/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Jordstik eller ej?
Fra : oleiso
Vist : 4155 gange
50 point
Dato : 01-11-07 13:03

Jeg har købt en Electrolux bordopvaskemaskine, som har et jordstik, dog ikke et normalt dansk trebenet, men med et hul hvor det tredje ben normalt sidder.
Så undrer jeg mig jo hvordan det kan være, når der i brugsanvisningen står, at maskinen skal tilsluttes til jord.
Kan det være rigtigt at stikket skal udskiftes selvom den er købt i en dansk butik?

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 60 point
Dato : 01-11-07 13:10

JA - og du SKAL skifte stikket et et dansk stik med jordben.... hvis den skal i en stikkontakt.

Du må IKKE tilslutte den uden jordforbindelse (skal ekstrabeskyttes jf. stærkstrømsbekendtgørelsen)

Det er fuldt ud lovligt at sælge apparater i DK som er forsynes med tyske SCHUKO stik

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-11-07 13:11

Hvis det skal gå efter loven: Ja. Men det fordrer da også at dit køkken er så nyt, at der er jord i dine kontakter. --Det kom som et EU-direktiv omkring starten af 90èrne.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-11-07 13:11

PS: De fleste seriøse hvidevareforretninger hvor du køber varen hos en ekspedient, plejer at være flinke til at give dig det rigtige stik med uden beregning.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-11-07 13:14

Stilkene - det er IKKE korrekt, at installationens alder kan have betydning for, om kravet til ekstrabeskyttelse må fraviges.

Der SKAL, ved manglende jordforbindelse, etableres en sådan ekstrabeskyttelse for lovligt at kunne tage apparatet i brug.

Godkendelse af svar
Fra : oleiso

Dato : 01-11-07 13:29

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 01-11-07 13:50

Ja, her er et af de typiske "mærkelige" ting i den danske lovgivning.
Du må gerne (lovligt) sælge et apparat i danmark med et forkert stik monteret.
Kunden skal selv finde ud af, at få skiftet stikket, så den endelige installation bliver lovlig.

Endnu engang er det blot et spørgsmål om at EU og danske regler harmoniseres, men det har nok lange udsigter, og imens, er det forbrugerne der bliver ladt i stikken, desværre.

MVH

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-11-07 14:13

Og her kommer så det morsomme.
Det Danske firma GRAM fabrikerer køleskabe med det "udenlandske stik" til salg i Danmark.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 01-11-07 14:16

Citat
Stilkene - det er IKKE korrekt, at installationens alder kan have betydning for, om kravet til ekstrabeskyttelse må fraviges.

Det er da heller ikke det stilkene skriver. Han skriver at køkkenet kan være så gammelt at der ikke er jord i stikkontakterne, og efter loven skal der være jord hvis opvaskemaskinen skal tilsluttes.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-11-07 14:33

Ja - henrikkrebs - og nu kommer så det farlige, for den stikprop passer jo fint ind i en alm. stikkontakt uden jord.......................gisp vand og strøm uden jord.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 01-11-07 14:40

HPFI! - Du skal se, vi får nok glæde af oleiso's spørgsmål en anden gang.

Men iøvrigt synes jeg da man skal tilstræbe at overholde lovgivning og opføre sig sikkerhesmæssigt fornuftigt.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-11-07 15:22

henrikkrebs....

Jeg læste det som, at hvis det skal gå efter loven, så ja, så skal stikket udskiftes.
Jeg læste det også som, at hvis køkkenet er så gammelt, at der ikke er jordforbindelse til stikkontakterne, så opsæt bare apparatet alligevel.

Jeg beklager, hvis jeg misforstod stilkenes indlæg i denne henseende. Det beviser blot endnu engang, at kommunikation er en svær ting...

mvh berpox

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 28-02-11 21:12

Skal man altid have jordforbindelse til en bordopvaskemaskine? Også den Quigg som Aldi solgte i lørdags, 26. februar 2011?
Er jordforbimdelsen blot et lovkrav i stærkstrømsreglementet, eller er det farligt ikke at ahve jordforbindelse til sin bordopvaskemaskine?