/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hvor tilsluttes ekstra radiato
Fra : ffhopsa
Vist : 1492 gange
50 point
Dato : 31-10-07 13:40

Mit varmebærersystems 1" hovedstrenge ligger på loftet og radiatorerne er tilsluttet via 1/2" rør der går ned i stuen.

Hvis jeg udskifter en radiator med en dobbelt så stor radiator, får jeg højere temperatur-difference på den nye radiator, hvilket kan betyde at jeg skal sætte pumpehastigheden op.

Jeg vil gerne balancere systemet sådan at jeg har samme størrelse radiatorer overalt så jeg kan køre optimalt med samme pumpehastighed.

Hvis jeg i stedet for at sætte en dobbelt så stor radiator gør følgende:

Sætter et T lige før den nuværende radiator (altså ikke på hovedstrengen, men på 1/2" sidestrengen) på både frem og retur og trækker rør til en ekstra radiator..

Får jeg så ikke samme resultat som hvis jeg havde tilsluttet direkte til hovedstrengen?

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 31-10-07 13:54

Gevinsten er at jeg slipper for at kravle ind i min lillebitte skunk og fjerne isolering og skære rør..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-10-07 14:50

Får jeg så ikke samme resultat som hvis jeg havde tilsluttet direkte til hovedstrengen?
Joo næsten. Men forestiller vi os at det er skidekoldt, så deler de 2 radiatorer jo et 1/2" rør, og det vil give lidt mere modstand.
Men om du sætter en stor op, eller 2 mindre, som har samme varmeareal, kommer nærmest ud på et.
Det med at balancere systemet er der ikke meget værdi i, du bør kun udskifte den radiator (Eller sætte extra op) hvis din nuværende er så lille at den ikke kan klare rummet. Og hvis den ikke kan, så er løsningen en stor eller 2 mindre, hvor den extra tages med et 1/2" T, da 1/2" klarer rigtig meget. Jeg ville heller ikke begynde at skære mig ind på en 1", da det giver meget mere bøvl.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 31-10-07 15:13

Jeg er igang med at etablere flere radiatorer fordi jeg har varmepumpe og jeg vil køre med lavest mulig fremløbstemperatur. Jeg har ikke gulvvarme.

Hvis jeg sætter en stor radiator op vil delta-t så ikke være større end hvis jeg sætter to små, der deler et 1/2" rør?

I dette spørgsmål: http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=75663 ser det ud som om man kan lave sig en "ekstra" hovedstreng, ved at køre videre med rør (altså hvis der er nok flowet i det rør, man benytter).

Det, jeg jo vil undgå, er, at jeg i ét rum har en lille radiator, der er varm over det hele, og i et andet har en stor, hvor kun det halve af den er varm.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-10-07 15:39

1-strengsvarmesystem sammen med i særdeleshed en varmepumpe er noget slemt bæ. Det er noget nær umuligt at få til at køre ordentlig og i bedste fald kører det "kun" med ringere virkningsgrad.

Absolut mest fornuftigt hed etablering af tostrengssystem. Radiatorer vælges rigeligt i størrelse. Dette vil kunne betyde en ikke uvæsentlig årlig besparelse, og du får noget du kan styre og regulere på. Det andet kommer til at give dig ærgelser fra nu af og fremefter. Et strengssystemer er "født" til at virke med normalt 60 - 65 °C fremløb, og det koster særdeles ondt i virkningsgraden på en varmepumpe at skulle derop. Dybest set er det vist kun IVT der overhovedet kan komme så højt.

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 31-10-07 15:41

Det drejer sig om et to-strengssystem.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-10-07 15:47

Sorry, mig der ikke læser ordentligt.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 31-10-07 17:05

Med hensyn til, tilsluttet via 1/2" rør, det giver ingen problemer, tænk lige på at en radiatorventilen´s hul er max. 5mm, når den er lukket helt op.

Citat
Jeg vil gerne balancere systemet sådan at jeg har samme størrelse radiatorer overalt så jeg kan køre optimalt med samme pumpehastighed.

Du kan ikke balancere systemet ved at have samme størrelse radiatorer overalt, for det er jo temp./radiatorventilen der bestemmer hvormeget vand der skal igennem radiator, pumpetrykket har selvfølgeligt lidt at sige, men der må du finde den optimalt pumpehastighed der passer til årstiden/tem. så du har det flow der skal til for at du har varme nok i radiatorerne.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-10-07 17:13

I teorien er delta-t nok ens for de 2 muligheder, men 2 radiatortermostater er sværere at styre sammen, så du kan jo risikere at en åbner og den anden ikke rigtig giver noget (enten fordi termostaterne ikke er præcise eller får forskellig meldinger) Så skal de virkelig finindstilles for at give samme varmemængde.
Det er jo ikke heldig hvis den ene "løber løbsk", da den så "kortslutter" og sender for varmt vand retur.
Så i den virkelige verden vil en stor kunne udnytte lidt bedre, og gøre delta-t størrer. Men valget afhænger da også af besværet, prisen på radiatoren osv. og kun du kan bedømme det.
Havde det været oliefyr eller gas, tja, så gjorde det jo ikke noget særligt, at der kom lidt varmt vand retur.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 31-10-07 21:40

Alle termostater står fuldt åbne, da det er varmepumpen gennem en indeføler, der styrer varmen.

Jeg forstår ikke helt at delta-t skulle blive det samme.

Hvis man har en stue med 1 lille radiator og 1, der er dobbelt så stor, så må der da være en af dem, der ikke udnyttes optimalt?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 31-10-07 22:07

Citat
Hvis man har en stue med 1 lille radiator og 1, der er dobbelt så stor, så må der da være en af dem, der ikke udnyttes optimalt?

Hvis der sendes den samme mængde varme vand igennem de 2 radiatorer, vil den store udnytte varmen bedre, da den har en større overflade.

Citat
Alle termostater står fuldt åbne, da det er varmepumpen gennem en indeføler, der styrer varmen.

Hvad temp. har du på fremløb & retur, for med alle termostater fuldt åbne, skal du have et meget langsomt flow af vand igennem radiatorener for at kunne udnytte/afkøle vandet.
og er det kun temp. i det rum hvor føler sidde, der bestemmer hvor varmt vand der kommer til de andre rum ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-10-07 22:24

Jo størrer radiator, jo bedre udnyttes varmepumpen, da den får koldere vand retur.
delta-t er bedst på en stor, men hvis der løber X liter vand gennem en stor, og 1/2 X gennem hver af 2 små, så er det tæt på at delta-t er det samme, men det afhænger jo også af vand/pumpehastigheden.

En lille radiator der står fuld åben, ødelægger jo virkningsgraden for varmepumpen.
Så derfor kan man drøvle den lille radiator feks. i returen:
http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer/Rad._Ventiler_Tilbehoer/e4a16e01623bdec1c7d652f8d43ebbc5.html
Eller sætte sætte den lille i serie med den store, så vandet feks. først løber gennem den lille, og videre i den store. Men denne løsning giver jo det varmeste vand i den lille, som bør sidde under et vindue, ulempen er så at der kan ske kuldenedfald fra den stores "vindue", hvis de begge sidder under et vindue, som radiatorer bør.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 31-10-07 23:35

Citat
Hvad temp. har du på fremløb & retur, for med alle termostater fuldt åbne, skal du have et meget langsomt flow af vand igennem radiatorener for at kunne udnytte/afkøle vandet. [Meget forvirret]

Det skifter jo i takt med vejret, men lige nu er fremløbet ca 34 og retur ca 28 målt ved varmepumpen. Varmebærerpumpen kører på laveste hastighed.

Citat
og er det kun temp. i det rum hvor føler sidde, der bestemmer hvor varmt vand der kommer til de andre rum ?

Ja, det er det. Men det fungerer fint. Jeg har to rum, hvor jeg har sænket temperaturen ved hjælp er radiatortermostater, ellers er temperaturen fin i hele huset, mellem 21,5 og 22,3.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-11-07 18:55

LOOL, kan høre du har en IVT eller Nibe pumpe!

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 07-11-07 10:39

Jeg forstår indlæggene sådan, at når man har fuldt åbne termostater (eller ingen) - som er normalt ved varmepumpe - så kan det blive næsten det samme, om man har fx en 2 meter radiator eller 2 stk 1 meter radiator.

Det, jeg hele tiden har troet, var, at 10 radiatorer på en meter ville ende med den samme temperatur difference ved varmepumpen som 5 dobbelt så store ville.

Men det kan jeg godt se, at sådan er det ikke, da de 10 radiatorer fx kun køler fra 40 til 35 og de store fra 40 til 30 (eksempelvis).

Jeg skulle gerne op på en difference på 7-8 stykker for at udnytte kølemidlets glide i varmepumpen, så måske ville det i virkeligheden være bedre, at jeg satte mine små radiatorer i serie, to og to, og at de nye, jeg monterer, er store?

I min stue har jeg fx 4 vinduer efter hinanden. Under hvert vindue sidder der en pkII555 på 800 mm. På væggen overfor er der også 4 vinduer, men her er det ene en dør og to vinduer er ved køkkenbordet, så der er reelt kun et vindue, der kan sidde en radiator under. Der sidder nu en pkII555 på 1000 mm og den har jeg tænkt mig at skifte ud med en pkII555 på 2000 mm. Og så kunne jeg jo sætte de 4 andre i serie to og to, så har jeg nogenlunde lige store radiatorer i hele stuen og får bedre difference.

Da rørene kommer ned fra loftet, ville det også pynte at kunne fjerne nogle af dem..

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 07-11-07 16:48

Jeg forstår indlæggene sådan, at når man har fuldt åbne termostater (eller ingen) - som er normalt ved varmepumpe - så kan det blive næsten det samme, om man har fx en 2 meter radiator eller 2 stk 1 meter radiator.
JA.

Men det kan jeg godt se, at sådan er det ikke, da de 10 radiatorer fx kun køler fra 40 til 35 og de store fra 40 til 30 (eksempelvis).
JA

Jeg skulle gerne op på en difference på 7-8 stykker for at udnytte kølemidlets glide i varmepumpen, så måske ville det i virkeligheden være bedre, at jeg satte mine små radiatorer i serie, to og to, og at de nye, jeg monterer, er store?
JA

I min stue har jeg fx 4 vinduer efter hinanden. Under hvert vindue sidder der en pkII555 på 800 mm. På væggen overfor er der også 4 vinduer, men her er det ene en dør og to vinduer er ved køkkenbordet, så der er reelt kun et vindue, der kan sidde en radiator under. Der sidder nu en pkII555 på 1000 mm og den har jeg tænkt mig at skifte ud med en pkII555 på 2000 mm. Og så kunne jeg jo sætte de 4 andre i serie to og to, så har jeg nogenlunde lige store radiatorer i hele stuen og får bedre difference.
JA

Da rørene kommer ned fra loftet, ville det også pynte at kunne fjerne nogle af dem..
JA
DU HAR FORSTÅET DET.

Godkendelse af svar
Fra : ffhopsa

Dato : 07-11-07 17:19

Tak for svaret pallebhansen. Fra ffhopsa, DER HAR FORSTÅET DET!