/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
4 små akvarier hvad skal jeg købe?
Fra : Shaunchi
Vist : 1867 gange
100 point
Dato : 07-02-03 16:15

Hej, som i næsten kan regne ud skal jeg til at have fisk... Jeg har tænkt mig at få 4 små 20 liters akvarier, alle med en kampfiskehan og lidt af hvert andet i... Men hvad skal jeg købe, og gøre med hensyn til lamper, pumper, og hvad der nu ellers hører til... Jeg har aldrig haft fisk før så jeg ved ikke rigtig noget. Det skal helst være så billigt som muligt. Kam man have akvarierne åbne? (hvis man nu lægger en 4-5 cm glas kant så fiskene ikke hopper op?)
Det er mine første spørgsmål men der kommer nok flere hen af svejen sammen med svarene..

På forhånd mange tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : PSX

Dato : 07-02-03 19:53

du kunne da starte med at købe nogle nemmen fisk som gumbi og en sugemale

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 07-02-03 20:13

Hej

Ang. Akvaier... 4 små kræver meget!!! passing

Hvor et stort (128 l)eller 2 mellem (64 l)er nemmere at have med at gøre. Her tænker jeg på rengøring og "økosystemet"

Ang. Lys, pumper mm Skal du have lukket Akv. da ellers bruger det meget strøm på at holde varmen!

Alle tingene kan godt betale sig at købe på http://www.dba.dk eller andre ligende steder!

Hvis flere spørgsmål så må du lige til tasterne igen

fusses

Kommentar
Fra : Shaunchi

Dato : 07-02-03 20:30

hvilken slags lampe skal man bruge? Kan man godt købe rørene bare og så lave sit eget fikse design? Hvor? (altsp rørene) og er der stik til en stikkontakt med?

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 07-02-03 22:06

Hej

Nej det er ikke anbefaligsværdigt.....

Man siger normalt at hel-dækkende ammerturer er de bedste...

Jeg har selv hel på mine 3 stk.

fusses

Kommentar
Fra : Leanne

Dato : 10-02-03 22:22

Fusses har ret i at 4 små akvarier er krævende - og i det hele taget er det svært at holde balancen i vandkvalitet m.v. i så små akvarier.
Når du gerne vil have kampfisk (betta splendens, den flotte han med slørhale) er du nødt til at varme vandet op. De trives ved 23-25 grader og det er jo mere end normal stuetemperatur.
Altså et lille varmelegeme i hvert akvarie. De koster ca. 100 kr. stykket men kan måske findes billigere brugt f.eks, på dba som fusses også skriver.
Du skal også filtrere vandet, og ilte det - for der er ikke meget plads til planter i de små akvarier. Man kan få en ret billig filterdims til at stille ned i hjørnet, den fyldes med fibervat og drives af en luftpumpe - muligvis kan man få en eller anden fordeler så du kan nøjes med én pumpe til alle 4 filtre. Det billige filter koster 30-40 kroner, plus vat. En pumpe koster et par hundrede.
Når du ikke har planter i større stil er det ikke nødvendigt med fancy lys, så kan man klare sig med en lille skrivebordslampe eller spot så du kan se dine fisk. Stil dem ikke i vinduet eller i nærheden af det - for meget dagslys vil uundgåeligt give alger i lange baner.
Også jeg vil fraråde dig at lade akvarierne være åbne. Så skal der være et godt stykke ned til vandoverfladen - og vanddybden er ikke stor i forvejen med 20 liter. Det giver også stor fordampning med et åbent akvarie, og der kommer skidt fra luften ned i vandet.
Du kan f.eks. få en glarmester til at skære dækglas til dig i passende mål.

Ikke ret mange fisk i hvert akvarie. Guppy er et godt bud, det er nemme fisk. Det samme gælder platy og skybjergfisk, og dværgsugemaller.

Men men men - når ikke du har anskaffet akvarierne endnu så overvej at få ét stort akvarie i stedet for. 70-120 liter er fint at starte med. Så kan du kun have én kampfiskehan, men til gengæld pæads til planter, sten og trærødder der gør fiskene trygge, samt en pæn flok af to-tre fiskearter, f.eks. rød neon, guppy, molly eller platy og et par kobberpansermaller eller sugemaller. Du kan købe et komplet startsæt med diverse tilbehør til 5-800 kr.

Og så vil jeg anbefale dig at sætte dig godt ind i hvordan fisk skal plejes inden du går i gang. Der findes mange egnede bøger om emnet, eller du kan gå ind på et akvariefourm på nettet, f.eks. akvarieklubben

- og lige en vigtig ting:::::::::: Et akvarie skal modnes med filter, bundlag, planter i mindst en uge, gerne to, inden du sætter en eneste lille fisk derned. Ellers kan du være ret sikker på at du skal ha' nye fisk ret så snart igen.

God fornøjelse - akvariet er en dejlig hobby.

Kommentar
Fra : hilsen

Dato : 19-02-03 22:49

hej .
tag og kød er 54l akvarie startsæt der er lys pumpe og varme termostat og bøger med så du kan læse om nyopstart alt er i pakken fiskefoder,akvarie,net,beskrivelser .....ja alt hvad du skal bruge har selv købt et.kan købes ved de fleste dyrehandlere til 499.

Kommentar
Fra : golsen

Dato : 01-03-03 17:39

Hej shaunchi

Jeg har et akvarie på 12 liter med en kampfisk (han). Den trives ganske fint og jeg har haft den i snart et år. Et lille akvarie er ikke spor svært at passe. Jeg har en pumpe og en lille rund rist der ligger under gruset. Det hører så sammen med en slange og et lille kulfilter.(Spørg hos dyrehandleren).
Der skal også være en del planter da en kampfisk godt kan lide at gemme sig.
Du kan selvfølgelig også vælge guppyer da de nok er de nemmeste fisk at passe og de får en masse unger.Jeg tror godt du kunne have en han og to hunner i et akvarie på 20 liter. Håber det var til hjælp.
Hilsen golsen

Kommentar
Fra : cborch

Dato : 17-07-03 09:10

Hvis du stadigvæk gerne vil have fire små akvarier, så foreslår jeg at du kun har kampfisk i de tra af dem. Du skal vel også have hun til de tre hanner og den har godt af restituere væk fra hannerne.

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 20-10-03 21:06

Jeg startede med at købe et 200 L akvarie og det har været et rigtigt godt køb. Men jeg var meget heldig med mit akvarie bl. a. fik jeg en masse slanger, filtervat, 3 spandpumper, over 5 varmelegemer og en del til.
12 L akvarier er ikke særligt velegnet til at have fisk i, de bliver også mest brugt til ungleakvarier eller karentæne akvarier. Jeg syntes bestemt ikke at du skal købe så små akvarier da du hurtigt finder ud af at det er begrænset hvor mange fisk der kan være i det og at det er begrænsede arter du kan vælge imellem (og det er jo ikke ret fedt at skal stå at vælge fisk i en foretning og du så kun kan vælge måske 5 forskellige arter). Men jeg ADVARER dig om at købe et brugt varmelægeme da dette er lavet af glas og der sidder mange dele inde i det (f. eks var der af mine 5-6 varmelegemer kun ét der virkede). Men hvis du gerne vil have et lille avkarie måske 2 syntes jeg at det skal være mindst 64 L. Der kan du nemlig have næsten alle fisk (selvfølgelig i begrænsede mængder). Med hensyn til valg af fisk så syntes jeg at dette er et emne som man selv skal bestemme. Du kan leje bøger (eller købe dem) på biblioteket at andbefale er nok en bog der hedder: "Akvariefisk i farver" skrevet af Dick Mills og udgivet af Politiken.
Men jeg har nu altid godt kunne tænke mig et stort akvarie med stimevis af (rød Neon er de flotteste) Neon fisk, men det blev ikke til noget.
Og så lige en ting til og det er at der findes altså også en ny art af kampfisk som hedder "fredelig kampfisk". Jeg har ikke selv haft dem, men det siges at man sagtens kan holde flere hanner i samme akvarie. P.s når du nu er nybegynder så syntes jeg at du skal tjekke PH´en i dit vand (det er nemlig rigtidt surt at skulle rende at helde en masse PH forøger eller PH sænker i dit vand og det kan samtidig også blive dyrt i den sidste ende). Jeg håber mit svar kan bruges ellers skal du bare spørge.

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : Mona_Beck

Dato : 10-03-04 13:40

Tja... jeg startede med at købe et lille 30L og det er da også godt nok, men allerede dagen efter fortrød jeg og er nu på udkig efter et min. 128 liter. Jeg har planer om at have en kampfisk i mit 30L da det egentligt fungerer fint, og fiskene trives egentligt i det, men jeg vil bare gerne have flere.... så... de små kan godt køre men det kan også være noget af en udfordring!

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 11-04-04 09:38

hvis du køber 4 30 L a..... og du propper en kampfisk i skal du tænke på at der er ikke mange dyr der kan leve sammen med en kamp fisk spg din dyrehandler hva for nogle fisk der kan leve sammen med en kamfisk for der er ikke rat mange og der er heller ikke rat mange steder du kan købe en han kampfisk men man kan da finde en

Kommentar
Fra : Mona_Beck

Dato : 16-04-04 12:59

Det varer ikke længe før jeg har yngel, så kan der købes kampfisk! (i sønderjylland) og kampfisk har det jo ganske fint for sig selv, måske med en enkelt malle (dem lader de være) og som regel er de jo fredelige overfor andre arter (dog ikke altid dem med stor finnepragt, nogle guppy, slørhaler osv.) Men i et 30 L har han det godt, de siger jo os det er afstressende at de ik har så meget plads og ik nogle rivaler at slås med.

Kommentar
Fra : stefan91

Dato : 30-05-04 14:53

du skal ikke sætte guppier sammen med en kampfisk han da den vil dræbe guppi hannerne fordi den vil tro det er en konkurant

Kommentar
Fra : Mona_Beck

Dato : 31-05-04 11:27

nix. Har 6 guppyer, hvoraf to er hanner. Og min kampfisk er fuldstændig ligeglad med dem. Og det er slørhaleguppier jeg har. Bare de ikke provokerer ham er han ligeglad med ALLE de andre. Incl hunnerne medmindre han har bygget rede og de er med rogn...... så det kan godt lade sig gøre. Men nok ikke i et 20L vi har et 200L med kampfisk og guppy... så... plads har noget med det at gøre..

Kommentar
Fra : t500

Dato : 01-12-04 20:33

fisk+ilt + vand=liv
et par love i nautren
t500

Kommentar
Fra : t500

Dato : 01-12-04 20:34

1lov
rennt vand i bevæglese

Kommentar
Fra : t500

Dato : 01-12-04 20:35

2lov
ilt til gæller
avanc.dk+goggle

Kommentar
Fra : t500

Dato : 01-12-04 20:35

fisk

Kommentar
Fra : t500

Dato : 01-12-04 20:36

vlæg en fisk
lever den spræller den
t500

Kommentar
Fra : t500

Dato : 01-12-04 20:37

når bunden er opad
dør den
t500

Kommentar
Fra : t500

Dato : 01-12-04 20:37

døde fisk svømmer baglæns

Kommentar
Fra : t500

Dato : 01-12-04 20:38

hehe
døde fisk svømmer

FRI HASH
ca 1222
t5000
BANG SKUD DØD fisk
SORT t500

Kommentar
Fra : t500

Dato : 01-12-04 20:39

t800 fiksk om igen t500 har en BLÅ fisk
Ogen en gul
DE boller i mørle og ungerne svønmmmmer
t500

Kommentar
Fra : t500

Dato : 01-12-04 20:43

t5000 sort spiser døde fisk i alle størrelser hehehe
VIKIBGPOWER
Bersærk t500
LArs CHR Dold I røven 32547230 mlel 12-14
Et billede
Karin
Kan tage et Gran slat vandsfisk
22 lov Slat vand '
ferskvand fisk hehehe ikke blnde hehe=mange døde fisk avav
knud stop

Allle børnene hænger (undtaget kuinud han kiggger ud gennem glas i et digt

t5000
T500
EZ på chat t5000
T500 lars Chr Cold 1966++++++++++++++++????????+++++++++++++

Kommentar
Fra : mollymelissa

Dato : 03-12-04 14:29

Hej med dig det er da for smår hvad med at købe et sytort 350 L Måske start Med molly eller gubi De er megget lette og yngler rigtig meget :D

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 22-04-05 23:34

husk at lukkke dette spg !!!!