/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Erklæret død-Hvornår ?
Fra : lasseemil
Vist : 2803 gange
400 point
Dato : 03-11-07 15:24

Kan nogen oplyse mig hvor længe en person, der har været meldt savnet længe, blev erklæret
for død i 1873. Hvordan er loven om dette i øvrigt idag ?
Var/er der forskellige love og regler for søfolk og den øvrige befolkning ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-11-07 16:21
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 03-11-07 17:26

Gældende lov.

http://w0.dk/~chlor/www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2005/0076629.html
Citat
Dødsformodning

§ 5. Det kan efter offentlig indkaldelse ved dom bestemmes, at en bortebleven skal anses for død.

§ 6. Anmodning om offentlig indkaldelse kan indgives, når der er gået 5 år, siden den borteblevne sidst vides at have været i live.

Stk. 2. Hvis den borteblevne dengang var i livsfare, eller der i øvrigt efter en samlet vurdering af de foreliggende omstændigheder er en særdeles høj grad af sandsynlighed for, at den pågældende er død, er fristen kun 6 måneder.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-11-07 17:27

Regler i 1873 kender jeg ikke, men de var næppe meget forskellige fra i dag.

Det er retten som kan give en dødsmormodningsdom, som grundlag for bodeling, arvesag, nyt ægteskab , forsikringserstatning og de retsvirkninger som der ellers er ved død.
sådan en dom er selvfølgelig ikke det samme som at vedkømmende i bevislig er død.

Tiden inden man kan give sådan en dom afgøres af retten og afhænger naturligvis af omstændighederne. Hvis vedkommende er set springe overbord fra et skib , eller falde ned fra en bjergside, og ende i en rivende flod , skal der ikke megen tid til.

Men hvis Jensen lige er gået net for at hente cigaretter og konen siden ikke har set ham, så er det en anden sag, især hvis jensens søster siden har fået julekort fra ham . så er det ikke sikkert at de sædvanlige ti år er nok.

Ved de aldrig identificerede ofre for sunamien, var man ikke længe om at annerkende dem for døde fra forsikikringens side.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 400 point
Dato : 03-11-07 17:59

Læs her om "dødsformodningsdom" side 645 og 646.
Loven er fra 1839 og 1890.

http://runeberg.org/salmonsen/2/6/0683.html

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : lasseemil

Dato : 03-11-07 19:03

Tak for svaret jakjoe.

Dit sidste svar må jeg sige er ganske perfekt og brugbart.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-11-07 22:16

Jeg siger også tak.

mvh
jakjoe