/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvordan udregner man mandater?
Fra : steffan88
Vist : 1470 gange
100 point
Dato : 03-11-07 11:54

Hvordan udregner man det antal mandater hvert parti får efter valget? Jeg leder efter den præcise matematiske model, da jeg skal bruge den i forbindelse med et stykke software.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 03-11-07 12:01

Jeg ved ikke om du kan bruge dette

http://da.wikipedia.org/wiki/Opg%C3%B8relse_af_folketingsvalg

men nu kan du jo se på det.

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 110 point
Dato : 03-11-07 12:07

Prøv evt. denne side:

http://www.ft.dk/BAGGRUND/Valg/VALG_010.htm

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-11-07 12:10

Mandatfordeling
Ved opgørelsen af valg beregnes der først en mandatfordeling. Først lægges alle stemmerne sammen for listerne (personlige og listestemmer). For liste- og valgforbund lægges forbundenes stemmer tillige sammen. Herefter deles listernes stemmer med tallene 1,2,3,4 osv. indtil hvert stemmetal er delt så mange gange, som svarer til det antal mandater, som listen højst har mulighed for at opnå. Den liste eller forbund som har den største kvotient opnår det første mandat og herefter fordeles mandaterne efter faldende kvotient indtil samtlige mandater er fordelt. Herefter fordeles eventuelle mandater som et forbund har opnået på tilsvarende vis til de deltagende lister. Ved opgørelsen af hvilke kandidater der har opnået valg lægges alle listens stemmer (listestemmer og personlige stemmer) sammen og divideres med antallet af mandater listen har opnået + 1. Dette tal betegnes fordelingstallet. Kandidater, der har opnået flere personlige stemmer eller lige så mange som fordelingstallet opnår valg. Hvis ingen har opnået flere stemmer end fordelingstallet fordeles listestemmerne ud blandt de opstillede indtil man opnår fordelingstallet - enten til de der har opnået flest stemmer (ved sideordnet opstilling) eller til kandidaterne i den rækkefølge de er anført på listen (ved prioriteret rækkefølge). Herefter opnår de kandidater som har flest stemmer valg i forhold til hvor mange mandater listen har vundet.

Godkendelse af svar
Fra : steffan88

Dato : 03-11-07 17:01

Tak for svaret IBM760.