/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skillevæg på 1. sal
Fra : allanni
Vist : 6356 gange
100 point
Dato : 02-11-07 21:47

Vi skal have udnyttet vores 1. sal.
Må vi lave skillevægge heroppe med mdp- eller spånplader, da jeg gerne vil undgå gips, der ikke er til at skrue i?
Er det fuldt lovligt med hensyn til brandkrav?

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 02-11-07 22:34

Spånplader få du også formalhide gas med og er brandfarligt,mdf plader( medium density fireboard) og gips plader er bedder.
Der findes speciale gipsplader skruer (sorte eller mørke grå ) meget nemt at skrue med.
MDF. plader er dyrt i køb ,godt til badeværelses loft også og møbler varianter.
pømske

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 02-11-07 22:51

allanni.
Jeg ved der findes en side om hvilke regler der er for byggeri,
men jeg kan altså ikke lige finde den lige nu..

Prøv at google lidt!!

Jeg ville ikke bruge mdf eller spånplade, da begge slags plader udvikler giftige dampe ved brand.
Brug gipsplader og køb en kasse med specielle gipsskruer..
De kan faktisk bærer en hel del!
Der er sådan en plastikdel der bliver viddet ud, når man skruer dem ind i væggen..
Det virker fortrinligt!!
God fornøjelse..

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-11-07 23:06

du kan sagtens bruge mdf-plader, men jeg ville anbefale en osb-plade og så beklæde den med gips. det giver et perfekt resultat med en væg du kan fastgøre ting i og som samtidig er let at spartle og tapetsere. en anden mulighed er, at du bruger fibergips, men det er tungt at arbejde med og kræver noget godt værktøj i den ikke helt billige afdeling.

tømreren

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-11-07 07:31

stålregler/med isolering ,træ,gips

Kommentar
Fra : T_Totalservice

Dato : 03-11-07 10:22

Du kan sagtens sætte skruer i gips, du kan endda få rawplugs til gipsplader der kan bære op til 50 kg. stykket.

Hvis der er tale om en lejlighed der inddeles i 2 eller der feks. er tale om et rum som opdeles, hvor kun det ene benyttes til beboelse og det andet rum ikke gør - så skal du bruge stålreglar, isolering og gips der er godkendt til dette - feks. A1 plader.

Brug evt. 2 lag gips, det er nemmere at ophænge ting i efterfølgende og det giver bedre lydisolering. Jeg ville holde mig langt væk fra MDF plader, spån og den slags - det er noget mæg at arbejde med, det er alt for brandfarligt og du får svært ved at spartle det så du får ordentlig finish.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-11-07 12:53

Har lige lavet en skillevæg. Trælægter og krydsfiner 16 mm med 70 mm lydisolering.
Glasfiber på pladen og til sidst maling.
Den væg kan man hænge sig på.

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 03-11-07 16:44

Hvorfor ikke brug gasbetong blokker,prisen er snart lige så højt i total beløb.
Nemt til give en pudselag bage efter.
pømske

Kommentar
Fra : jomfruane