/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Køleskab rimer hele tiden til
Fra : JakobGad
Vist : 7756 gange
100 point
Dato : 31-10-07 20:17

Vi har et Husqvarna-køleskab som vel er en 4-5 år gammelt. Vores problem er at det hele tiden rimer til. Efter en ordentlig af-rimning/af-isning går der vel en uges tid og så bygger det op igen. Gummilisten omkring døren er ikke helt tæt i det ene hjørne, men det er marginalt - mon det har noget med problemet at gøre?

Er der nogen som har prøvet det samme?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-10-07 20:21

Jeps ny gummiliste hjælper

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-10-07 20:23

Du åbner og lukker for tit - spis mindre

Kommentar
Fra : JakobGad

Dato : 31-10-07 20:28

Hmm, svært valg. Jeg tror nu, jeg starter med gummilisten Tak for tippet

Kommentar
Fra : JakobGad

Dato : 31-10-07 20:31

OK - har lige tjekket gummilisten. Det ser ikke ud som den nemmeste procedure at skifte listen. Den er delvis pakket ind i selve døren. Havde håbet man blot kunne købe en liste som kunne klæbes rundt.

Nogen tip?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-10-07 20:36

Nej
så gælder refi´s råd.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 31-10-07 20:44

Nyere køleskabe har indstøbt gummiliste og den kan ikke skiftes særskildt.
Spørgsmålet er om døre lukker for tæt på et af hjørnerne og derfor vil gabe lidt i det modsatte hjørne. Typisk lukker den for tæt ved hængslerne.

Fugtige/varme varer vil danne fugt som fryser til is.
Er thermostaten stillet for højt kan kølefladen også ise for meget til og så når den ikke at afrime for hver kørsel.

Varer stillet for tæt på kølefladen kan bræmse cirkulationen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-10-07 20:51

du bør kontrollere om dit køleskab står i lod. hvis det er ude af lod, vil det vrides skævt og så kan lågen ikke lukke tæt. du kan afhjælpe problemet ved at justere på skruebenene under skabet.
husk at kontrollere lod på både side og front.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-10-07 20:55

Det er ikke så vigtigt at skabet står i nøjagtig lod, men at det støtter på alle 4 ben og ikke vipper over kryds (tomt skab)

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 31-10-07 21:03

Hvadf temperatur står dit køleskab på, hvis det er sat til ca.1-2 grader vil det isne til på køleelementet, det skal være omkring 5-6 grader,
med hendsyn til gummilisten, kan du godt tætne den, (hvis du har lidt fingersmille) med gaffatap eller lignende så der ikke kommer luft ind, det skal være noget der kan bevæge sig lidt, og husk at der er en magnet i pakningen der får lågen til at slutte tæt.

Godkendelse af svar
Fra : JakobGad

Dato : 31-10-07 21:20

Tak for svaret og alle de gode råd.

Temperaturen er på 5 c så det burde ikke være problemet. Ligeledes er vi obs på ikke at stille ting for tæt på køleelementerne. Det ser ud som om gummilisten bare har givet sig lidt i hjørnet og derfor ikke slutter tæt.

Kommentar
Fra : fisker5301

Dato : 03-11-07 00:36

det tyder evt på en def sensor, der styrer afrimningen i køleskabet