/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kældervinduer
Fra : jannimus
Vist : 2984 gange
100 point
Dato : 01-11-07 16:11

Vi har kigget på en murmestervilla fra år ca. 1950.
Der skal nye vinduer i kælderen, da der er gamle, skæve, utætte et-lagsvinduer.

Vinduerne skal være hvide og i plast?
Det skal være lavenergi/termo/hvad hedder det?
Det skal ikke være opdelt som f.eks. dannebro, men kun "1 glas" (selvfølgelig flere lag)

Kan man selv udskifte eller er det usmart?

Hvilke vinduer vil i anbefale? De skal jo ikke være så høje, da det er i kælderen og der ikke er meget "over jorden" (måske 50-60 cm vindue).

Er her nogle der kan estimere en pris?

Håber jeg har formuleret det godt nok.

Glæder mig til jeres besvaelser.

På forhånd tak.

Janni

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-11-07 16:20

du kan godt finde den slags vinduer til 2000 pr stk. hvis det er uden opluk er de væsentligt billigere. hvidbjerg laver nogle rigtig gode plastvinduer og er også rimelige i pris. men der findes et utal af fabrikker der laver den slags.
du kan sagtens skifte dem selv.

Kommentar
Fra : jannimus

Dato : 01-11-07 16:29

uden opluk? så de ikke kan åbnes? Så kan man jo ikke lufte ud?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-11-07 17:00

Du kan bestille/købe vinduerne, hvor du ønsker, -også direkte ved fabrikken.
Men jeg syntes da nok at man lige skal vide hvad man gør, ang. montage. Dit spørgsmål bærer lidt præg af at du er helt uden viden, på dette område.
Hvis du selv tager de gamle vinduer ud, koster det heller ikke meget at få en fagmand til at montere de nye.
Husk når du tager mål til bestilling af nye vinduer, om det er murmål, eller karmmål
du opgiver til producenten.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-11-07 17:01
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-11-07 17:02
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-11-07 17:04

Omkring en 1500kr seddel kan du nok forhandle dig til. Skal du have fineste kvalitet, f. eks. Primo Plast koster det mere. Nilssen's kommer fra et eller andet ulla-bulla-land.

Kommentar
Fra : Bertlov

Dato : 01-11-07 19:03

Janni..
Nok ikke det svar du vil have, men alligevel!!
Du skulle tage at google på vinduer, for at se hvilke muligheder der er.
Der er mange forskellige kvaliteter og priser. Det hænger som regel sammen.
Du sætter også ? efter plast, også derfor er det smart at kigge hvad der findes.
I dag er der rigtigt mange muligheder.
F.eks flere hårdtræs vinduer der sjældent skal have olie/maling eller træ/alu vinduer som også har meget lidt vedligholdelse, men absolut kønnere end plastvinduer.
De fleste firmaer laver vinduer efter mål.
Hvis der skal være beboelse i kælderen, er der også nogle betingelser med hensyn til vinduesåbningens størrelse og højde over gulv! (Flugtveje!)
Som stilkene også skriver, virker du umiddelbart ikke som én der har skiftet et vindue før.
At fjerne de gamle vinduer selv er en okay løsning, men spørg lige en fagmand til råds, der kan være nogle "ømme" punkter i et gammelt hus, men også med hensyn til pris på isætning af nye vinduer.
Du kan jo sagtens selv bestille vinduerne (husk stilkenes ord om murmål eller karmmål), så tømren ikke skal ha' løn for det også!
Men tjek lige selv op på google, vi ved jo ikke hvad din smag er...
God fornøjelse..

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 01-11-07 20:31

Ja det er et spørgsmål af de værre - bedre hvis vi kunne se huset

Men et par kommentarer ud over dem du allerede har fået:
Hvorfor i alverden plastik? Det bliver grimt og holder dårligere end træ.
Hvis vinduerne er skæve er det nok huset der har sat sig og så skal vinduerne specialfremstilles.
Skifte vinduer selv er noget man gør hvis man er handy og har en erfaren i fx familien der kan hjælpe med - ja det er selvfølgelig en subjektiv mening.

Dagens bedste råd til en der er så blank som du (undgyld) er at få en byggesagkyndig til at se huset igennem - det koster ca. 2000kr og han kan fortælle dig alt om hvilke vinduer du skal vælge og om huset har andre mangler. Man kan IKKE stole på en tilstandsrapport som køber.

Kommentar
Fra : jannimus

Dato : 02-11-07 09:48

Tak for de fine svar. Jeg lader emnet stå åbent lidt endnu.

Men ja jeg vil have plastik - for det syntes jeg er pænest og der er der i resten af huset...

Desuden er jeg ikke "blank", jeg har bare ikke prøvet at sætte et vindue i før.

Kommentar
Fra : supermulle

Dato : 12-11-07 19:14

Kode
http://jvk.dk/vaerdatvide/gruppe/52/

Her er en vejledning i både opmåling og montage. Med lidt tålmodighed og det rigtige værktøj kan du vel nok selv klare det. desuden kan det godt være en fordel at være to til det hvis man ikke lige at vant til det, så der er en der støtter vinduet udefra mens den anden holder og monterer indefra.

god fornøjelse...!