/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
julefrokost
Fra : maafrandsen
Vist : 2879 gange
100 point
Dato : 31-10-07 08:25

Hej. vi skal holde julefrokost for 15 sultne "drenge" og vil ik selv lave maden, det skal være rigtig julfrokost- den slags med sild og så vidre det skal koste max 200 kr per person, er der nogel som kender til nogle som kan klare den andet end kokokken og jomfruen, og jysk dinner

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-10-07 08:29

200,- kr. LOOOOL og en kakaomælk. Festlig aften

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-10-07 08:31

Det var måske kun til maden???

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 31-10-07 08:32

hvorfor ikke jysk dinner eller kokken og jomfruen??

Kommentar
Fra : Greve75

Dato : 31-10-07 08:50

Det kommer jo an på hvor henna af du bor.

Kommentar
Fra : Greve75

Dato : 31-10-07 08:54

Det kommer jo an på hvor henne af du bor.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-10-07 09:06

Citat
det skal være rigtig julfrokost- den slags med sild og så vidre det skal koste max 200 kr per person

Det er jo ikke silden der koster - så det er lidt et spørgsmål om hvad "og så videre" betyder....

Skal du have drikkevarer med i prisen bliver der alligevel kun til en fedtemad....

Det kan købes billigt i Aldi....

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 31-10-07 09:30

Der er enormt billigt i Bulgarien og Kina !!!!! (det kan godt være maden bliver lidt kold inden den når frem, men hvad fanden, det er billigt)

ENDNU ET SPØRGSMÅL DER NÆSTEN UMULIGT AT SVARE PÅ !!!!!
(det bliver nok aldrig bedre)

Det kunne være en stor forde, om du skrev, hvorhenne i landet vi snakker om !!!!

Jeg kan da sagtens komme med nogle i nordjylland, men det hjælper dig jo ikke, hvis det er på Fredriksberg, du skal bruge det.

MVH

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 31-10-07 10:02

Hej! ja det er nok rigtigt at man ikke kommer langt med 200 kr, men har du tænkt over at få en til at lave maden til jer, måske en kogekone de findes stadig eller, måske kender du en der er god til at lave mad der vil gøre det for jer. En tredje mulighed er at alle medbringer en ret til julefrokosten det har vi prøvet tit og det er som regel en succes. Der skal bare være en der planlægger hvem der har hvad med.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 31-10-07 10:25

Spørg hos de rigtige slagterforretninger rundt om - eller se i lokalavisen hvor du bor - der skal nok være nogen som sælger mad ud af huset, - også julefrokoster til forskellige priser.
Ammitz

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 31-10-07 10:32

Sikken noget vrøvl der kan da laves en julefrokost der slår alle andre tænk på at der er 3000, kr til at købe ind for du skal jo ikke betale for arbejdsløn. tænk på at mange steder er der en bufe til 150-2oo kr
så vis du gider bliver der en god julefrokost.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 31-10-07 10:35

En julefrokost er da det nemmeste i verden at købe ind til selv!

Find byens bedste slagter og bestil hjemmelavet leverpostej, flæskesteg/ribbenssteg og fedt.

Køb flere forskellige slags sild i supermarkedet. Desuden gravad laks eller rejesalat samt æg til sildene. Desuden et glas rødkål + rødbeder til flæskesteg og leverpostej. Og evt. en bid ost samt sky, hvis I skal have en rigtig "Gamle Ole"

Hos bageren køber I hjemmebagt rugbrød + franskbrød.

Der er jo ikke noget, der skal kokkereres, så hvorfor ikke bare gøre det på den nemme måde?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-10-07 10:50

Citat
tænk på at der er 3000, kr til at købe ind for

Ja og hvad så? Hvis der var 100 mennesker til julefrokosten ville der være 20.000,- kr. at købe ind for. Det er stadigvæk kun 200,- kr. pr mand.

Satelit
Citat
Køb flere forskellige slags sild i supermarkedet. Desuden gravad laks eller rejesalat samt æg til sildene. Desuden et glas rødkål + rødbeder til flæskesteg og leverpostej. Og evt. en bid ost samt sky, hvis I skal have en rigtig "Gamle Ole"

Hvad gør dette til en julefrokost?
Hvor er anden? Hvor er blodpølsen? Hvor er æbleflæsk? Hvor er ris a la mande. osv osv

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 31-10-07 12:57

Anden er sgu da til juleaften, og blodpølse og ris a la mande kender jeg sørme ikke nogen, der spiser til julefrokost

Men hvis I skal have "det hele" er der stort julefrokost-tag-selv-bord i restauranten på Hovedbanegården. Det er måske også en mulighed.

Kokken og Jomfruens mad ville jeg aldrig sætte mine tænder i, - de har haft adskillige sager med fordærvet mad og syge gæster som følge

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 31-10-07 13:11

Jeg tror det er et seriøst spørgsmål, og vi har alle en mening om hvad en julefrokost skal indeholde, så alle de dumme bemærkninger må du se bort fra.
Der er kommet mange gode råd så er det bare om de kan bruges, men du har vel lidt tid at løbe på endnu. Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : maafrandsen

Dato : 31-10-07 13:40

hej igen....
Kan godt se jeg glemte at skrive hvor i landet vi skal ha maden, det er i horsens... og det er jo ik umuligt at få en julefrokost til omkring 200 det kan jeg godt se, på de forskellige sider jeg har kunne finde frem til, jeg håbede bare at der var nogle som kendte til nogle steder, som jeg ik kendte til..... hvorfor det ik skal være jysk dinner er forde at indtil nu ligger vores valg hos dem(i tilfælde af at vi ik finder andre steder) kokken og jomfuen, forde jeg bare ik har været heldige med deres mad, som en anden også nævnte....
og de 2oo-250 kr skal kun gå til maden, drikkevare er ikke med i beløbet, og ris a la mande, den spiser vi kun juleaften.....ss

så håber at høre fra nogle som kender til nogle gode steder.
venlig hilsen michelle

Accepteret svar
Fra : TanteAnne

Modtaget 100 point
Dato : 31-10-07 13:56

http://www.madbooking.dk/amaster/shop/
Har lige set det her på nettet der er også julefrokoster og hvor jeg kan se den dyreste koster 179-, kender det ikke men man kan da undersøge hvad det er.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-10-07 14:06

TanteAnne

Det er sørme godt, at spørger har dig til at holde orden i tråden.
Jeg savner nok lidt, at du blander dig på en måde som Kandu er beregnet til..... kom med nogle forslag

Satelit.
At du ikke kender disse "retter" i forbindelse med en julefrokost, siger mig lidt om hvordan du holder julefrokost. Kan du ikke fortælle mig, hvilken af de "retter" du foreslår, der gør dit forslag til en julefrokost. Så vidt jeg kan se, er der INTET der har noget specielt med jul at gøre. Det ligner til forveksling ethvert frokostbord hvortil man har inviteret et par gæster.

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 31-10-07 14:15

Hej Klumme! Jeg forstår ikke rigtig din reaktion, jeg har da skrevet forslag også. Spørgeren kan jo bare ikke rigtig bruge det med at man ikke kan lave en julefrokost for 200 kr til noget, det kan vi da blive enige om ikke. Så godt ord igen.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 31-10-07 14:16

Nå Klumme, du er vist også meget god til at være og gøre dig til dommer over, hvad der er "rigtig" og "forkert" julemad!
Hyg du dig bare med din blodpølse og ris a la mande Nogen gourmet er du vist alligevel ikke...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-10-07 14:20

Jooo det kan vi da godt blive enige Tante Anne om, men i forhold til hvad der eller er set, er dette nærmest et brev skrevet på en pigeskole for vordende nonner. Og så synes jeg principielt at spørger selv skal sige fra, med miindre man opdager. at det er et barn eller dårligt formuleret, som kunne bruge lidt hjælp. Det du gør, vil jeg kalde upassende indblanding.

Undskyld... jeg havde ikke set at du havde skrevet forslag

Godt ord igen og

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-10-07 14:23

Det er sgu da utrologt med dig Satelit. Kig for helvede på de forslag der er til julefrokoster på Internettet.... Der er ikke een af dem der f.eks ikke indeholder Ris a la Mande.

Fordi di ikke kan døje mig og har BL mig skal, du da ikke lade den køre op i det røde felt, fordi du ikke kan forhindre mig i at korrekse dig for dit sludder.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-10-07 14:38

Satelit

Nu har jeg kopieret nogle julefrokoster ind fra 2 forskellige firmaer, og overalt er der retter du ALDRIG har set til en julefrokost Hvad gør du så??? Tar du et stykke med æg og tomat og drysser lidt grannåle på. Ojiiii sikke en julefrokost

Julefrokost 2001

Marinerede sild og kryddersild med rå løg og karrysalat
Røget ål med røræg og purløg
Fiskefileter med remoulade og citron
Flæskesteg med rødkål
Leverpostej med champignon og bacon
Frikadeller
Sylte med sennep
Blodpølse med kanel og sukker
Mørbradbøffer med bløde løg
Ris a l'amande med kirsbærsovs
Snaps: Juleakvavit, Rød Aalborg, Brøndum, Porse

Julefrokost 2002

Marinerede og hvide sild med rå løg
Christiansøpigesild med creme fraiche og rødløg
Røget ål med røræg og purløg
Fiskefileter med remoulade og citron
Flæskesteg med rødkål
Hjemmelavet leverpostej med champignon og bacon
Vildsvine- og oksespegepølse
Rødbede- og kartoffelsalat
Hjemmelavet rullepølse med sky
Hjemmelavede frikadeller med rødbeder
Sylte med sennep
Blodpølse med kanel og sukker
Mørbradbøffer med bløde løg
Ris a l'amande med kirsbærsovs
Snaps: Juleakvavit, Rød Aalborg, Porse

Julefrokost 2004

Pinks gammeldags marinerede sild med rå løg
Carstens stegte sild og karrysild med rødløg og æg
Røget ål med røræg og purløg
Troels' rødspættefileter med remoulade og citron
Flæskesteg med rødkål
Carstens æbleflæsk
Hjemmelavet svine- og lammeleverpostej med champignon og bacon
Noahs polske rødbeder
Esben og Bjarkes rullepølse med sky
Oles frikadeller med rødbeder
Mørbradbøffer med bløde løg
Esbens rugbrød
Blodpølse med kanel og sukker
Carstens ris a l'amande med kirsbærsovs
Snaps: Juleakvavit, Rød Aalborg, Porse, Brøndum og

Julefrokost 2005

Pinks marinerede sild
Carstens stegte sild og karrysild med rødløg og æg
Røget ål med røræg og purløg
Troels' rødspættefileter med remoulade og citron
Flæskesteg med hjemmelavet rødkål
Carstens æbleflæsk
Esbens rullepølse med sky og løg
Noahs polske rødbeder
Noahs hjemmelavde leverpostej med bacon (i tykke skiver!) og champignon
Oles frikadeller med rødbeder
Mørbradbøffer med bløde løg
Esbens rugbrød
Blodpølse med kanel og sukker
Carstens ris a l'amande med kirsbærsovs
Snaps: Rød Aalborg, Porse, Linjeakvavit og Troels' valnøddesnaps
Agurk og tomat ... nåeh nej, den slags er vist ikke så populært
**************************************************

Julefrokost buffet 1

Kolde retter

Stegte sild med dild.
Karry sild med rødløg.
Krydder sild med kapers.
Marinerede sild.
Røget laks med røræg.
Hjemmelavet gravad laks med rævesauce.
Æg og rejer med hjemmerørt mayonaise.
Varmrøget laks med radiser og citron.
Roastbeef med pickles og peberrod.
Rullepølse med løg og sky.
Skinke med italiensk salat.
Hønsesalat med bacon.
Sylte med sennep og rødbeder.

Varme retter

Fiskefilet med hjemmelavet remoulade og citron.
Flæskesteg med hjemmelavet rødkål.
Andesteg med svesker og æbler.
Glaseret skinke med sennep.
Æbleflæsk.
Lun leverpostej med champignon & bacon.
Frikadeller og medister med surt.
Blodpølse med sirup.

Rugbrød, hvidt brød, fedt og smør.

Desserter

Hjemmelavet risalamande med kirsebærsauce.
Osteanretning med 3 slags ost og kiks

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-10-07 14:48

Satelit......Skal du lige ha een til, før du klapper i og indser, at fordi du ikke har været uden for hækken, kan det godt være at man andre steder bespiser folk med traditionelle juleretter og ikke som din kolonihavefrokost

Den herlige julemad består af følgende retter:

Marinerede sild, kryddersild, karrysild med æble-karrysalat, gravet laks med kanel og ingefær, gravet laks med frisk dild, hertil sennepsdressing, rejer, røget ål m. røræg, skalddyrsalat, dådyrterrin, roastbeef m. løg og remoulade, fiskefilet m. remoulade, andesteg m. svedsker, sprød flæskesteg m. hjemmelavet lun rødkål, brunede kartofler, blodpølse m. kanel og sirup, æbleflæsk, glaseret skinke m. stuvet spinat - og ikke mindst franske oste m. lækkert tilbehør, eksotiske frugter, frugttærter, og en himmelsk ris à la mandem. hjemmelavet kirsebær sauce til

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-10-07 14:50

PS
Sidstnævnte er MØGHAMRENDE dyr (850,- kr.), og leveres ikke ud af huset

Kommentar
Fra : maafrandsen

Dato : 31-10-07 22:12

??????????????? hva sker der for jer, vi har vel alle lov at vores mening om hva en julefrokost er, og hva den skal indholde..... der er jo ingen lov om dette....
men tak for dit forslag tantanne, den vil komme med i vores valg.

Godkendelse af svar
Fra : maafrandsen

Dato : 31-10-07 22:13

Tak for svaret TanteAnne.