/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Dødsfald i Odense Amt, Lunde H
Fra : 2601
Vist : 1011 gange
400 point
Dato : 03-11-07 13:56

Jeg har et dødsfald i Østrup Sogn, Lunde Herred, Odense Amt i 1849 hvor jeg ikke helt kan tyde hvad der står under Anmærkninger.
Der drejer sig om Dorthea Rasmusdatter der den 19. nov. 1849 og bliver begravet 26. nov 1849. Det er Opslag 102 1822-1858 Døde. nr. 8/1849. Østrup Døde.

Jeg har tydet følgende:
"
Stand, Håndtering og Opholdssted:
Enke efter Fæstegårdmand Christian Carl Pedersen (død 29/10-45) Aftægtskone ? ? ?.
Alder:
Anmærkninger:
- - - - ?
Østrup Kirkebog side 179 nr. 8/1849. "

Håber en kan hjælpe.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-07 15:00

Ikke megen hjælp
"
Enke efter Fæstegårdmand Christian Carl Pedersen (død 29/10-45)
Aftægts xxxxxxx? ikke kone yyyy?
? Gaardmand Andreas Kristofersen
Alder:
Anmærkninger:
- - - - ?
"
Ikke mit speciale, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-07 15:09

Jeg skrev 11 gange z... ikke sove...

Her er familien 4 år tidligere:
"
Odense, Lunde, Østrup, Dagstrup Bye, En Gaard, 56, FT-1845, B1296
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Carl Pedersen 67 Gift Gaardmand Her i Sognet
Dorthee Rasmusdatter 63 Gift Hans Kone [Christian Carl Pedersen] Her i Sognet
Simon Christiansen 29 Ugift Barn [Christian Carl Pedersen] Her i Sognet
Rasmus Johannes Christiansen 27 Ugift Barn [Christian Carl Pedersen] Her i Sognet
Mette Marie Christiansdatter 22 Ugift Barn [Christian Carl Pedersen] Her i Sognet
Mette Sophie Jensdatter 26 Ugift Tjenestepige Krogsbølle S., Odense A.
"
Ingen Kristofersen?? Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 03-11-07 15:45

Til svendgiversen

Ja du har ret, man skal ikke sove tiden væk.

Accepteret svar
Fra : Påsse

Modtaget 400 point
Dato : 03-11-07 16:16

Hej Sven

Igen et forsigtigt gæt

Enke efter fæstegårdmand Chr. Carl Pedersen død 29-10-1845
Aftægts gdm.kone hos sin svigersøn gaardmand Anders/Andreas Pedersen

Jeg tror det er lægens navn der står for oven (står flere steder) ??

nedenunder står sygdommen som unavngiven

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-07 17:11

Måske har du ret Påsse
"
ANDERS PEDERSEN Pedigree
Christening: 22 FEB 1815 Norup, Odense, Denmark
Parents:
Father: PEDER RASMUSEN Family
Mother: ABELONE ANDERSDR
"
Kunne være svigersønnen?
Norup er jo lige nord for Otterup, Østrup og Daugstrup lige syd for, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-07 17:18

Ikke ham, her er den rigtige svigersøn: Anders Pedersen
"
Odense, Lunde, Østrup, Dagstrup By, En Gaard, 58, FT-1850
Anders Pedersen 32 Gift Gaardfæster, Huusfader Agedrup Sogn
Mette Marie Christiansdatter 27 Gift Hans Kone [Anders Pedersen] Her i Sognet
Christian Knudsen Grunddahl 5 Ugift Barn [Anders Pedersen] Her i Sognet
Peder Christian Andersen Grunddahl 3 Ugift Barn [Anders Pedersen] Her i Sognet
Et udøbt Drengebarn 1 Ugift Barn [Anders Pedersen] Her i Sognet
"
Godt set Påsse, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-11-07 19:33

Jeg kan vist ikke hjælpe yderligere,
slet ikke med at læse det håndskrevne;
ud over Påsse har vi jo eksempelvis præceptor som skriftkyndig.
(han vil sikkert kunne tyde de sidste skrevne ord...).

Men har du alle Dorthea og Christian' s aner bagud?
Og deres børn og børnebørn fremad??
(eksempelvis hvorfor hedder datterens og svigersønnens børn Grunddahl)

Hvis du ikke har dem, eller dele heraf, vil jeg gerne hjælpe med at finde dem???
Bare sig til i hvilken retning din søgning går... Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 03-11-07 21:17

Til svendgiversen.

Først tak for dit tilbud, men jeg har familien forfra og bagud. Grunden til at børnene heder noget andet er følgende:
I 1828 tillodes det imidlertid - ja, der opfordredes direkte til det - med faderens samtykke at indføre nye stamnavne på landet. Præsten Søren Peder Lassen, Østrup, var i henseende til navnefornyelser ekstremt kreativ og satte sig for at bringe en afgørende navnefornyelse til sine to sogne Østrup og Hjadstrup, Lunde Herred, Odense Amt. Navnet Grunddal blev bruges første gang 05. april 1845.

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 03-11-07 21:20

Tak for svaret Påsse.

Det passer med svigersønnen Anders Pedersen der overtog gården.

Jeg siger tak for hjælpen. Se mit svar til svendgiver.

Med venlig hilsen