/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Isoler Afkastluft?
Fra : LDDK
Vist : 1152 gange
20 point
Dato : 31-10-07 23:30

Skal til det sidste arb. på min Bolig-ventilations varmepumpe og har fået at vide at man skal isolere afkastrøret. Men hvor langt? Op til taget eller op til taghætten?

Hilsner

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 31-10-07 23:32

Taget eller taghætten er det ikke det samme sted. Taghætten sidder den ikke på taget??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-10-07 23:46

Bare op under taget, så langt du kan komme. Det er jo kun fordi at vanddampen ikke skal kondensere alt for meget, og blive til dråber, der løber ned.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-11-07 00:52

Med en varmepumpe er afkastluften kølet ned til under rumtemperaturen. Hvis røret så løber uisoleret indenfor husets isolering , vil en del af husvarmen så "løbe tilbage" , og det er spild af pumpen. Så isoler røret på strækningen indtil du møder husets isolering.

Hvis varmepumpen sidder på et loft over isoleringen , er der flere dele som skal isoleres, men ikke afkastledningen.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 20 point
Dato : 01-11-07 02:45

Afkastrøret fra varmepumpen og helt op til undersiden af taget skal isoleres med min. 30mm lamelmåtte med påklæbet alukraft. Alle samlinger skal tapes med alutape (ikke pakketape). Taler vi en luft/luft varmepumpe som Genvex eller Nilan, er der tale om et koldt rør. I forår/efterår vil denne ellers kunne give udvendig kondens på kanalen, i stærk frostvejr vil afkastluften kunne udkondensere inde i kanalen. Alternativt og bedre vil en isolering med armaflex være, men den er sværere at lave ordentlig.

Læs iøvrigt Dansk Ingeniørforenings Norm for teknisk isolering Transor. Det du skriver er noget vrøvl.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-11-07 02:49

....du skal ikke isolere over selve tagfladen.

Og for din egen skyld gør det grundigt. Det er temmelig meget kondensvand du kan komme til at døje med.

Kommentar
Fra : LDDK

Dato : 01-11-07 17:24

"3773"
Takker for svaret.
Tvivlen opstod pga. mit emfang med tagventilator "trepol".
Der er isoleringen ført gennem taget i selve inddækningen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-11-07 18:54

Det er da også klart bedst, men anvender du en almindelig kina hætte kan du ikke gøre det. Skulle du lave det super-deluxe anvendte du isolerede (og samtidig lydsisolerede) taghætter fra enten Øland eller Exhausto. Men de koster et halvt stinger-missil.

Godkendelse af svar
Fra : LDDK

Dato : 01-11-07 19:47

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : brianrenenielse

Dato : 06-11-07 18:19

varm luft fra boligen som går op i taget passere op i gennem et koldt loftrum,og skal altid som min
isoleres med30mmlamelmåtte med folie¨-dampspærre