/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
USA vs. EU - Bush vs. Fogh
Fra : W3rzax
Vist : 512 gange
200 point
Dato : 31-10-07 12:50

Har lige nogle flere spørgsmål om USA Vs DK

1. Hvordan og hvorfor er den amerikanske forfatning kommet til at betyde så meget som ”forbillede” for Europæiske forfatninger?

2. Hvordan er forholdet og samarbejdet mellem supermagten USA og småstaten Danmark?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-10-07 14:54

Citat
1. Hvordan og hvorfor er den amerikanske forfatning kommet til at betyde så meget som ”forbillede” for Europæiske forfatninger?

Det var da en påstand....

Citat
2. Hvordan er forholdet og samarbejdet mellem supermagten USA og småstaten Danmark?

Udmærket....

Kommentar
Fra : W3rzax

Dato : 31-10-07 15:44

okay? det kan være der findes nogle links om den påstand? eller noget om det... Snakker om spørgsmål 1. har nemlig en masse materiale om spørgsmål 2.... så mangler noget til spørgsmål et altså "1. Hvordan og hvorfor er den amerikanske forfatning kommet til at betyde så meget som ”forbillede” for Europæiske forfatninger?"

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-10-07 16:43

Hvem påstår/siger, at sådan hænger det sammen?

Kommentar
Fra : W3rzax

Dato : 31-10-07 16:49

gør det ik det?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 31-10-07 16:51

Forholdet mellem DK og USA er ganske fint når man har en regering der fuldstændigt ukritisk bakker Bush administrationen op. At Miljøministeren så er trådt ved siden af et par gange er en anden sag.

Den Amerikanske forfatning er blevet brugt som forbilled for flere af de gamle østblok lande. Grunden var at de ikke havde nogen og man ved at Vælge USA mente man lagde størst muligt afstand til det gamle Sovjet.

Det er kun et gæt !

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 31-10-07 19:49

Citat
gør det ik det?

Det kan man vel altid diskutere, da der nok kan drages paraleller... men så sandelig også med andre end USA. Jeg vil vove den påstand, at det kommer en hel del an på hvem som fremføre påstanden/paralellerne - alt er jo relativt!

Ikke fordi jeg er synderlig benovet over USA... og deres politik, retsform, forfatning osv. I min verden er det lidt af en cowboy by, pænt set fra facaden, men går man om på bagsiden, slår klapstolen ud og kigger lidt på den udsigt, som kan ses fra den vinkel, så er der mange rystende scenarier at skue.

Nok om det... vi har RIGELIGT at kigge på selv, så jeg vil overlade diverse bekymringer til andre

Hygge...

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-11-07 02:14

Så vidt jeg ved, er USAs forfatning en hybrid mellem den engelske(valgsystem) og den franske forfatning, der begge er ældre end den amerikanske.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-11-07 06:52

Tjahhh! http://da.wikipedia.org/wiki/USA's_forfatning fortæller også, at :
Citat
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi:

USA's forfatning er verdens ældste gældende forfatning, som blev færdiggjort den 17. september 1787 i Philadelphia, Pennsylvania, USA.

Ændringer af den amerikanske forfatning gennemføres ved tilføjelser (engelsk: amendments). Man ændrer altså ikke, som det sker i andre lande, blandt andet Danmark, den gældende forfatnings tekst.

Den oprindelige forfatning indeholder 7 artikler, og der er siden vedtaget 27 tilføjelser.

Her kan man så læse sig græskargrøn (Haloween) om emnet
Jeg hælder nu mest til Refi's korte... og præcise svar
Hygge... og fortsat god dag

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-11-07 22:15

Det har du da ret i CLAN,
havde overset, at USA bruger lappeløsninger i modsætning til andre, der reviderer gennemgribende.
Jeg havde i min vildfarelse dateret den engelske til Magna Carta(1215) med senere revideringer.
Og overset, at den franske revolution, der dog byggede på en stænderforsamling, faktisk først fandt begyndte 2 år efter det, jeg opfattede som USAs første forfatning.

Annuller spørgsmålet
Fra : W3rzax

Dato : 02-11-07 14:23

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål