/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunden spiser sin egen @#€&
Fra : sp4nker
Vist : 698 gange
200 point
Dato : 31-10-07 10:55

vi har en lille han Pekingeser på 6 1/2 mdr. Problemet er som det står..
den lille satan kan ikke lade være med at gnaske i sin egen pølle, om det så er udenfor eller inde!
Vi holder selvfølgelig meget øje med hvad den fortager sig, om det så indenfor eller ude, men man kan ikke altid være opmærksom!
nogen ideer om hvordan man kan få ham til at holde op

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-10-07 11:04

Der er kun at holde øje med ham...og tage ham på fersk gerning så ofte som muligt.

Så skal han irettesættes med et bestemt nej, mens du tager ham væk fra "godbidden"

Det er kun en dum vane, som vil fortsætte såfremt hunden ikke forstår det er fy.

Teorier om diverse mangelsygdomme som årsag, er gammel overtro

mvh dova

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 210 point
Dato : 31-10-07 11:05

At gøre som du gør - at sige NEJ i det sekund hunden åbner munden..

Det er en kedelig vane, som de fleste heldigvis vokser fra.

Det siges, at man kan forebygge ved at give hundene det stof, der også er kendt som det tredje krydderi (monosodiumglutamat). Det skulle efter sigende få afføringen til at smage grimt for hunden.

Vi har selv haft problemet, men det er efterhånden dampet af af sig selv.. Personligt vil jeg ikke give min hund tilsætningstoffer - ikke for det, ihvertfald.

En sidste men meget lille mulighed er, at hunden producerer forlidt fordøjelsesenzymer i bugspytkirtlen og derfor genbruger sin mad, der er dårligt fordøjet. Det er noget, du skal tale med din dyrlæge om.

Sandsynligheden er langt størst for, at hunden har tilegnet sig en skidt vane..

Vaxen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 31-10-07 11:07
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-10-07 14:05

Øhø............................ 6½md..... Pekingeser?..... Gnasker afføring inde?.....

Der er altså noget helt galt med jeres luftevaner. De fleste mennesker vi vist vælge at lufte deres hund udendørs, ---og derefter gå ind igen. Så har hunden ikke mulighed for at æde sin afføring.

Jeg tror, at I i en periode skal gøre mere ud af at GÅ TUR med fyren. En hanhund har brug for at komme ud og snuse til den lokale hundesladder...

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 31-10-07 18:07

Der er overhovedet intet unaturligt i, at en hund vil spise afføring. Dels er der ”duftbeskederne” som hunden får meget ud af. Dels så opfatter hunden det, som føde.
Hvorfor problemet da også er mest udbredt i medens hunden er hvalp og alt ædende.

I lang de fleste tilfælde går det over af sig selv, når hunden bliver ældre og mere kræsen, men det kan blive en vane. Det kan det også at hunden ruller sig i eksempelvis et dødt og råddent dyr. Det er nu engang hundens parfume.

At vi mennesker finder det er forkert er helt ok og derfor kan vi jo blot undgå, at vore hunde kommer i nærheden af andre hundes afføring og at de ikke spiser deres egen er det jo nemt nok, at kontrollere.

Pt. Går jeg til hvalpe træning i en ridehal, alle hvalpene ville de første to gange spise af de hestepære, der lå der, men et klart og tydeligt NEJ fik dem ret hurtigt til, at holde op med det.

Det er altså ikke noget ”stort ” problem, det kræver kun lidt opmærksomhed.

Godkendelse af svar
Fra : sp4nker

Dato : 01-11-07 22:28

Tak for svaret vaxen.

Kommentar
Fra : DMAA

Dato : 22-11-07 23:21

Har du prøvet ølgær?