/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Malt-vinegar
Fra : Mallie
Vist : 7357 gange
200 point
Dato : 01-11-07 14:05

Jeg har fundet en Ainsley Harriott opskrift på sweet chilisauce.

Der skal Malt-vinegar i - hvad vil det være på dansk ??

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 110 point
Dato : 01-11-07 14:36

Malt er en type øl.

Jeg ville prøve med en mørk sherryeddike

Kommentar
Fra : Thorendal

Dato : 01-11-07 17:30

Det ved jeg ikke lige, men alt andet lige, så kan man få det i den engelske butik i København. Man vil ganske givet også kunne få det i Mad & Vin og lignende steder.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-11-07 18:25

Vinegar er eddike på engelsk, malt er internatinionalt.

Englænderne er vilde med det da de bruger det på frites, så som skrevet fås det sandsynligvis i den engelske butik.

Kommentar
Fra : Reminik

Dato : 01-11-07 19:52

Sherry eddike kan ikke bruges i stedet for malt vinegar, der har en ganske speciel smag. Jeg foreslår også den engelske butik.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 01-11-07 22:20

Ved jeg godt, MEN hvis man ikke kan få malt-eddike, ville jeg alligevel prøve med sherry.
Min amerikansk/mexikanske veninde bruger sherry eddike i hendes sweet chili sauce

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 02-11-07 14:19

Jeg bor i midtjylland og skal bruge det i aften, så jeg er nød til at finde et alternativ at bruge da jeg jo ikke lige kan nå at smutte over i en butik i KBH.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-11-07 15:46

Ja det bliver nok svært
Vinegar i alle afskygninger - forkalret:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vinegar
4.1 White
4.2 Malt
4.3 Wine
4.4 Apple cider
4.5 Fruit
4.6 Balsamic
4.7 Rice
4.8 Palm
4.9 Coconut
4.10 Cane
4.11 Raisin
4.12 Date
4.13 Beer
4.14 Honey
4.15 East Asian black
4.16 Vincotto
4.17 Flavored vinegars
4.18 Kombucha

og.... frieda har ret hvad angår øl
http://www.vinegarbook.co.uk/Malt_vinegar.shtml

Jeg er bange for... at hvis det er til i aften, så må du benytte klar eddige eller alm. vinegar, som kan købes i akke butikker.
Det er "rævesurt" - også Malt-vinegar
Go' weekend

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-11-07 15:57

Citat
Made from a beer-like brew using malted barley, this vinegar is made by much the same method as for commercially produced wine vinegars. Good malt vinegar is left to mature for some time before being bottled. It has a strong flavor and medium acidity. Suitable only as a condiment or for pickling.

Malted barley =
Maltningsproces af byg, hvor stivelsen bliver omdannet til sukker.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-11-07 16:01

NNBB: Jeg nægter at tro, at du/I kan smage forskel på alm. Vinegar og Malt Vinegar... når det skal bruges i en opskrift på Sweet Chilisauce... hvilket kan købes færdiglavet i Netto og Fakta - Har selv en flaske stående: "MaeJan" Thailandsk Chillisauce

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-11-07 16:52

Nu er Thailandsk sauce også noget der kan trække dug ud af Saharasand, brugt med måde er Chili et fint krydderi der sagtens kan overdøves af andet.

Clan, Du har vist ikke smagt Malteddike.....det har jeg.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-11-07 12:00

LuffeA... jo jeg har. Jeg syntes ikke det er nogen oplevelse (5 år i Skotland), så jo, jeg har smagt det

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 03-11-07 14:28

Jeg endte med at bruge hvid balsamico og det blev rigtig godt. Ainsley Harriot er en af de få englændere der rent faktisk kan lave mad ...

Godkendelse af svar
Fra : Mallie

Dato : 03-11-07 14:29

Tak for svaret frieda.

Ingen kom med et svar som jeg endte med at bruge, men pointene skal jo gives til én ...