. Jeg vil gerne lave et tørklæde med huller i. Har søgt på nettet, men kan ikke finde teknikken. Alt andet - nunofiltning, gitterfiltning samt BILLEDER af tørklæder med huller i - dukker op. Men hvordan mon man laver hullerne? Klipper man dem simpelt hen - eller laver man dem under filtningen?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-11-07 21:58

Prøv at kikke efter bøger om emnet - f.eks. på biblioteket.

Jeg skal også prøve at filte, men først lidt senere.

Har du evt. prøvet www.rokken.dk ?

Det er et site for os "håndværkere" - alletiders side, hvor man også hjælper hinanden.

Moster

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 03-11-07 23:08

sædvanligvis skal ulden krydslægges meget præcist og i et ens tykt/tyndt lag.
hvis du nogle steder lægger ulden ultratyndt, kommer hullerne af sig selv under processen.

hvis du laver nunofilt, er det flot, hvis silken/gazen har samme farve som ulden. når så de små huller opstår er det flot, når man kan se de små blanke bobler. her opstår de, da ulden kryber og derved trækker silken sammen i bobler.

jeg har filtet siden 1978 og vil meget gerne være dig behjælpelig med råd og dåd. hvis jeg kan. ellers har jeg næsten samtlige filtebøger, hvor jeg kan hente hjælp.

næste week-end skal jeg være med i en skøn juleudstilling, så jeg har lidt travlt pt.

Kommentar
Fra : johannah01

Dato : 04-11-07 22:12

Hej Moster!
Ja, så er jeg på kandu igen, navnesøster og veninde IRL Vi skulle måske prøve at filte sammen engang? Tak for tippet til rokken.dk - der vil jeg gerne være medlem. Kramz

Hej aasenissum!
Jeg vil meget gerne spørge dig til råds, og mange tak for venligheden. Jeg vil snarest prøve den teknik, du nævner. Ulden har jeg allerede (købt billigt i Netto), og jeg glæder mig til at komme i gang

Mange tak til jer begge for jeres svar.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 04-11-07 23:05

jeg har selv prøvet ulden fra netto. den er meget grov og ikke nem at bruge til nunofilt.
den absolut bedste er merinould, som er meget finfibret.

hvis du vil afprøve netto ulden, skal du ikke ofre silke, men gaze, som er mere åben og derfor bedre til den grove uld.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-11-07 13:51

Jammen, så kan vi jo beslaglægge Aases værksted alle tre

Kommentar
Fra : johannah01

Dato : 06-11-07 06:29

Ja, så kunne der da ritigt komme gang i filtningen, Moster

Aase, tror du at den grove uld fra Netto kan bruges til filtningen med huller i, v.hj.a. den metode du forklarede?

God dag til jer begge.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 06-11-07 09:02

ork ja. prøv dig frem. lav lidt sæbespånevand- ca. 1 spsk. pr. ltr.
træk ulden ud i tynde lag, som vandret lægges taglagt. f.eks. 20x20.
næste tynde lag lægges også taglagt, men dennegang lodret.

dette er jo bare lige, så du kan prøve, at ha fingrene i ulden.

stænk den varme sæbe på, læg hånden på, jamen det er næsten ikke til at forklare, tryk luften ud ved at bevæge hånden i små cirkler. forsigtigt. når du løfter hånden, så glid den af, så ikke ulden følger med.

nej, det kræver altså en ordnetlig forklaring, som jeg ikke kan give dig nu. tidnød.
men mosters forslag er taget til efterretning. god ide.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 06-11-07 09:04

høhøh, mangler lige at forklare: de fleste huller kommer helt af sig selv. især, når de ikke skal.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-11-07 13:24

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 07-11-07 07:37

du skal bare turde gå i gang. spørg evt. nogle unger. mange har allerede prøvet i børnehaven.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 09-11-07 15:02

Verden er af lave

Nu skal børnehavebørn lære os voksne om håndarbejde...