/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
diasshow på widescreen
Fra : tbh_data
Vist : 2463 gange
500 point
Dato : 03-11-07 13:18

Hej.
Jeg har et lille problem med diasshow på arbejdet.
Jeg har flere mapper med billeder fra forskellige arrangementer.
De skal så vises på en 32'' widescreen tv via en dvd afspiller.

Jeg har forsøgt med flere programmer. Nero gør der ret godt, også med baggrundsmusik.
Problemet er af billederne ofte beskæres så man ikke kan se hele billedet på tv'et

Har også forsøgt mig med indstillinger af tv'et, men dette hjælper ikke. I så fald skal jeg zoome ind/ud ved hvert billede.

Så jeg leder et efter et program til diasshow der kan tage højde for hvilken skærm det skal vises på.
Gerne et program der samtidig har mulighed for baggrundsmusik.

HÅber jeg har forklaret mig godt nok - ellers spørg :)

Mvh, og tak
Thomas

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 510 point
Dato : 03-11-07 13:30

Citat
Problemet er af billederne ofte beskæres så man ikke kan se hele billedet på tv'et

Det må være et indstillingsspørgsmål....
Ellers prøv

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/photostory/default.mspx

Kommentar
Fra : tbh_data

Dato : 03-11-07 13:35

tak for linket.
Afprøver lige programmet.

Mvh
Thomas

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 04-11-07 06:48

Lyder interresant. Følger lige med.

Kommentar
Fra : tbh_data

Dato : 04-11-07 12:03

Hmmmm
Programmet er egentlig fint, men der mangler nogle features....
Tror jeg vil skrive lidt mere om ønskescenariet :)

Vi har f.eks. billeder fra halloween, den store fisketur, etc, etc.

Det ville være fantastisk hvis der var et program hvor jeg kunne smide alle mapperne over på en cd/dvd, og herefter lave små ikoner der kommer op som menu, når cd'en/dvd'en kommer i dvd drevet.

Dvd. børnene kan vælge at de vil se billederne fra en specifik begivenhed.

Nero kommer ret tæt på, men også her har jeg problemer med at billederne beskæres meget tilfældigt på widescreen tv'et.

Mvh, og tak for jeres opmærksomhed

Thomas

Kommentar
Fra : disken

Dato : 05-11-07 23:40

Citat
Det ville være fantastisk hvis der var et program hvor jeg kunne smide alle mapperne over på en cd/dvd, og herefter lave små ikoner der kommer op som menu, når cd'en/dvd'en kommer i dvd drevet.

Lav det som en hjemmeside ?
Eller brug MS_ PowerPoint
kan OGSÅ !!! oversættes til andre FIL/ FILM formater.
PM_

Eller´s ? er det dit TV/ afspiller der IKKE kan/ vil håndtere Nero´s formater

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-07 08:27

Citat
Det ville være fantastisk hvis der var et program hvor jeg kunne smide alle mapperne over på en cd/dvd, og herefter lave små ikoner der kommer op som menu, når cd'en/dvd'en kommer i dvd drevet

Dit ønske er umuligt medmindre der samtidig bliver installeret et program der styrer det....

Du kan IKKE lave det ønskede ved BLOT at overføre billedmapperne - så får du kun en struktur som den du kender fra stifinder....

Dit fjernsyn er jo IKKE en komputer.....

Kommentar
Fra : tbh_data

Dato : 06-11-07 09:56

Citat
Dit ønske er umuligt medmindre der samtidig bliver installeret et program der styrer det....
Du kan IKKE lave det ønskede ved BLOT at overføre billedmapperne - så får du kun en struktur som den du kender fra stifinder....
Dit fjernsyn er jo IKKE en komputer.....

ok. Nero kommer igen tættest på. Her kan jeg lave en menu, men så laver nero en menu over alle billeder under 'en mappe/menupunkt, samt et ikon til hvert videoklip der må være på cd'en.

Mvh, og tak for jeres tid

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-07 13:04

Dit problem er forholdet højde bredde når det vises på widescreen.
Nyere camera kan fotografere i dette format.

Programmet photoshop elements 2 fra Adobe kan ændre størrelsesforholdet.
Men du skal behandle hvert enkelt billede og vælge (ret enkelt) det der skal skæres fra.

Jeg bruger det til at beskære alle mine billeder inden de sendes til print.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-11-07 22:29

Prøv at kigge her:
http://www.cyberlink.com/english/technologies/video-technologies-video-playback.jsp
Ganske vist til video, men den converterer til bredskærm.

Kommentar
Fra : tbh_data

Dato : 07-11-07 23:05

Igen tak for svarene. Herligt med de mange forslag. Dog mangler jeg dog desværre stadig "vidunder svaret/programmet" :)

Vil nødig ind og beskære omkring 1000 billeder. Men vil lige lure på en "automatiser" funktion.

Smart nok med programmet der konverterer til bredskærm. Det kan evt. bruges, men vil så kræve at jeg laver en film hvor billederne indsættes.

Mvh
Thomas

Kommentar
Fra : tbh_data

Dato : 07-11-07 23:22

Pt. googler jeg på muligheden for at lave en dvd med billederne. Men det er vel samme problemstilling - der er vel blot mere plads på en dvd skive - eller giver det flere muligheder for menu m.m. ?

Thomas

Kommentar
Fra : tbh_data

Dato : 07-11-07 23:51

Nu svarer jeg så for 3 gang i træk på mit eget indlæg :)
Har fundet frem til en mulig løsning.
Hvis jeg finder et program der kan gemme et diashow som en .avi eller en .wma format (film formater) så kan jeg i Nero lave en dvd med menu over filmklippene, som jo så er diasshow fra div. arrangementer.
Så må jeg leve med beskæringen på widescreenen, eller bede chefen om et andet tv :)

Mvh
Thomas

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-11-07 07:32

Problemet med widescreen er vel at nogen af billederne er i højformat.....

Så det kan du jo ikke rigtig gøre neget ved andet end at vende billedet.....

At lave billederne til en film kan jeg heller ikke se skulle hjælpe dig (det er jo det photostory gør)

Den største fordel opnår du nok ved "sorteringsarbejde" - så kan Nero, eller Photostory, jo lave et menupunkt til hver hændelse.....

Går nogen af billederne igen i flere hændelser er det jo blot at have billedet i flere kopier....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-11-07 10:11

Sorry - det var bare noget jeg faldt over i min oprydning.
Jeg skal nok afholde mig fra flere dårlige forslag.

Kommentar
Fra : tbh_data

Dato : 09-11-07 22:39

Vil lige afslutte dette spørgsmål.
Har forsøgt en del nu.
Jeg fandt ud af at photostory har en funktion der hedder "remove black borders"...
Denne funktion gør det nemt at redigere "højkantsbilleder".
Derefter laver jeg en videofil med diasshowet.
I Nero kan jeg lave en dvd med en menu med mapperne (nu diasshow).

Mange tak for Jeres tid.
Mvh
Thomas

Godkendelse af svar
Fra : tbh_data

Dato : 09-11-07 22:40

Med lidt prøven endte jeg faktisk med at bruge dette program.
Mvh

Kommentar
Fra : tbh_data

Dato : 09-11-07 22:42

Hmmmmm.
Kender ikke lige Kandu godt nok.
Sidste svar er til Refi og hans forslag om Photostory
Mvh

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-11-07 08:25

Håber du fik noget brugbart ud af det....

Kommentar
Fra : tbh_data

Dato : 20-11-07 18:48

Vil lige svare selv endnu engang :)

Jeg endte med at købe programmet Proshow Gold. Det koster omkring 70$

Dette program kan nærmest alt.
Jeg indstiller bare at mit "show" skal vises på en widescreen, og herefter er det bare at smide billeder og videoklip over i programmet.
Tilføjelse af lyd og effekter er meget let.

Sidst men ikke mindst, så laver programmet en meget fin menu med små "levende" ikoner.
Det har drillet lidt med dvd brænding, men efter et par forsøg har jeg fået styr på det.

Mvh og tak igen
Thomas

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-11-07 20:15

Super at der trods alt kom noget godt ud af det....