/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
radiatorventil - flowbegrænsni
Fra : ffhopsa
Vist : 1080 gange
50 point
Dato : 01-11-07 12:05

Jeg har gulvvarme på badeværelset.
Der er sat en almindelig radiatorventil på. - Jeg har pillet termostaten af.

Men der er ikke meget varme i gulvet, sikkert fordi der ikke er godt nok isoleret, og fordi varmerørene ligger for dybt i betonen.

Nu tænker jeg på om radiatorventilen, selv om den står på 'N' - altså fuld åben, måske alligevel begrænser flowet så meget, at jeg ville kunne få mere varme i gulvet, hvis jeg pillede ventilen helt af og satte et rør imellem i stedet for?

Hvor meget begrænser en fuldt åben ventil for flowet?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 60 point
Dato : 01-11-07 12:09

Den begrænser. Men piller du den af, risikerer du at gulvkredsen guffer alt hvad pumpen kan yde, og du står uden varme i radiatorerne.

Men en anden og aldeles ofte set årsag er griseri og ikke mindst luft i gulvslangerne. Adskil, skyl og saml igen. Brug en returventil, eller bedre - monter en minishunt.

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 01-11-07 12:12

Hvad gør en returventil?

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 01-11-07 13:18

Jeg fandt ud af det med returventilen.

Der bør altså altid være en radiatorventil på en radiator, så ikke al varme ædes?

Så når man siger, at der skal være helt åbent på radiatorerne ved varmepumper, så bør der dog være en ventil, der regulerer et max-flow?

Ville det ikke være en fordel, ved varmepumper, at have en ventil, med flowjusteringsmulighed til indregulering af radiatorerne? Selv om man siger ventilerne skal stå helt åbne?

Er den nemmeste måde at måle temperaturer på varmerør ikke at gøre det med et skivetermometer med fjederspænd? Til måling af frem- og returløbstemperatur på radiatoren.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-11-07 13:45

Kan og vil ikke svare når jeg ikke kender projektet. Tingene er ikke sort hvide. Hvem har du til at lave varmepumpe og installationerne omkring denne? Har du ingen rådgivning fået fra leverandør?

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 01-11-07 13:56

Varmepumpen er oppe og har kørt længe, og det kører også udmærket.

Men der kunne godt være mere radiator, og jeg har tænkt mig at sætte nogle flere op.
Udelukkende for at få en endnu bedre økonomi på varmepumpen. Altså for at kunne sænke fremløbstemperaturen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-11-07 13:58

Du fortælleer stadig ikke hvad det er for et apparat vi snakker om!

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 01-11-07 14:24

Kan det ikke være din ventil som hænger, og der for ikke åbner helt. Det er ganske normalt. Prøv at se denne ældre træd... http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=110872

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 01-11-07 14:24

træd = tråd.

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 01-11-07 19:18

Citat
Du fortælleer stadig ikke hvad det er for et apparat vi snakker om!

Det er en jordvarmepumpe.

Stiften sidder ikke fast, ventilen fungerer ok.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-11-07 20:56

[CITAT] [Jeg har gulvvarme på badeværelset.
Der er sat en almindelig radiatorventil på. - Jeg har pillet termostaten af.

Men der er ikke meget varme i gulvet, sikkert fordi der ikke er godt nok isoleret, og fordi varmerørene ligger for dybt i betonen./CITAT]

Hvis du lige har pillet radiatorventilen af nu, vil der gå nogen tid, 1-2 dage før du kan mærke nogen ændring, da et beton gulv ikke bare lige bliver varm her og nu, og ned ca. 34 grader og et lavt flow tager det nogen tid.

Skifter du din radiatorventilen ud med en returventil, som er bedst til gulvarme, skal du lige huske at den skal sidde på retursiden.

Godkendelse af svar
Fra : ffhopsa

Dato : 07-11-07 10:40

Tak for svaret 3773. Det var vigtigt at få at vide, at der skal være en vis begrænsning af flowet.