/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
bløde arvæv op ?
Fra : dværgen
Vist : 5952 gange
50 point
Dato : 31-10-07 23:44

har skåret mig selv i hånden med en rundsav vilket har efterladt noget af ar. og da arvævet forhindre min tommelfinger i at bevæge sig ordentligt ville jeg høre om der var en der kendte en alternativ måde at bløde arvævet op på ? tak på forhånd

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-11-07 00:08

nej, det ka ikke lade sig gøre,...den eneste måde at fjerne arvæv er ved operation...med risiko for nyt arvæv til følge..

Men måske løser det sig selv med tiden....nu ved jeg ikke hvor længe det er siden du savede dig i fingeren, men jeg kender en der fik en næsten tilsvarende skade ved at save sig med en motorsav .

Og den finger blev efterfølgende helt ubøjelig grundet arvæv og beskadigede sener......men et år efter, begyndte fingeren at få noget af bevægeligheden tilbage, og nu her få år efter, fungerer den faktisk helt normalt.,

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-11-07 00:40

Få en henvisning til en plastikkirurg. Sygesikringen betaler denslags.
De kan fjerne ar, uden der kommer nye, og vurdere om det kan rette sig selv.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-11-07 03:12

En rundsav kom ligeledes op at toppes med en sene på en af mine fingre, og der gik faktisk 1½ år inden den var helt bøjelig igen, hvad jeg tilskriver 2 måneders indpakning. Jo ældre man er desto længere er sener og knogler også længere om at heles.
Nu skriver Du ikke hvor længe siden det er sket, men hvis det er bøjeligheden det kniber med så gå rundt og knib med en tennisbold, eller tag en kort snak med en fysioterapeaut hvad der ikke koster meget.

Nu flænser en rundsav jo og det efterlader ar, i modsætning til hvis man havde skåret sig med en (meget) skarp kniv.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 01-11-07 07:06

Tal med de læger der har opereret dig/ egen læge om problematikken, om det skal være fys/ re-operation/ andre muligheder. Men forvent at tid er den bedste faktor.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 01-11-07 09:14

Og hvis du er ryger, vil du danne mere arvæv. Så ved en evt. ny operation, kunne du jo passende stoppe med rygningen

Bare lige lidt info

Kommentar
Fra : dværgen

Dato : 06-11-07 21:53

hej dova nu er det kun 8 uger siden jeg blev lidt uenig med en rundsav og har også trænet hånden meget op igen. Men lige nu er det arvævet der forhindrer mig i at træne den mere op. Og hvis der ikke er andre måder at komme af med det på, på nær operation så må jeg jo bare vente og se.
også vil jeg lige høre om du har følelse i fingeren den dag i dag ?

Accepteret svar
Fra : sismofyt

Modtaget 50 point
Dato : 12-11-07 19:18

Jeg synes, at du som minimum, mens det heler, skal sørge for at indtage de vitaminer og mineraler, der styrker huden og immunforsvaret. Du kan nemt tage en almindelig vitaminpille 2 gange om dagen uden at få for meget (hvis du er i tvivl, så slå op under vitaminer, mineraler, netdokter, sårheling eller tilsvarende på google.dk) - det skal være til et måltid med lidt fedtstof (et glas mælk eller lidt sovs eller smør i havregrøden eller på et stykke rugbrød) - hvis der ikke er fedt til stede kan du ikke optage de fedtopløselige vitaminer (A, D, E). A og E er i hvert fald godt for huden, D er godt for knoglerne. C-vitamin er det rygere blandt andet bliver tappet for. C-vitamin er vandopløseligt og skal ikke nødvendigvis tages til et måltid. Ilt og blodforsyning til de yderste blodkar (specielt fingre og tæer) er også noget rygere forhindrer deres krop i at få - sørg for at får blodet til at cirkulere i kroppen hver dag (måske kan du cykle en tur og kun holde styret med en hånd). Hvis blodet ikke kommer ud til området kommer der heller ikke de stoffer frem som skal genopbygge det ødelagte væv. Nu sagde du ikke, om du rent faktisk er ryger. Det er lige meget!

DU HAR BRUG FOR:
- ILT i det ødelagte væv (og resten af kroppen)
- VITAMINER & MINERALER (zink er et af mineralerne, find selv ud af resten!)
- PROTEINER (kød, æg, mælk er de bedste/nemmeste kilder, så du får alle de essentielle/nødvendige aminosyrer). Kroppen har altid brug for protein, når den skal reparere kød, sener og hud
- evt 99% ALOE VERA at smøre på for at holde området så smidigt som overhovedet muligt udvendig fra.(føtex, matas og andre forhandler det) eller anden creme anbefalet af din læge.

God bedring fra Sismo

Godkendelse af svar
Fra : dværgen

Dato : 15-11-07 15:11

Tak for svaret sismofyt.

rigtig godt svar der er rigtig meget jeg jeg kan bruge i.

ps. er ikke ryger