/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch Monza Lejer?
Fra : Puch1
Vist : 2666 gange
150 point
Dato : 30-10-07 12:33

Hej (:
Jeg er Puch Monza motor jeg skal have samlet helt fra bunden. Der kommer en 4 Gears gearkasse I. Men jeg vil gern have nogle lejer der kan klare et stort press og som kan tåle høje rpm'er
Kender i nogle hjemmesider man kan købe lejer til Puch Monza eller skal man ud til nogle forretninger?
Jeg skal have købt Krumtapslejer L17 fra scooter-dele.dk og en forstærket Topracing krumtap (:
Håber nogle kan hjælpe (:

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 30-10-07 13:51

Bortset fra L17 er det standart leje som benyttes. Det man kan gøre er at erstatte L17 med en alm. leje. Det gør samlingen af motoren noget mere bøvlet og det er rigeligt bøvlet i forvejen. Da man også skal kæmpe med nåle lejerne i gear kassen. Jeg har til dato ikke set L17 ud over dem der er på marked. Spørgsmålet er også om det er nødvendigt da pucken har en stor slag længde og derfor en stor ydelse ved lavere omdrejninger end eks. Moderne scooter, eks. Skal der et 38 mm stempel til 50 kubik i en Puch Hvor der skal 41 mm til de fleste scootere. Det jeg mener er at en PUCH yder bedst ved 8000-9000 rmp hvor scotter skal op på 12000-13000 rmp..
Her skal der også nævnes at Puchen benytter mekanisk tænding, så hvis man skal højre op skal den ombygges til elektronisk tænding, da den mekaniske ikke er selv regulerende i tænde øjeblikket

Så behold L17 lejet og benyt en god olie.. De to kuglelejer der i koblings kassen kan godt skiftes ud her mener jeg at det er i orden kun at skifte det der er bag Koblingen.

Hvis man eks. Montere et MetraKit 80 cc på pucken kan man risikere omkring 14 HK. Hvis alt er i balance. Det er både godt og skidt. Der følger en strammer koblings fjeder med kittet. Hvis man benytter den samtidig med 14 HK. Så springer motor blokken ved kæde tandhjulet. Hvis man slipper koblingen ved fuld omdrejninger.

MV
Peter

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 30-10-07 14:32

Der sidder elektronisk tænding på fra scooter-dele.dk. Det gør den også lidt mere omdrejningsvillig ved lave omdrejninger synes jeg. Der sidder bla. en 19 Bing på og en 40 mm cylinder, std topstykke som er planet, på den 3 gears motor jeg køre med nu. der går den 65-70 km/t
Men vil det være okay at genbruge lejer til gearkassen? jeg overvejer at få boret blokken op så jeg på et tidspunkt bare kan smide et stort tun på fra maxi 45mm eller metrakit 47 mm, men så skal der vel andre lejer til eller hvad?
vil den gå stærtkere med den 4 gears motor? den har vel formegentligt at bedre optræk?

Annuller spørgsmålet
Fra : Puch1

Dato : 03-11-07 10:13

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål