/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Udregne et vægtet gennemsnit
Fra : Montanarules
Vist : 6887 gange
20 point
Dato : 01-11-07 20:19

Hejsa

Jeg sidder med et problem hvor jeg skal finde en metode til at udregne et gennemsnit. Nedenstående vises hvor mange som har stemt, fra Meget lille til Meget stort (i alt 9 stemmer). Hvordan finder jeg gennemsnittet af stemmerne?
Jeg tænker på noget med en slags linie som starter i Meget lille og slutter i Meget stort, hvor der så er en indikator som fx viser en streg hvor gennemsnittet er. Måske man skal vægte fra -2 til +2, hvor 0 = mellem... eller noget i den stil... Hmm, det er sku svært.

Hvordan skal formlen lyde????

Meget lille(3), Lille(3), Mellem(1), Stort(2), Meget stort(0)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-11-07 20:49

Det kommer an på hvordan du vil vægte. Det er noget rent subjektive, hvor der ikke findes et eksakt svar.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-11-07 20:50

en måde er at bruge mindste kvadraters metode.

Kommentar
Fra : Montanarules

Dato : 01-11-07 20:54

der er intet subjektivt i det, og der er nogle konkrete stemmer på hver af de givne kategorier, men hvad er middelværdien? ..og her mener jeg ikke bare 9 stemmer / 5 kategorier.

Jeg ved at det er muligt at udregne... måske man kan give svarmulighederne point fra -2 til +2, som er en form for vægtning, herefter udregne de forskellige samlede værdier for hver svarmulighed, og så plotte det ind på en tidslinie som går fra -18 til +18 (der kan jo maksimalt gives 18 point da der er 9 svar)???? man kan bare ikke lige finde ud af formlen??

Kommentar
Fra : Montanarules

Dato : 01-11-07 20:55

Mindste kvadraters metode?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-11-07 22:27

Du må slå op i en matematikbog for at se hvordan man vægter efter mindste kvadraters metode.

De der har fundet r på at stille sådanne løsagtige spørgsmål , må vel vide hvad de vil med dem . Så spørg vedkommende. Hvis det er dig selv, så har du netop lært noget om matematisk statistik, og sammenhængen med spørgeskemaer.

Du kan beregne aritmetist middel som en simpel tyngdepunktsberegning hvor du tillæger varene værdierne 1, 2, 3 , 4 og 5. Så bliver middel 2 2/9 . M;en det er ikke vægtet.

Ved vægtning forstår man at visse svar tillægges større betydning end andre. Og det er en subjektiv sag. F. eks er det vægtning hvis blondinernes svar kun tæller havt, for nu at skære det ud i pap.

Ved mindste kvadraters metode finder du en slags middel hvor store afvigelser tæller betydeligt mere.

Andre midler på den måde at de mener at ekstreme svar må være værdiløse og tager først det største og mindste fra. Og sådan kan du blive ved til du kun har svaret lille tilbage. Det kan du så kalde vægtet !!!! metoden er hurtig og nem , men ikke særlig velbegrundet.

Kommentar
Fra : Montanarules

Dato : 01-11-07 23:04

Hmmm.. nu begynder det at lyde af noget

De enkelte svar behøver heller ikke at være vægtet, men bare at man kan adskille og fx få et resultat mellem Meget lille og lille.

Men forstår dog ikke lige formlen nedenfor..

Du kan beregne aritmetist middel som en simpel tyngdepunktsberegning hvor du tillæger varene værdierne 1, 2, 3 , 4 og 5. Så bliver middel 2 2/9 . M;en det er ikke vægtet.

Kommentar
Fra : Montanarules

Dato : 01-11-07 23:10

Men kan man ikke lave en form for linie hvor man får en indikator som vist nedenfor, ud fra en udregning. Nedenfor er resultatet imellem Meget lille og Lille (bare et eksempel).

STEMMEFORDELING
Meget lille(3), Lille(3), Mellem(1), Stort(2), Meget stort(0)

PRÆSENTAION AF RESULTAT
Meget lille---|--Lille-----Mellem-----Stort-----Meget stort

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-11-07 23:11

Anskaf en elementær lærebog i sandsynlighed og statistik. Der er masser af dem.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-11-07 13:39

hver stemme er en niendedel hvilket er lig 11,11% (100 divideret med 9) så er det bare at gange
det hele er baseret på forholdsregning!
ni stemmer giver 9/9-endedele som er lig 100%
fordelingen i eksemplet er derfor = 3/9 = 1/3 = 33,33% etc.

Kommentar
Fra : Montanarules

Dato : 27-12-07 15:48

Har droppet at løse problemet, så må hellere lukke spg.

Tak for forsøgene..