/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux Redhat opsætning
Fra : icebobo
Vist : 457 gange
200 point
Dato : 07-02-03 17:12

Hej
Jeg vil lige sige at jeg er helt ny mht. linux.
Jeg har derfor siddet og søgt på en masse forskelligt angående linux på nettet, men uden rigtigt at finde det jeg skulle bruge.
Jeg har en server med linux redhat 8 installeret hvori der sidder 2 netkort.
Det ene kort er forbundet til internettet (uden router) og det andet er forbundet til min hub hvor der sidder en server mere til + 2 arbejdsstationer.
Det jeg så skal have lavet på min linux server er følgende:

1. Deling af internet forbindelse til de andre maskiner
2. Fildeling så jeg med de andre maskiner (windows) kan overføre data til og fra linux serveren
3. Web og ftp server
4. Jeg skal have forwardet en port til den anden server

Jeg håber nogle har tid og lyst til at hjælpe med dette
ps. linux serveren er installeret som server hvis det skulle have betydning.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-02-03 23:04

Hej Icebobo

Hellere dårlig hjælp end ingen hjælp

Det bedste råd jeg kan give dig er at spørge i disse newsgroups:

linux.redhat
linux.redhat.digest

og den danske

dk.edb.netvaerk

mvh srhansen

Kommentar
Fra : nopper

Dato : 10-02-03 08:36

På denne adresse finder du online bøger, som omtaler en del af de problemer du har. Der er også en søgetjeneste, hvor du kan søge på specifikke ting.

Kommentar
Fra : icebobo

Dato : 11-02-03 16:38

Tak nopper men hvor er adressen

Kommentar
Fra : nopper

Dato : 11-02-03 16:48

Hovsa-ups-den kommer her. Undskyld.
http://www.sslug.dk/linuxbog/

Kommentar
Fra : dk

Dato : 11-02-03 21:26

Hejsa
jeg vil anbefale dig at gennemgå denne side
http://gnuskole.u-net.dk/bog/index.html

det er næsten hele manualen til linux
klik på "online" under >>Bogen er tilgængelig:<<

Kommentar
Fra : thomas5

Dato : 18-02-03 12:13

- Selve Red Hat-server i sig selv gør brug af programmet Samba, til at skabe konnenktivitet imellem Windows og Linux.

- Der findes sågar et geniale program som Samba-swat som gør det nemmere at administrere (for begyndere).

- Webserver kommer i form af Apache-server til Red Hat.

- Før du kaster du i noget skal du sikre dig at alle TCP-portene i Red Hat ikke er lukket af, dette kan du se under Security Level (firewall). Du skal fx have port 80 åben til wen, og port 21 åben til FTP, eller hvis du skal bruge Telnet til at administrere dit netværk.

- FTPserver kommer i form flere programmer, et godt et ville proftpd (http://www.proftpd.org/).

- Når du skal forwarde en port, skal du hive fat i dine Routnings tabeller. Du skal vist også have fat i RIP-protokollen. JEg mener der ligger en heftig dokumentation i Red Hat omkring Route Print. Det er nok vejen frem. Har vist selv lavet samme nummer engang

Kommentar
Fra : thomas5

Dato : 18-02-03 12:13

Web, even

Kommentar
Fra : Uranus

Dato : 23-04-03 18:19

1) deling af internet forbindelse

du skal køre følgende kommandoer på konsolen:

modprobe iptable_nat
iptables -t nat -A POSTROUTING -o ppp0 -j MASQUERADE
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

og de linier kan tilføjes i /etc/rc.d/rc.local

husk at du skal konfigurere dine windows klienter og sæt standart gateway
fx. hvis din linux box's IP er a.b.c.d, så standard gateway være a.b.c.d

2) konfigurere samba som PDC (login server)
redigere /etc/samba/smb.conf fx:

# /etc/samba/smb.conf
# samba configuration file
# last updated: 2/28/2002 by tms
[global]
;basic server settings
workgroup = dindomæne ;domæne navn
netbios name = phoenix
server string = Samba PDC running %v
socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_SNDBUF=8192 SO_RCVBUF=8192
;PDC and master browser settings
os level = 64
preferred master = yes
local master = yes
domain master = yes
;sikkerhed og log indstillinger
security = user
encrypt passwords = yes
log file = /var/log/samba/log.%m
log level = 2
max log size = 50
hosts allow = 127.0.0.1 192.168.1.0/255.255.255.0
;bruger profiler og home mapper
logon home = \\%L\%U\
logon drive = H:
logon path = \\%L\profiles\%U
logon script = netlogon.bat
# ==== delinger ====
[homes]
comment = Hjemme mapper
browseable = no
writeable = yes
[profiles]
path = /home/samba/profiles
writeable = yes
browseable = no
create mask = 0600
directory mask = 0700
[netlogon]
comment = Netværk Logon Service
path = /home/netlogon
read only = yes
browseable = no
write list = dit brugernavn

du skal huske at oprette bruger og maskin kontoer ved at køre

følgende er for at oprette grupper:

[root@phoenix root]# group -g 200 admins
[root@phoenix root]# group -g 201 machines

følgende for at oprette mapper i home mappen:

[root@phoenix root]# mkdir -m 0775 /home/netlogon
[root@phoenix root]# chown root.admins /home/netlogon
[root@phoenix root]# mkdir /home/samba /home/samba/profiles
[root@phoenix root]# chmod 1757 /home/samba/profiles

følgende for at oprette kontoer for windows maskiner:
[root@phoenix root]# adduser -g machines -d /dev/null -c "maskine id" -s /bin/false maskine_navn$
[root@phoenix root]# passwd -l maskine_navn$
Changing password for user maskine_navn$
Locking password for user maskine_navn$

følgende for at tilføje maskiner til /etc/samba/smbpasswd
[root@phoenix root]# smbpasswd -a -m maskine_navn
Added user maskine_navn$

følgende for bruger kontoer
[root@phoenix root]# adduser brugernavn
[root@phoenix root]# passwd brugernavn
New password:
Retype new password:
passwd: all authentication tokens updated successfully
[root@phoenix root]# smbpasswd -a brugernavn
New SMB password:
Retype new SMB password:
Added user brugernavn.

Klient konfiguration:
kig på følgende adresse:

http://www-1.ibm.com/servers/esdd/tutorials/samba/samba-4-1.html

hvis du bruger Windows XP home kan du ikke tilslutte den til Domæne det skal være Win XP Pro
og du skal huske at ændre værdien fra "SignorSeal" til 0 i registreringsdatabasen (regedit.exe)

HKEY_CURRENT_MACHINE\CurrentControlSet\Services\Netlogon\Parameters

og husk at tilføje følgende linie i Lmhosts i alle windows klienter

192.168.1.* dinmaskine #PRE #DOM:dindomæne #net group's DC

hvor "*" er adressen til linux boxen

For Windows 95/98 gemmes filen som c:\windows\Lmhosts.
For Windows NT gemmes filen som c:\winnt\system32\drivers\etc\Lmhosts.

3)
skal man kunne se den fra netter?

har du købt domain name på nettet?
fx. dindomain.dk?

for web server, brug apache, for at se om apache er installeret kør:
rpm -qa apache

for ftp, brug enten ProFTP eller WU-FTP, for at se om wu-ftp eller proftp er installeret kør:

rpm -qa wu-ftp eller proftp

dem skal jeg kigge på når jeg får tid

god fornøjelse
Uranus

Kommentar
Fra : icebobo

Dato : 24-04-03 00:02

Hej Uranus

Dejligt svar der :)

Ja, jeg har domæne, men det skal ikke peje ned på min server.
Det var bare meningen at jeg skulle kunne åbne en side ved at skrive http://ipen da jeg har et program kørende, som laver nogle html sider, som jeg skal kunne hente fra mit webhotel.

Kommentar
Fra : Uranus

Dato : 24-04-03 15:41

hej igen,
hvis du køre apache version 1.3
kan du tilføje følgende i /etc/httpd/conf/httpd.conf
fx.:

<VirtualHost din_indadvendt_ip>
DocumentRoot /din/www/mappe

</VirtualHost>

du kan også kigge på http://www.linuxbog.dk/web/bog/index.html og http://httpd.apache.org/docs/ hvis du vil vide noget mere om apache version 1.3