/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Tidspunkt for vandskuring
Fra : lham
Vist : 7108 gange
100 point
Dato : 31-10-07 07:03

Har fået tilbud på sandblæsning og efterfølgende vandskuring af huset fra murer-hele projektet aftalt til afsluttet 1-12-07.
Murer er ikke kommet igang endnu
MIT SPØRGSMÅL: Hvor lang tid skal vandskuringen have til afhærdning før den udsættes for frost evt også noget om hvor lang tid der må gå mellem afblæsning af muren og vandskuringen -det er jo en ret bekostelig affære så jeg er nervøs for det ikke kommer til at "binde" ordendtligt . Har hørt rygter om de bare hælder godt med denatureret sprit i mørtlen for at frostsikre den -kan det have sin rigtighed og er det forsvarligt

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 31-10-07 08:09

Tyndpudsning
Forskellen på de overfladebehandlinger, der hører til kategorien tyndpuds:
vandskuring, sækkeskuring, filtsning og berapning ligger i, at der bruges forskellige redskaber til at bearbejde den påførte mørtel. Redskaberne efterlader forskellige overflader.

Det færdige lags tykkelse er blandt andet afhængigt af størrelsen af de korn, der er i mørtlen.

Den bedste årstid for overfladebehandling erforåret, hvor luftfugtigheden er forholdsvis høj. Da er risikoen for udfældning af salte mindst og betingelserne for hærdning bedst.

Der bør ikke pudses i kraftigt solskin og i regnvejr. Om vinteren bør pudsearbejde kun finde sted under afdækning, der ikke må fjernes før afbinding af mørtlen har fundet sted.

herfra http://www.tosti.dk/jurakalk/jurakalkdk.asp?p=&m=test&e=sub&n=1498&s=xsl/show

Hvis det var mig ville jeg prøve at spørge en anden murer, om holdbarheden hvis du får det gjort nu

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-10-07 08:17

Jooo, de kan godt komme sprit i

http://www.mucdesign.dk/arkiv/pdf/bb9.pdf

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-10-07 15:46

Nu har jeg spurgt en murer, som skriver følgende

Citat
Alt vandet skal være forsvundet fra vandskuringen- altså det skal være helt tørt, ellers kan der opstå revner og skaller af

Citat
Der kan vandskures lige efter afblæsning, det skal kostes af og vandes før der må laves noget på det

Citat
Alt mørtel (stort set) skal bruge 5 grader og opefter for at hærde ordentligt

Det er bedst om foråret og fremad

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 02-11-07 11:44

jeg har overvejet et lignende projekt på mit hus men har ingen ide om prislejet, må man være så fri at spørge hvilket pisleje dit tilbud ligger på (og hvor stort dit hus er)? så jeg bare har en ide om pris inden jeg begynder at indhente tilbud...

Kommentar
Fra : lham

Dato : 03-11-07 06:33

Anders-bak

det drejer sig om ca 150m2 mursten +75 m2 gasbeton ( garage ) der sandblæses og vandskures ( ikke maling )

vi valgte en helt lokal murermester der kom med det laveste bud 70.000 en anden 10 km væk skulle have det dobbelte og så var der et par stykker midt imellem-håber det kan bruges

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 03-11-07 08:31

Det kan det, tak for det......

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 04-11-07 09:07

Tak for svaret Nordsted1.
ja der var såmænd også flere der skulle have del i points-hvorfor afskaffer man da ikke bare de tidsspildende points kan man overhovedet få noget ud af det ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-11-07 16:19

Citat
ja der var såmænd også flere der skulle have del i points
hvad mener du, var der da andre end mig der svarede.

Jeg har på et tidspunkt lavet en tråd, for at vejre stemningen for afskaffelse at point, hvis der var mange der ville jeg henvende mig til kandu, men der var faktisk meget få der syntes som du og jeg

Kommentar
Fra : jonassr

Dato : 06-02-08 20:26

Det er altid godt at lade sit hus sandblæse og derefter lade dte stå noget til inde der skal en filsning til, Jeg tror næppe det er en gammeldags vandskuring du skal i gang med

men ellers få det sandblæst og lad det stå til det bliver varmt igen, hvis en murer siger det sagens kan lavens hen over en kold vinterdag skal du ikke helt tro på ham.

Udendørs murer arbejde bliver aldrig det samme når det er koldt som når det er sommer, derfor skal man altid gemme sine fine udendørs projekter til det somme, og ellers få lavet alt indenfor når det bliver koldt så som nyt badeværelse osv.