/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
afstrømpning - hvordan
Fra : sejl
Vist : 1300 gange
100 point
Dato : 01-11-07 14:55

Hejsa
er der nogle som har en god oversigt, over hvordan man afstrømper et skøde eller fald korrektur

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 01-11-07 15:41

Dit spørgsmål kræver yderligere forklaring. Hvorfor vil du afstrømpe skøde/fald ?

Kommentar
Fra : sejl

Dato : 01-11-07 15:46

Fordi jeg vil spare vægt.
Mange af de nye typer tovværk er jo så stærke, at du kun behøver strømpen, der hvor det sidder fast i aflaster eller frølår

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-11-07 16:16

hvis du afstrømper dit tov bliver det væsentligt tyndere og mister evnen til at holde faconen.
der er mange andre måder at spare vægt på, men det du er inde på duer bestemt ikke.
du opnår mere ved at fortynde din bundmaling med 10 % fortynder.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 01-11-07 16:20

Hvorfor går du ikke bare ned i tovstørrelse?

Det bliver da noget underligt noget, hvis du kun har inderkernen.

Men strømpen er da lige til at trække af inderkernen, så hvor ligger problemet?

Og hvordan vil du sørge for at strømpestykket, der skal være ud for frølåret bliver siddende?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-11-07 19:49

List inderkernen ud i den ene ende og sæt den fast i en skruestik eller lignende, stræk så skødet/faldet ud i fuld længde og begynd at aftrække strømpen fra den anden ende. Hvor nemt det er, afhænger af hvilken type tovværk der er tale om. Brug handsker for ikke at "brænde" hænderne.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : sejl

Dato : 01-11-07 19:57

Hej Dabj
det var også sådan nogenlunde, at jeg havde regnet med.
Men hvordan får man strømpen til at sidde fast igen..- altså så den ikke kryber længere op...

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-11-07 20:52

Tjaaa----en god takling kan vel klare det.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 02-11-07 07:53

Du skal blot huske på, at strømpen er en del af "tovværket" styrkemæssige integritet, samt at denne beskytter kernen mod lys, vind og vejr.
Du skal altså forudse mindre styrke og holdbarhed.
Umiddelbart synes den begrænsede vægtbesparelse minimal i forhold til ulemperne.
Hvis du er en "racingfreak" ville jeg da foreslå, at du ofrede materiale af mere "eksotisk" art, som brugt hos f.eks. de store racingteams.