/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sænkning af loft
Fra : MartinFr
Vist : 19195 gange
100 point
Dato : 02-11-07 02:08

Hej,

Jeg vil gerne have sænket mit loft i min lille gang med 10-12 cm og sat nogle store gips plader op jeg kan udspartle så loftet bliver helt glat og så smide nogle spots i.

Jeg har tidligere pillet en masse gamle plader ned der var limet op i loftet.
Så der er et pudset (1 cm tykt - hmm) loft tilbage, som sidder på noget spånplade eller lignende og så en forskalling oppe over et sted.

Gangen er blot ca 120 x 280 cm (+ et lille indhak ved hoveddøren).

Spørgsmålet er så hvad gør jeg så nu ?

Sænker jeg det ved at forlænge forskallingen nedad på en eller anden måde eller skruer man nogle beslag på væggene og skruer nogle brædder eller lignende på, eller hvordan ? hvad skal jeg bruge ?

Det letteste var vel næsten hvis man kunne få nogle beslag af en art på f.eks 10 cm som man så kan skrue op i loftet og så i bunden skrue noget brædde halløj på som gips pladen så kan skrues fast på.

I midten er der et lampeudtag som jeg forestiller mig jeg kunne tilslutte nogle 230v spots til så jeg slap for at have en transformator, samt der skal heller ikke trækkes ledninger ned til kontakt.
Har fundet nogle spots der ikke kræver sikkerhedsbox omkring, men påtænker alligevel at sætte dem op, eller hvis man f.eks kunne få noget brændhæmmende man kan smøre på omkring hvor spotsne sidder.

Vil det være nødvendigt at putte filt på til sidst efter det er spartlet ? eller kan jeg bare spartle et par gange og mellemslibe og så male direkte ?

Mvh

Martin

Accepteret svar
Fra : T_Totalservice

Modtaget 110 point
Dato : 02-11-07 02:27

Uden helt at forstå hvad du står tilbage med af loft nu, så er der et par grunlæggende ting:

1) Ved forsænkning af lofter i lejligheder skal du benytte stålreglar. Du må ikke benytte træ. Du skal lave en ramme af stålregler på væggen og derefter monterer tværgående som naturligvis skal passe til dine gipsplader.

2) Du skal benytte såkaldte A1 gipsplader der er brandsikrede. Og ikke de billige GDS plader.

Vedr. dine spots, så er der også regler omkring brandsikring af disse, det burde fremgå af selve produktet hvilken afstand der skal være til brandbart materiale. Der findes ingen midler du kan smøre med el. lign.

Vedr. spartling/filt osv. du kan sagtens spartle og male direkte på dine gipsplader. Jeg ville dog sætte filt eller andet på, så du på den måde slipper for evt. revnedannelser bliver synlige.

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 02-11-07 03:32

Hej,

tak for det hurtige svar.
Jeg ved heller ikke helt hvad det er for noget loft.
Det er sådan cement agtig puds i tykt lag der er over hele loftet og underligt nok ca 1 cm tykt (prøvede at bore et par huller hist og pist).

Som jeg kan forstå så sænker man aldrig loftet ved at skrue noget op i forskallingen, men altid ved at skrue regler på vægen ?

Er der noget bestemt sted hvor det kan anbefales at købe disse regler ? Er ikke lige klar over prisen og om der er noget at spare nogen steder eller lignende og hvor de overhovedet fås.

Sådan 1½ gips plade (eller hvor meget jeg nu ca skal have op) vejer vel ikke alverdens ved nemlig ikke hvor meget "bid" der er i alle murene omkring ?

Kan man skrue gipspladen direkte op på reglerne eller hvordan ?

Martin

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-11-07 06:32

der skal minimum være 230 cm i mellem gulv og loft
såfremt der er dåser elller gamle trækasse rundt i loftet skal dette laves om eller via nedtagligt loft være tilgænlig

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-11-07 07:22

Husk dit lampeudtag skal føres med ned i det ny loft. Du må ikke lave samlinger mellem lofterne!!
(det gamle må sådan set ikke sidde tilbage, med mindre man uhindret kan komme til den)

Dvs. at du ikke bare må sætte feks. kronmuffer på de gamle ledninger (idet gamle udtag), og så forlænge med en stump ny ledning/kabel ned til det nye udtag.
Hvis ledningerne ligger i rør, skal disse forlænges ned i det ny udtag, og og der skal trækkes nye ledninger. (det er ikke krave at trække nye ledninger i rør(erne), men de gamle bliver sikkert for korte, og må ikke samles/splejses).

Så, hvis du ikke er helt 100% sikker på at du kan lave elarbejdet sikkert/lovlig, vil jeg da råde dig til at få fat i en aut. installatør.

Jeg kan oplyse dig om, at der er lavet virkeligt meget "fusk" vedr. elinstallationer i forbindelse med nedsænket lofter, og folk kan slet ikke forstå, at man bliver nødt til pille det fine nyopsatte loft ned, bare fordi, at det skal laves lovligt!!!.

MVH

Kommentar
Fra : T_Totalservice

Dato : 02-11-07 10:41

Hej Martin,
her er lidt svar på dine spørgsmål:

Som jeg kan forstå så sænker man aldrig loftet ved at skrue noget op i forskallingen, men altid ved at skrue regler på vægen ?

Nemlig, du skal skrue reglarne fast på væggen.

Er der noget bestemt sted hvor det kan anbefales at købe disse regler ? Er ikke lige klar over prisen og om der er noget at spare nogen steder eller lignende og hvor de overhovedet fås.

Du kan få dem i både Silvan og Bauhaus og de er ikke voldsomt dyre.

Sådan 1½ gips plade (eller hvor meget jeg nu ca skal have op) vejer vel ikke alverdens ved nemlig ikke hvor meget "bid" der er i alle murene omkring ?

Du kan sagtens få dem til at holde. Find ud af hvad det er for en væg og køb rawplugs der passer til væggen. Der findes til alle typer vægge.

Kan man skrue gipspladen direkte op på reglerne eller hvordan ?

Præcis. Gipspladerne monteres direkte på reglarne. Du kan evt finde mere info her:
http://gds.knaufdanogips.dk/mounting/m_ceilings/index.html

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 03-11-07 03:44

Jeg har næsten 260 til loftet lige nu, så højden burde jeg godt kunne overholde selvom det sænkes 10-12 cm.

Da loftet skal spartles helt glat og have spots i, så kan jeg ikke rigtig se hvordan man nogensinde skal kunne komme til noget af det som sidder oppe under loftet !?

Derfor ønsker jeg naturligvis heller ikke at fører loftdåsen med ned da den jo skal være over gipsen da det er dertil spotsne skal tilsluttes.
Det ville være klart lettest da ledninger osv allerede er trukket så er jeg fri for at røre noget af det og kan blot tilslutte de ledninger der er med til spotsne, så laver jeg slet ikke noget el arbejde udover at tilslutte dem og så ved jeg at det der er trukket til loft dåsen er iorden (må jeg gå ud fra - da det var sådan som det er da jeg overtog lejligheden). Ville da være underligt hvis det ikke er lovligt at tilslutte spotsne til en loftdåse. Skal spotsne virkelig have kabler trukket direkte fra kontakten ?
Jeg skal have 2 kontakter tilsluttet til spotsne, i hver ende af gangen, så de vil alligevel blive samlet oppe ved spotsne (et sted over gipsen). Kan ikke rigtig se andre muligheder ? Udover føre begge op og ned igen hvor de samles og så op igen.

Jeg har kasser hele vejen rundt i gangen med rør der går op til fra stik kontakterne.
Lige nu kan man ikke komme til dem andet end hvis man vælger at bryde kasserne oppe, ligesom hvis de er bag et gipsloft, hvor man også kun kan komme til dem hvis det brydes op (tages ned / væk).

Hvis jeg skærer et stykke af kasserne ved mit skab jeg har i gangen vil jeg dog kunne kigge ind i hulrummet mellem gammelt loft og gipsloftet, men vil naturligvis ikke kunne nå rundt over hele loftet derfra. Men hvis det er et spørgsmål om at man skal kunne nå noget bestemt så kan jeg selvfølgelig placere det inde for rækkevide.

Kunne selvfølgelig købe nogle kabelkanaler i plastik og sætte op hele vejen rundt i kanten ligesom nu (bare i træ), men så bliver loftet naturligvis ikke helt glat.
Men hvis det alligevel ikke er lovligt fordi loftdåsen stadigvæk sidder tilbage kan det næsten være det samme da det jo så alligevel skal pilles ned engang.

Min fætter er elektrikker og har lige sænket hans loft ved jeg og han nævnte også det med El halløjet, men kan ikke rigtig se hvad skal jeg gøre når loftdåsen ikke skal være at se i det nye gipsloft. Dåsen er indbygget over det pudsede loft og ledningerne går selvfølgelig også ovenover, og det dur ikke rigtig jeg begynder at pille det hele ned da det er en lejelejlighed som skal leveres tilbage engang.

Ihvertfald hvis jeg begynder at pille en masse ned skal jeg gerne være sikker på at det som er lavet er godkendt så det ikke skal pilles ned når flytter for så står jeg med håret i postkassen til den tid.

Viskinge: Jeg vil gerne tro der er lavet meget fusk i forbindelse med nedsænkede lofter. Det var / er vel nærmest det jeg åbenbart også selv havde / har i sinde. :)

Martin

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-11-07 08:15

som du nu har skrivet er der 3 muligheder
1. nedtagligt loft
2. alle elinstallationerne der ligger i træ kasserne/klemlisten og samlinger trækkes om så alle samlinger bliver tilgænlige i et skab elign.
3. du laver et ulovligt loft og få lov til at rive det hele ned igen når der kommer en fejl eller en brand
(så kan man jo håbe forsikringen dækker )

et lille udkast fra SIK
ca. 20% af alle brande skylles el-installationer (forkert brug, ulovlige installationer, mv)

En forkert dimensioneret ledning kan blive varm og dermed beskadiget, hvorfor
en brand som følge heraf vil blive kategoriseret som beskadigelse. Det sker, selvom årsagen indirekte er forkert
anvendelse, i dette tilfælde fordi man på grund af manglende omtanke eller viden brugte en forkert ledning.
Hvis man medregner alle de hændelser, hvor forkert anvendelse indirekte er årsag til brand, vil kategorien forkert
anvendelse være væsentlig større end registreret. Det betyder, at mange elbrande kunne have være undgået
med større omtanke eller viden om brug af elektricitet.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 03-11-07 10:37

Nu da det er en lejet lejlighed, kunne du jo overveje at få det lavet på rådighedsreglerne.
Det betyder du kan få det lavet lovlig, mod selv at betale. Udgiften nedskrives over 20 år, således at hvis du nu ofre Kr.10000,00 i forb. med nedsænkning af loft, og du flytter efter 10 år, skal du have Kr. 5000,00 tilbage !!!!

På den måde bliver alle glade

Det bliver lavet lovligt.
Du får de fleste penge igen, hvis du flytter inden for få år.
Den nye lejer skal overtage det installeret. (ellers må boligselskabet betale for at få det fjernet)
Du bestemmer meget mere, selv om det er et boligselvskab, hvor normalt kun meget lidt omforandring, er tilladt.

MEN: DU SKAL HUSKE AT HAVE EN SKRIFTELIG TILLADELSE, INDEN DU STARTER!

MVH

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 03-11-07 14:49

Hej igen,

er der egentlig nogen grund til at bruge 2 lag gips ? planen var egentlig bare at bruge 1 lag.
Men kan se det nævnes flere steder.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-11-07 16:42

2 lag gips bliver som regl brugt i forbindelse med vægge da disse skal have en BD KL. som sikre at væggen ikke brander i gennem inden få en rum tid (flugtvej)
da reglerne idag skal være af stål i etage ejendomme og du kun nedsænker loftet ca 12 cm kan du nøjes med et lag da du ikke skal tage højde for "overboen" det er der taget højde for da man bygget huset

Kommentar
Fra : T_Totalservice

Dato : 04-11-07 10:48

Lige et par smårettelser til ovenstående indlæg:

Lofhøjde er ikke min. 230 cm men derimod 220 cm. iht bygningsreglement bestemmelse 4.4.4 Stk. 8 om etagebyggeri.

Nu kan man ikke generelt bare sige, at 2 lag gips bruges i forbindelse med vægge hvor de skal have en BD kl. Det afhænger af ejendommens antal af etager samt om etagen over er udnyttet eller ikke udnyttet.

Uanset hvad kan man være sikker på at opfylde brandsikringskrav ved 2 lag gips. Og da loftet ikke er større ville jeg under alle omstændigheder bruge 2 lag - det giver også væsentlig bedre lydisolering.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-11-07 20:10

Til sommer træder det nye Bygningsreglement, BR 07, i kraft. Det stiller skærpede krav til byggeriet, men åbner samtidig for mere fleksible løsninger

Det betyder fx, at der ikke længere er et fast mindstekrav til lofthøjde. Den fastlægges i stedet ud fra rummets geometri, dagslysforhold og lignende. Loftshøjden skal ikke længere slavisk følge 2,3 meter kravet som i dag gælder for parcelhuse. Det der tæller i BR 07 er, at man får gode arbejdsrum, kontorer og opholdsrum. Funktionskrav giver mere fleksible løsninger i forhold til den enkelte bygnings arkitektur.

2. nu er der tale om EN sænknig ( gammelt loft bliver) nyt opsættes 12cm længere nede DER ER IKKE TALE OM NYBYG

Godkendelse af svar
Fra : MartinFr

Dato : 21-11-07 23:10

Tak for svaret T_Totalservice.