/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Indreg. af ombygget bil
Fra : EazyOne
Vist : 990 gange
300 point
Dato : 30-10-07 19:57

Hejsa

Nogen forslag til hvor man finder info. vedr. subj. Herunder beregning af afgiften, hvis bilen (årgang 69), får bygget bla. større motor i.
Pågældende projekt, har andre før haft held til at indregistrere i DK. Men selv hos statens bilinspektion kniber det med at få information.

På forhånd tak

JCSAndersen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-10-07 20:05

Jeg ved ikke om det stadig gælder med Max 20% kubik/HK
Er det en ældre bil så spørg en af klubberne.
Ellers skal du til importøren og få papirer på at bilen kan klare den større motor.

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 30-10-07 20:17

Ved heller ikke om 20%-reglen stadig gælder.
Jeg kan fortælle at der er tale om en Amazone med 3500SD1 Rover motor(8cyl)
Jeg ved der tidligere er synet nogen stykker(10-20 år siden), og jeg har papirer fra Volvo, der godkender at bilen og bilens bremser godt kan klare effektforøgelsen.
Problemet er bare at jeg ikke på forhånd kan få en ca. vurdering på afgiften (buddene løber fra 10k-40k). Det må jo være muligt at kunne finde et lidt mere præcis fingerpeg.!?
Hvad gør alle hotrod´derne?

/JCSA

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-10-07 20:27

Ja det var da pussigt, for jeg skulle netop til at fortælle om en Amazon jeg har set på træf med en Rover V6 eller var det V8
Her ved de alt om Amazon
http://www.volvoamazon.dk/

Ps. jeg har selv ombygget en Volvo Duet herregårdsvogn. Dog med alm. B18

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 30-10-07 20:33

Det var med garanti en V8er.
Hvor henne så du den?.. Det er desværre ikke lykkes mig at få kontakt med andre, der har en lign. bil. :-/

/JCSA

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 20:42

Tror reglerne er strammet gevaldigt op desangående....

At det var muligt for 20 år siden er ikke ensbetydende med det er muligt idag....

Hvad med forsikring - ejerafgift - den kommer da til at koste en formue.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-10-07 20:44

Det kan være et medlem af Kolding Volvoklub ( der var lidt fart over dem )
http://www.koldingvolvoklub.dk/
Men ellers forhør dig hos klubberne.

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 30-10-07 20:47

REFI> Du har muligvis ret, men så burde typegodkendelsen så ihvertfald være på plads...også selvom det måske er 20år siden den sidste blev godkendt.??

Mht. forsikring, så er det lige nu ikke så relevant.... Må tage slåskampen med forsikringsselvskabet, om hvorvidt det er en veteran eller ej, når den tid kommer..

/JCSA

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-10-07 20:53

Refi - en Amazon med V8 er da bare sagen...................koste hvad det vil.

Desværre kan min ryg ikke li' at lave bil mere.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-10-07 20:56

En veteranbil er 35 år gammel (reg.) og i original stand.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-10-07 21:26

En bil der får godkendt en konstruktiv ændring, bliver ikke typegodkendt og kan derfor ikke bruges som grundlag for godkendelse af kommende tilsvarende ombygninger.

Den får en enkeltgodkendelse, som gælder derfor for kun det ene køretøj,

Citat
Problemet er bare at jeg ikke på forhånd kan få en ca. vurdering på afgiften (buddene løber fra 10k-40k).

Nej, det kan du ikke, for det vil i sådan et tilfælde der, afhænge af en besigtigelse og særvurdering af netop det ene køretøj........fordi det drejer sig om et ombygget uden typegodkendelse....muligt at du kan få et fingerpeg ved at spørge hos Told & Skat i den region du hører under.

Du har papirer der godkender at bilen kan klare den forøgede effekt, det er en god begyndelse.
Og så er det en stor fordel, at bilen er så gammel når den skal vurderes.

Værre bliver det, hvis der udover den større motor skal laves andre ting der ombefatter ændringer i eks. bærende konstruktioner,( hvilket kan betyde hele bilens karosseri hvis det er selvbærende) , styretøj, sporvidde m.v.....for så skal du hele mølllen igennem med tekniske undersøgelser og godkendelser.....det kan være svært at få og koster en bondegård.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-10-07 22:22

En Rovermotor er lavet af alu og vejer ikke så meget og kan vist uden de store ændringer ligge i Amazonen - det er da gjort med godkendelse.

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 150 point
Dato : 31-10-07 10:55

Kubikkerne har altid været ligegyldige. Det var hestekræfterne og vægten man gik efter. For en hel del år siden lagde jeg med bilinspektionens velsignelse, en 2,0N maskine i en kadett C der oprindelig var født med en 1,6S Effektforøgelsen blev 20%, vægtforøgelse 0 (samme blok) Kubikforøgelse 25%. Det sidste oplyste man mig dengang, at man var rystende ligeglad med. Vægten måtte man øge med vistnok 50 kg og hkerne med 20%. Men sådan er det vist ikke i dag, ihverttilfælde ikke med nye biler.

Iøvrigt er en Kadett svinehurtig, når man så efterfølgende finder ud af at 2,0 maskine faktisk var opgraderet til en S.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-10-07 14:38

Citat
Refi - en Amazon med V8 er da bare sagen...................koste hvad det vil.

Ja - nok mest det sidste......

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-10-07 14:44

Rally-Kadetten - kørte den ikke med 2.0 motor som standard.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-10-07 14:57

Næsten alle de "små" biler -både dengang og nu - fås med 2.0 - så kalder de dem bare GTI....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-10-07 14:58

Og prisen - det dobbelte....

Med hensyn til dit projekt - så spørger man IKKE om hvad det koster - man laver det bare - uanset pris.....

Ellers er man ikke fanatiker nok....

Godkendelse af svar
Fra : EazyOne

Dato : 29-01-08 17:53

Tak for svaret Snedig. ...og alle andre..

Ved ikke hvilket der i sidste ende kommer tættest på, men Snedig lyder som den med mest ERFA.

/EZ1