/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Nyt kamera
Fra : pve
Vist : 1088 gange
300 point
Dato : 02-11-07 19:26

Skal have et nyt kamera digital/spejlrefleks så vil høre om der er nogen der har gode eller dårlige erfaringer med specielle modeller.

Hælder lidt til enten Canon eller Nikon, men er ikke fast besluttet, så ser frem til jeres erfaringer.

Vil helst ikke bare have links til test da jeg selv kan finde disse.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-11-07 19:30

Jeg tror du hælder den rigtige vej. Begge er et godt camera.
www.fotokritik.dk - der kan du få rigtig mange råd om foto.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-11-07 20:01

Kun Hasselblad ikke andet.
http://www.hasselblad.com/

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-11-07 20:01

Den største forskel er vist, at der er større 'prof-aura' over Nikon end Canon

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-11-07 20:10

Øhh er der nogen der har erfaring med nogle af modellerne ??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-11-07 20:13

Jeg har og har haft begge camera i den gamle udgave med alm. film. begge gode.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-11-07 20:19

Jeg har brugt Canon på arbejdet, det er super.
Alle slags billeder makro mikro og hvad det kaldes
går lige ind. Det kræver ikke gentagelser, første klik er
bare hjemme i kassen.
Nikon kender jeg ikke.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-11-07 20:36

Jeg har brugt 3 Canon'er (har stadig de to) og et Nikon. Der var større forskel på Canon'erne indbyrdes end fra nærmeste Canon til Nikon'en.

Begge mærker er kendt for OK kvalitet. Mere fornuftigt kan der ikke siges om den sag. Men der kan siges en del mere i den useriøse ende: Som nævnt - mere prof-aua om Nikon

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-11-07 20:39

henrikkrebs - kan du sige hvilke modeller/årgange og hvad der er godt/dårligt ved de forskellige.

Jeg vil jo gerne kunne snævre mit valg lidt ind på en bestemt model.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 02-11-07 20:56

Nej - dertil var de for forskellige. Prøv først at finde dit behov. Og find så nogle anmeldelser.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-11-07 21:03

Jeg har læst en del anmeldelser, men de kan være svære at tyde. Jeg er med på en del detaljer, men tænkte at der måske var nogen som havde præferencer for enkelte modeller p.g.a. ??? - hvad der nu måtte være vigtigt".

Der må da være noget man sætter specielt pris på - eller det modsatte ved en speciel model til prisen ??

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 02-11-07 21:14

Jeg har altid været Nikon-freak, og er det stadig.
Jeg har prøvet forskellige Canons, men min Nikon D70er bare valgET!
Du kan selvfølgelig få den billigere D40 eller den dyrere D80, og jeg tror faktisk at D40 funktionsmæssigt nærmer sig min "gamle" (2 år) D70.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-11-07 21:16

En kandubruger Keldd som ikke kommer så tit - han er meget glad for sit Nikon.
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=13395
Rul ned og se hans billeder, taget med Nikon

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-11-07 21:18

BarsKill - lidt mere det jeg søger, men måske lidt uddybning ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-11-07 21:47

Prisklasse....det er jo en vigtig faktor og den nævner du ikke.

Men et rimeligt nyt kamera...supergodt, supergode anmeldelser, tager fantaktisk gode billeder.....

Et Canon EOS 40D.......men det er så ikke det allerbilligste du kan købe.....men sådan lidt i bunden af mellemklassen prismæssigt.

Det har en meget stor fordel (ved jeg, at mange synes) i forhold til de lidt billigere spejlreflekser......at der lige som på kompaktkameraer er mulighed for at se motivet på skærmen, inden og mens man tager billedet.

Men husk også på, at ved et spejlrefleks er det ikke alene kamerahuset der giver et godt resultat, det afhænger i allerhøjeste grad også af, hvilke objektiver man bruger.

Nikon, der ville jeg ikke umiddelbart vælge det billige D40......der er noget med, at det kræver nogen specielle objektiver, fordi kameraet mangler en funktion (autofokusmotor), og at man derfor skal have objektiver hvor det er indbygget i, såfremt man ikke kan nøjes med at bruge manuel fokus.

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 02-11-07 21:49

Hej PVE
Hvor er du henne i niveau? 4000, 6000 eller 20.000?
Både Nikon og Canon laver fremragende kameraer. En meget væsentlig forudsætning for at få en god kvalitet billeder i kassen er objektivet - det betyder mere end kameraet!
Jeg har selv et Nikon D70 og har i løbet af knap tre år skudt ca 10.000 skud. Hovedaprten er blevet ganske gode - som det kan forventes med den type kamera.
Jeg valgt Nikon fordi jeg i forvejen havde en sigma 70-300 som sammen med D70'erens 18-70 gav en rigtiog god dækning. Har nu skiftet sigmen ud med Nikon 70-300 VR, som virkelig er kræs.
Har du tid at vente - og råd til at købe -kommer Nikon snart med D300 som får fremragende anmeldelser i de foreløbige tests (før serieproduktionen), men den koster 12-13.000 uden optik. Nikons gode standard zooms (18-70 el 18-135) koster omkring 2500, så det er en slags penge.
Min fornemmelse er, at Nikons mellem-prisleje optikker er billigere og mindst lige så gode som Canons. For ensartede anmeldelser af optikker se evt http://www.photozone.de/8Reviews/index.html nu fik du alligevel et link
De billige Nikons D40 og ikke mindst D40X giver så vidt jeg ved meget for pengene.
Så vidt jeg ved - Canon-fans, ret mig hvis jeg tager fejl - er der en væsentlig forskel på de to systemer. Med Nikon - vistnok uanset model - kan blitzen (sb600 elller sb800)fjernstyres af kameraet. DVS man placerer blitzen på et stativ - eller lægger den på et bord - og går rundt og tager korrekt belyste billeder. Hvis man køber trådløs udløser til kameraet (billig til Nikon D40 D40X og D80) kan man placere kameraet på stativ og gå rund med blitzen!
Det fungerer simpelthen fremragende.
Da der er betydelig forskel på D200 og D300 må prisen på D200 såvel ny som brugt forventes at falde i løbet af de næste måneder

MVH
Gert

Kommentar
Fra : pve

Dato : 02-11-07 22:04

gertfthomsen & dova - det er sådan noget jeg er interesseret i. gertfthomsen jeg er ikke sikker på hvad jeg vil ofre, men nej det er nok ikke 20k men nærmere 6 - 7.000.

Jeg holder det lige åbent lidt endnu hvis der er flere der har nogle erfaringer de vil dele.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-11-07 22:24

Citat
men nærmere 6 - 7.000

Så bør du kigge på Canon EOS 400 D

EOS 40D som jeg nævnte i første indlæg koster stadig ca 11000

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-11-07 01:06

Køb et Canon 40D.
Det har spotmåling og er alt hvad du skal bruge. Det kan man bruge på prof niveau.

Altså et Canon 40D med en 50mm 1.8 kommer du langt med.
Glem alt om dyre zoom objektiver. Spild af penge. Fast brændvidde giver meget skarpere billeder.

Der er mest brugt Canon tilbehør på markedet.
Så det er det bedste at vælge.

Nikon er også godt. Jeg har erfaring med begge to. men jeg syntes nu mest om Canon.

Lyt dog ikke til henrikkrebs. Det er noget han helt har misforstået.

Ham her har taget billeder mest det billigste spejlrefleks på markedet med det vildeste skodobjektiv:

http://www.robertmekis.com/?kateg=photos&subkateg=landscape

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 03-11-07 06:50

Hej
Jeg kender ikke så meget til digital spejlrefleks, man har brugt mit canon G3 en hel del efterhånden.
Min bror bruger nikon, så det har jeg også lidt erfaringer med.

Både Canon og Nikon laver begge frenragende objektiver. De er så heller ikke i tvivl om, hvad de vil have for dem.

Prøv at kigge lidt på funktionaliteten på de kameraer du er interesseret i.

Canon har f.eks. ofte en drejelig/udklappelig søger-skærm, som er guld værd, hvis du skal tage billede i andet end øjenhøjde. Nogen modeller har et lille hjul på håndgrebet, som benyttes til indstilling af tid/blænde ved andre funktionsmetoder end "Kone"-indstillingen. De har det så til gengæld med at smide en masse knapper der hvor men egentligt ønsker at holde på kameraet.

Det er ikke min opfattelse, at kamerahuset ikke betyder noget (som der stod i et tidligere indlæg).
Den elektronik der sidder i kameraet har mindst lige så afgørende betydning for billedet som objektivet har. Men her har både Canon og Nikon godt styr på, hvad der skal til for at producere et godt billede.

Hvorfor hælder du til spejlrefleks? Vil du rent faktisk bruge de muligheder der er i en spejlrefleks?
Og vil du få købt det tilbehør -objektiver mm. - der skal til for at give dig disse muligheder?
Hvis du ikke kan svare klart JA til det, var det måske en overvejelse at investere i f.eks. Canon G9, evt. med lidt tilbehør, så prisen havner på de 6-7.000 kr du havde tænkt.
Mine erfaringer er i alt fald, at det ikke er altid man lige gider slæbe rundt på et komplet spejlrefleks - og uanset hvad man tager billeder med, så tager det kamera man har med altså bedre billeder end selv det bedste Hasselblad, der står hjemme og samler støv!

Du kan evt. kigge på test af de modeller du er interesseret i her:

http://www.dpreview.com/

Det er godt nok på engelsk, men der er næsten alle modeller og mærker.

Held og lykke med kamerakøbet.

Finn

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-11-07 10:03

Du vil helst ikke have link til tests....men du får nu liget et enkelt alligevel........et af de steder på nettet hvor du kan finde flest og mest omfattende tests af forskellige kameraer........og læg mærke til, at der ved mange af Nikons spejlrefleks oplyses, da de kan være lidt svære at finde ud af at betjene, og ligeledes at selve opbygning ikke virker alt for solid (især for Nikon D200)

Alfabetisk register over diverse modeller der er testet:

http://www.akam.no/tester/alfabetisk

elsborg nævner forskelligt om kompaktkameraer frem for spejlrefleks

Citat
Canon har f.eks. ofte en drejelig/udklappelig søger-skærm

Det er rigtigt, sådan et kamera har jeg....og for mig er det guld værd, mens andre ville være ligeglade med, om der overhovedet er en skærm på apparatet.

Og for manges vedkommende er et kompaktkamera også mere end rigeligt til deres behov, især hvis man vælger et Ultrazoom.......dem der populært kaldes et "husmands-spejlrefleks", fordi det store zoomområde og de mange manuelle indstillingsmuligheder overflødiggør brugen af ekstra objektiver.

MEN......kompakt/ultrazoomkameraer har EN meget stor ulempe såfremt man vil fotografere sådan rimeligt seriøst:

De har endnu ikke konstrueret et kompaktkamera hvor hurtigheden på fokusen når et spejlrefleks bare til sokkeholderne

Og ligeledes er der en vis forsinkelse fra det øjeblik man trykker på udløseren og til kameraet besinder sig til at tage billedet........og det udelukker som regel den mulighed at tage ordentlige billeder af ting i bevægelse......det er mere held hvis det en sjælden gang lykkes.

Ligeledes har de færreste af den slags kameraer mulighed for at montere en ordentlig blitz.

Canons nyeste Powershot S5IS er dog en undtagelse, der kan monteres ekstern blitz.......men på billedkvaliteten får det så ikke så gode anmeldelser som hos forgængerne S2IS og S3IS

Nu har jeg haft flere forskellige kompaktkamera og senest mit Canon S2IS ultrazoom, som jeg er vældig glad for og har taget mange, mange tusinde billeder med........men man skal alligevel gøre sig klart, at det har sine begrænsninger m.h.t. motivvalg........selv om det er nemt, ikke noget med at skifte objektiv til lejligheden, ikke noget med tilstøvede sensor og spejle, så kameraet med mellemrum skal sendes ind og renses fordi man så nemt selv kan komme til at ødelægge det.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-11-07 11:11

Kompakt til turister og familie.
Spejlrefleks til ALLE slags billeder.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-11-07 11:29

Citat
Kompakt til turister og familie.
Spejlrefleks til ALLE slags billeder.

Narh.....SÅ firkantet behøver det nu ikke være stillet op

Både jeg selv og mange andre jeg har set billeder fra, tager udmærkede billeder med alsidige motiver med andet end spejlrefleks......også folk der sælger deres billeder som en bibeskæftigelse.

Man skal bare være klar over de begrænsninger der ligger, hvor kompaktkameraer ikke kan være med, eks. som jeg nævnte, ting i bevægelse og så også under dårlige lysforhold hvor den indbyggede blitz ikke helt slår til.

Accepteret svar
Fra : f.elsborg

Modtaget 300 point
Dato : 03-11-07 11:45

Hej Dova.

Meget af det du skriver er såmænd rigtigt nok, men medmindre det handler om f.eks. sportsbilleder til aviser mm., er f.eks mit "gamle" Canon G3 altså rigeligt hurtigt. Og det der med blitz - den tilslutning er der såmænd på mange compaktkameraer i den højere ende.

Det jeg skrev i mit indlæg var, at man sådan set kun får gode billeder, HVIS MAN HAR KAMERAET MED, og det er altså min erfaring, at man går glip af rigtigt mange billeder, fordi man ikke gider slæbe rundt på 10 kg foto udstyr eller mere, bare fordi man lige skal et smut et eller andet sted hen, hvor der måskeer noget at tage billeder af.

Ingen tvivl om, at et spejlrefleks kan tage bedre billeder end et compact kamera, men skal man have de samme muligheder, som man får i f.eks et super zoom kamera, så skal man have ganske mange penge op af lommen.
Jeg har lige læst en test af Olympus SP 560 Ultra Zomm, 8 Mpix, 18 x zoom (28 - 504 mm. ækv.) billedstabillisator, mm), pris kr. 2662.
Skal man så købe objektiver så man er dækket ind i samme område, når man ikke langt med de 6-7.000 kr "pve" skriver han vil spendere.
Og hvis han alligevel ikke regner med at skulle forstørre sine billeder til plakat størrelse, er der ingen grund til at gå efter højere opløsning og kvallitet. Så hellere bruge de sidste 3-4.000 kr på en ordentlig blitz, en taske til "bæstet", et stativ, ekstra opladelige batterier, mere hukommelse, eller hvad man nu ellers kan komme på.

Dit Canon S2IS har også mange fine features. S5IS har jeg set mange forskellige test resultater, men jeg har da endnu ikke set en test, hvor de har bedømt det dårligt generelt.
Tvært i mod kommer det som regel ud som det superzoom kamera, testfolkene helst vil bruge.
Så helt ringe kan det da ikke være.

Når jeg foreslog Canon G9 var det fordi det har en opløsning på 12 Mpix.
Det giver rigtigt gode muligheder, hvis man skulle finde på at klippe i sine billeder efter optagelsen.
Jeg finder meget ofte 2-3 forskellige billeder i en enkelt optagelse, når jeg først får skidtet proppet ind på PC-en. Og da mit G3 kun er på 4 Mpix., egner disse klip sig som regel ikke til andet end 10x13 cm prints. G9'eren har så af en eller anden grund ikke Canons formidable svingbare skærm. Til gengæld har den en kæmpeskærm på 3", samt optisk søger (ikke noget med små LCD-skærme i søgeren her - tak!).
Samtidigt er Canons G-serie toppen indenfor compact kameraer, hvis det stadigt skal være til at komme i nærheden af for menneske penge (der findes trods alt noget som Laika M8, som endda slår mange spejlreflekser i billedkvallitet - men prisen .....SUK!!!!)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-11-07 12:15

Citat
Når jeg foreslog Canon G9 var det fordi det har en opløsning på 12 Mpix.

Antal Megapixel er et meget misforstået begreb, på den måde at mange tror, at jo flere jo bedre....men det behøver så slet ikke være godt.....det afhænger af, om eks. G9 er blevet udstyret med en større sensor end de tidligere modeller i serien med mindre opløsning

Det er netop det S5IS klandres for i billedtesten, at i forhold til antal megapixel på eks. S2IS og S3IS....er opløsningen for høj når sensoren er den samme...og det går ud over billedkvaliteten:

Citat
Vi har sett store framskritt i bildekvaliteten på tidligere modeller. Samtidig vet vi at med økt oppløsning på samme sensorstørrelse, kan det være vanskelig å opprettholde dette.

Citat
Når oppløsningen øker, uten at størrelsen på sensoren følger med, blir normalt hver piksel mindre, og fanger mindre lys. Det betyr at signalet må forsterkes mer, og vi får et dårligere signal/støy-forhold, som viser seg som kraftigere støy på bildet

Citater fra Akams test af S5IS

Mit S2IS har eks. 5 megapixel og i S5IS er der på samme sensorstørrelse puttet 8 megapixel i

Mit gamle kompaktkamera er på 2 megapixel....og samme sensorstørrelse.......og med det, er der eks. ikke så meget støj på billederne taget med ISO 200, som der er på S2IS.

Og til print (A4 størrelse).......har jeg faktisk i visse tilfælde oplevet bedre og skarpere billedkvalitet med de billeder taget med kameraet på 2 megapixel.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 03-11-07 12:35

tør man liste et spørgsmål ind ??

kan objektiverne fra gamle filmrulle spejlrefleks kameraer
genbruges til de digitale
(jeg har en Nikon FE med en masse objektiver)
så ville man måske kunne nøjes med at skifte huset ??
...formentlig ikke !!

ellers en kanon tråd :)

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 03-11-07 12:43

Jamen lad da mig blande mig lidt her på falderebet. Hvis du "kun" har en 6-7000. Skal jeg nok lade være med at anbefale noget der er godt, men alligevel: Canon eller nikon er en smagssag. Jeg valgte Canon af to grunde. Der var lige kommet ny model, og jeg kan godt lide canons lidt konservative desígn.
Et godt bu på et hus er 40D Det er magnesiumhus, det vejer noget og har en størrelse der ikke bliver væk mellem fingrene, specielt hvis du sætter batterigreb på.
Hvis du vælger det er der kun råd til Canons 18-50 mm standagdoptik. Den fås i sæt med kameraet, den yder slet ikke kameraet retfærdighed, men er en god begyndelse. Så kan du altid købe en 24-70 2,8L senere. Så får du billeder.
Glem alt om uoriginale objektiver. Det er da meget gode men er alt for svingende i kvaliteten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-11-07 12:47

Citat
kan objektiverne fra gamle filmrulle spejlrefleks kameraer
genbruges til de digitale
(jeg har en Nikon FE med en masse objektiver)
så ville man måske kunne nøjes med at skifte huset ??
...formentlig ikke !!

Både og

Som regel passer de på....men der er så den ulempe, at du ikke får autofokus med......så hvis du skal bruge objektiver fa analogt spejlrefleks på et digitalt, er du nødt til at bruge manuel fokusering.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-11-07 12:49

fotowig....hvor vil du finde et 40D for 6-7000,-

Det absolut billigste det er set til...og vel at mærke kun for selve huset, er 8500,-

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 03-11-07 13:04

Ups. Nå ja jeg er prof og regner ikke med Momsen. Undskyld.
Men jeg vil godt vove et øje og stå ved mine udtalelser, selvom de koster lidt mere, god kvalitet koster. Og som almindelig bruger er det jo noget man har glæd af i mange år.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-11-07 15:06

Jamen du har helt ret fotowig.....40D var også mit bud, til jeg hørte budgettet

Kommentar
Fra : pve

Dato : 03-11-07 15:18

Hold da op en dejlig masse interesse. Tak for alle jeres kommentarer.

Nu har jeg fået dem læst, men har ikke besluttet mig endeligt, men der er mange fine input som jeg vil tage med i mine overvejelser.....og det kan da være prisen skal lidt op.

God weekend

Godkendelse af svar
Fra : pve

Dato : 03-11-07 15:19

Tak for svaret f.elsborg.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 03-11-07 15:59

Jeg er glad for at kunne hjælpe.
De andre her i tråden har ret langt hen af vejen med det der er skrevet om billedkvallitet, sensorstørrelse, osv. osv., men for os almindelige dødelige (=ikke proff'er) kan man sagtens nøjes med mindre, og så alligevel få fuld glæde af sit kameravalg.
Jeg er utroligt glad for mit G3.
Det tager utroligt skarpe billeder mm.
Og så kommer det med, når jeg skal nogen steder!!!
Jeg valgte det ud fra ønsket om et kamera jeg kunne stille alt på, og som havde nogle udvidelses muligheder som nærmede sig, hvad jeg kendte fra mit gamle (analoge) Canon A1 (som jeg har en stribe objektiver, mellemringe, blitze mm. til, der ikke kan benyttes på de nye huse, idet canon skiftede bajonet, da de gik over til autofocus - suk - der står godt nok for mange penge der. Og canon er ikke til sinds at fremstille et digitalt bagstykke til de gamle modeller, så her er der heller ikke noget at hente).

Uanset hvad du ender med at vælge, er jeg sikker på, at du nok skal blive glad for din investering.
Og når du så om 2-3 år sidder og kigger på internettet, og her falder over de til den tid nye kameramodeller, tror jeg du bliver glad, hvis du ikke har investeret alle sparepengene i et kamerahus, der er forældet til den tid. (jeg så lige topmodellerne fra canon i dag opererer med 21 Mpix - så det er nok deromkring konsum modellerne er om et par år).

Takker for point'sene

Vh
Finn

Kommentar
Fra : 9060

Dato : 06-11-07 10:57
Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 12-11-07 09:00

----------tilbud---------------
tjek lige side 37 i bilkas katalog...
http://minreklame.dk/article.php?sid=5359
canon EOS 400D
spejlrefleks kamera
til kr. 5.699.-

hilsen