/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Valg af hundefoder
Fra : Peachez
Vist : 2575 gange
100 point
Dato : 31-10-07 10:00

Hej kandu-brugere
Jeg tror de fleste hundeejeres spørgsmål er, når de får deres første hund er: hvad for noget foder skal vores lille guldklump ha?

Vi valgte efter megen hjælp fra brugere herinde fra Olivers, hvilket er ok for nogen hunde. *Alt efter race* -Det viste sig altså, at Freia ikke fik nok ud af fodret, hun begyndte og danne skæl/tør hud, hvilket vi prøvede og komme af med via olie fra dyrelægen.

Så da Freia skulle over til voksen foder valgte vi Pedigree, da vores vens hund havde en vildt lækker pels og da hun trives med det.

Problemet er så det, at Freia mangler en mætheds følelse. Hun er stadig sulten, når hun har spist. Hun får 2 x 150g pr. dag. (Pedigree® Adult Oksekød & Kylling)

Så nu vil jeg gerne på jagt efter noget nyt foder. Nogen forslag?
Det skal lige siges at Freia er 25% gravhund, 25% labrador retreiver & 50% labrador

Med venlig hilsen
Line

Kommentar
Fra : Peachez

Dato : 31-10-07 10:05

Glemte lige og sige, at Freia er blevet steriliseret.. *S*

Kommentar
Fra : Peachez

Dato : 31-10-07 10:06

Og hun vejer omk. 24 kg, vil jeg tro... *Så glemsom man kan være*

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-10-07 10:07

Hvordan vurderer du, at hunden stadig er sulten?

Med hunde, der er virkelig glade for mad (inklusive min egen) er det umuligt at stille appetiten - det er os, der skal regulere, hvad de har brug for.

Så at hun viser tegn på sult betyder ikke, at hun har brug for mere eller fyldigere mad, det kan bare være, at hun har en sund og god appetit. (Der er jo også lab i hende )

Som udgangspunkt synes jeg er pedrigree kan betragtes som McDonalds for hunde, og at det i sig selv er en god grund til at finde et andet foder, men sultfølelsen tror jeg ikke du kan få bugt med med et andet foder..

Så skal du måske vælge at råfodre, hvor maden skal tygges og gnaskes en del mere, og hunden dermed bliver tilfredstillet på flere fronter..

Vaxen

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 31-10-07 10:08

Hejsa
Ja man bliver nødt til at prøve sig frem. Foder kan virke forskelligt fra hund til hund. Vi bruger og sælger Fromm og Proformance som begge er af god kvalitet, kød som første ingredienst. Men du kan evt. læse mere på www.hundeogkattefoder.dk

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 31-10-07 10:12

Jeg kan anbefale Royal Canin. Det er et kvalitetsfoder, som desværre også koster derefter. Men det er alle pengene værd! Jeg er super glad for det, da det findes i 4 størrelser mini, medium, maxi og gigant.

Før Royal Canin brugte jeg Nutra Nuggets, som også er et super foder. De sparer lidt på reklame osv. derfor er foderet også lidt billigere. Min gamle hanhund var allergiker, men fungerede perfekt på Nutra Nuggets.

Jeg skiftede til Royal Canin da jeg mistede den gamle hund og fik hvalp. Royal Canin har bedre hvalpefoder end Nutra Nuggets, igen fordi det findes i 4 størrelser hvilket er meget vigtigt for min race.

Håber at det var en hjælp.....

Hilsen MissXX

Kommentar
Fra : Peachez

Dato : 31-10-07 10:13

Da hun fik Olivers spiste hun slet ikke alt sin mad, nu er det væk før vi når og sig mad.. *G*

Rådfoder?

Accepteret svar
Fra : housegoat

Modtaget 110 point
Dato : 31-10-07 10:43

Snak med din dyrlæge om foder til din hund. Dyrlægen kan besvare alle dine spørgsmål ang. foder, og han/hun kan ligeledes anbefale et foder, der passer til netop din hund. Jeg har flere gange oplevet, at når man gik over til foder fra dyrlægerne, så blev hundens almen befindende meget, meget bedre. Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 31-10-07 10:48

Det kan i den grad være alderen, men de racer der er i hende, en labrador og en labrador retriever er en og samme race, er racer der er vilde med mad.......... så som skrevet er det dig og ikke hende der skal regulerer made.

Sigurd som er en Nova Scotia Duck Tolling Retriever har også en enorm appetit og han får også Pedigree.

Han er nu på slankekur, fordi jeg også altid syntes han var sulten og blev så fed, at jeg burde sidde i brummen for dyremishandling.

så længe hunden er legesyg og glad. pelsen og tænderne er pæne, får hun sikkert det hun har behov for.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 31-10-07 10:52

Råfodring er, hvor hunde lever af at spise råt - kød, ben og grønt.

Populært kaldes det Barf - det er dog bare en af måderne, man kan råfodre på.
Nettet er fuld af materiale, diskussioner og input om metoden

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-10-07 13:53

...Men hvis hun blev mæt af Olivers, hvorfor går I så ikke bare tilbage til én af deres produkter? Evt. suppleret af "Olivers Omega 3 Boost", som består af lakseolie? Det koster faktisk kun 105 kr for en hel liter.. Sådan en dunk holder ret lang tid.

Silke spiser "Olivers Lamb", som både er god til allergihunde og som diætmad for hunde med tendens til overvægt. --Eller sart mave.

--Og som knh15 påpeger, så er "labrador retriever" og "labrador" samme race. Så Freia er altså 75% labrador(retriever) og 25% gravhund .

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 01-11-07 10:42

Vi har - som nok de fleste hundeejere - været ved at fare vild i junglen.
Vi har en shæfer på 40 kg. som næsten er for tynd, men han regulerer selv, hvad han har brug for.
(Hvis vi gav han steg, lever og bacon hver dag, ville han IKKE selv kunne styre det )
Vi fandt efter en del forsøg og undersøgelser ud af, at han ikke har det godt med soyaproteiner. Men det er der i stort set alale præparater, som ikke er "hundedyre"
Vores Shell-tank fører MANGE mærker, bl.a. Arion som vi har brugt med glæde. Imidlertid nærmede hundens kostbudget sig vores, så vi tog med kyshånd imod deres "Kroman" tilbud på en billig (15 kg / 205 kr) uden soyaproteiner, med omega 3 og 6 - og som vores hund stortrives med.
Det jeg vil sige er, at

Hundens aktivitets niveau, interesse for mad og eventuelle allergier betyder mindst lige så meget som hundeejerens mobilitet ( en del af de VIRKELIGT spændende tilbud forhandles kun hos ene-importøren ), hundeejerens økonomi samt hvilken "tro" man tilhører. (BARF er suverent det bedste (se bare på nettet) men det er så F....... tidskrævende)

Held og lykke
Karsten

Kommentar
Fra : mamse2Mor

Dato : 05-11-07 14:53

Hej Peachez

Du kan prøve foder fra Dodson & Horrell. Det importeres af Brogaarden. Jeg har selv brugt det til min nu døde shæfer og han blev 10 år, havde en MEGET flot pels og det rette huld.
www.brogaarden-foder.dk

Kommentar
Fra : Hvidschæfer

Dato : 17-11-07 10:50

Hejsa
Jeg bruger selv Olivers efter at have afprøvet en del forskellige produkter, jeg har 4 hunde i opdræt, jeg giver dem et par gange om ugen "naturligt" mad oven i, så som tun, kogt kylling, kyllingelever, sardiner i olie osv. osv. hvis jeg kun havde 1 hund, ville jeg idag ud fra den viden jeg har tilegnet mig om foder, kun fodre med helt almindeligt hjemmelavet mad, som jeg også gjorde i "gamle" dage da der ikke var noget der hed tørfoder,hunde har i dag langt flere "livsstil sygdomme" som os mennesker som allergi osv. Når jeg har en gravid tæve får de alle kun hjemmelavet mad, kogt ris, kogte blendede grøntsager, kød fisk osv. og en vitamin pille. Det er ikke en videnskab at fodre en hund det er kun tørfoder firmaerne der har fået os til at tro det, jeg er sikker på vi ikke ville lade vores børn udelukkende leve af færdig fremstillet mad med en masse E numre og tilsætnings stoffer, Royal Canin eks. bruger et antioxidant i deres foder som de godt ved er kræft fremkaldende såååå??

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 13-12-07 21:24

Det der er tidskrævende ved barf er det at finde ud af hvad og hvor meget man skal give. Her har jeg fået nogle rigtig gode råd her på siden, også med links hvor der er forslag. Når man så først har fået sat en menu sammen og har fundet en rytme, så er det altså ikke så slemt. Og når man så ser hvor glad hunden er for at spise, så er det alt besværet værd.

Kommentar
Fra : Hvidschæfer

Dato : 13-12-07 21:32

Jeg kan anbefale jer at se på min hjemmeside www.the-white-diamond.dk og så gå på side to (nyheder) i menuen trykker i på foder der har jeg lagt et forslag op vedr. hjemmelavet foder.
Hvis i fodre med tørfoder så er det forskelligt fra den ene hund til den anden hvad de kan lide jeg vil dog anbefale at man i det mindste skifter lidt ind i mellem for så er det i det mindste ikke de samme "gift" stoffer og E numre de får

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 24-12-07 17:38

Prøv Eukanuba med ris og kylling. Det har jeg gode erfaringer med for jeg har en gravhund der ikke tåler at få for mange proteiner med deraf følgende hud problemer.

Godkendelse af svar
Fra : Peachez

Dato : 25-12-07 01:33

Tak for svaret housegoat. -Jeg gjorde, som du sagde, og købte det foder, som dyrelægen har, og det virker fantastisk + at min dyrelæge bedre kan rådgive mig nu :D