/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Wide vs 4:3
Fra : Madmax100
Vist : 434 gange
40 point
Dato : 02-11-07 01:47

Hej derude !

Sidder lige og lurer på ny bærbar. Har brugt 14,1 4:3 i mange år og aldrig Wide. Vil ikke bruge 10-15k på det forkerte køb, så derfor spørger jeg venligst om nogen vil beskrive hvorfor man måske skal skifte, jeg mener hvad er egentlig fidusen ved dette Wide-halløj ? Bruger hverken Outlook, regneark, eller spil og absolut ikke Vista. Dog lidt Photoshop men har egentlig plads nok. Tænker at der måske også bliver mere irriterende skrollen op og ned ved net-browsing med wide, ligesom øjnene måske har sværere ved at ramme næste linie ved læsning. De fleste websites er vel heller ikke skrevet i "wide" ? Det som wide har i bredden ift. 4:3 mangler den vel bare i højden ? Bliver nok heller aldrig den store "supermultitasker" - der er vel også grænser for hvor mange radiostationer man kan høre på én gang
Mest ærgerligt vil det dog være, for sent, at finde ud af at Wide havde været at foretrække om jeg skulle blive hooked på film og tv på den bærbare. Men en alm. 15'er gir vel næsten det samme mulige tv som for eks en 14 Wide ?

Puhadada...

Sætter stor pris på et par gode råd,

Tak,
Max

Kommentar
Fra : Octon

Dato : 02-11-07 10:04

Hello

Jeg bruger selv wide, og er glad for det, det med hjemme siderne skal du ikke tænke over, du køre samme opløsning på din skærm som alle andre så hjemme siderne vil ikke se anderledes ud for dig.
Det med at dine øjene ikke kan se hele skærmen, passer heller ikke dine øjne kigger ind af vis du bruger en 15 tommer normale skærm men vis du bruger wide ser du det samme du "slapper" bare mere af i øjne fordi der er en støre flade at kigge på.

Det er lækkert vis du ser film eller bare bruger photo shop, for du har en dejllig stor flade at arbejde med.

Men der skal jo altid være en ulembe og det er vis du som jeg bruger en 17 tommer wide, screen så vil din bærbar blive til en slæbbar, på grund af skræmen vil din bærbar blive en del støre.

Mvh
Octon

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 20 point
Dato : 02-11-07 10:22

Selvfølgelig skal du vælge wide da der jo er noget mere skærm at se på. Det eneste swe da´skal gøres anderledes er at stille opløsningen til en anden end du er vant til for ikke at få et forvrænget billede. Det er jo ikke for sjov skyld at man har "opfundet" WIDE SCREEN. Kom med på vognen og se alle fordelene.

Godkendelse af svar
Fra : Madmax100

Dato : 03-11-07 07:05

Tak for svaret Fijala ! Det hjælper LIDT på humøret