/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Italiensk Festmenu
Fra : DADAY
Vist : 7109 gange
100 point
Dato : 29-10-07 16:23

Hej med jer.

Er der en der kan hjælpe mig med et foreslag til en italiensk middag, bestående af forret, hovedret, og dessert.
Noget jeg selv kan finde ud af at ave - altså det må ikke være for kompliceret .
Jeg skal nemlig overraske nogle venner med en invitation til italiensk middag - nogle der er bidt af italien.

Jeg skal bare bruge et foreslag, navn osv. på retterne, så går jeg selv på nettet og finder opskrifter.
Meget gerne forslag som i har gode erafaring med.

Venlig HILSEN fLEMMIG

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-10-07 16:27
Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 29-10-07 16:39

http://www.webopskrifter.dk/162/
se nederst på siden

Accepteret svar
Fra : acilia

Modtaget 110 point
Dato : 29-10-07 17:10

Kære Flemming
Jamen så er du kommet til den rette..
Har boet i Rom i 6 år og nu skal jeg fortælle dig hvad du skal lave:

Forret:
Pasta al salmone (en lidt tung ret - men servér en smule - det ser meget professionelt ud)

Eller forret:
Spaghetti alla vongole (hjertemuslinger)

Hovedret:
Saltimbocca alla romana (kalvekød med salvie og prosciutto stegt med hvidvin) - lyder svært - er skide nemt

Eller hovedret:
Straccetti con rughetta (kalvekød i strimler stegt med ruccola salat og hvidvin - jeg skal have det i aften og det tager 10 minutter at lave)

Begge dele serveret med italienske ovnkartofler (med rosmarin og hvidløg)
Og jeg plejer faktisk at lave en græsk tzatziki til - det smager dejligt sammen med kartoflerne men det er jo ikke så italiensk)

Dessert:
Tiramisu (som faktisk betyder "tag mig ned" eller "tag mig ind").

Jeg har opskrifterne på det meste (i hovedet - jeg vil gerne skrive dem til dig) dog undtagen tiramisu da jeg aldrig selv har lavet det fra bunden.

Sig endelig til hvis du skal bruge flere forslag.

Tanti auguri
la ragazza che ama roma

Kommentar
Fra : larve2

Dato : 29-10-07 18:50

Hej
er meget enig med acilias gode bud, men ville udskifte pastaen til
Hjemmelavede (store) ravioli med salvie og smør - lavede det igen i lørdags og det var super.

Lav hjemmelavede plader - eller køb friske lasagneplader (fås bl.a. i Irma)
Lav fyld af ricotta ost og dampet spinat hvor væden er presset ud samt skinkestrimler
Skær pladerne ud i ca. 7x7 cm eller som det passer
Læg fyld på og læg plade over
Tryk kanten sammen med en gaffel
Kog i rigeligt letsaltet vand ca 3-4 minutter

Smelt smør på panden og kom rigeligt med hakkede salvieblade i. Rist ret hårdt
Hæld smør/salvie over dine ravioli og pynt med bredbladet persille
Lars

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 29-10-07 18:55

Kære Larve2
Ja det lyder som en lækker forret - min laksepasta er sådan lidt tung i det og er nok mere en hovedret set med danske øjne (eller smagt med danske smagsløg.. )
Og helt perfekt til Saltimboccaen!
uhhmmmm

Kommentar
Fra : larve2

Dato : 29-10-07 18:57

Hej igen
Og forresten : Du skal også lige have noget før pastaen - en "antipasto".

Godt brød
Oliventapanade
lidt pate
røget skinke med ikke melon, det kender alle..., men med friske figner, og friskhøvlet parmesan.
Lars

Godkendelse af svar
Fra : DADAY

Dato : 29-10-07 20:50

Tak for svaret acilia.
Det lyder godt nok spændende, det glæder jeg mig til at prøve.
Jeg kigger på nettet efter opskrifterne. - ellers vender jeg tilbage til dig

Og jo jeg ved godt at Terimasu den er kompliseret at lave, det var ikke noget jeg turde gå i gang med - men det er verdens bedste kage ingen tvivl m det-.
Flemming

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 29-10-07 20:52

Kære Flemming
Jeg tror du skal have mine opskrifter - jeg smider dem til dig i en privat mail herinde.
kh
Susanne

Kommentar
Fra : DADAY

Dato : 29-10-07 20:53

Hold da op - hvor har jeg fået mange gode svar - tak skal i ha. jeg skal nok vende tilbage med resultatet

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 29-10-07 21:20

Tiramisu er som sådan ikke svær at lave - men lidt tidskrævende.

Til gengæld skal den jo trække (helst natten over, hvis du spørger mig!), så det hjælper jo lidt på sagen.

Og det er bare sååååååå lækkert - og tager kegler...!

Kommentar
Fra : Dortekaj

Dato : 29-10-07 21:57

Du må ikke gå glip af Tiramisu.

God fornøjelse med det hele.
Håber I får en rigtig dejlig aften ud af det.

Kommentar
Fra : DADAY

Dato : 30-10-07 18:50

Tusind tak til jer alesammen