/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
chokoladekage
Fra : Tilde38
Vist : 904 gange
20 point
Dato : 29-10-07 12:01

hvem har en opskrift på en nem og lækker chokolade kage.. gerne en der holder et par dage

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-07 12:37

Jeg hart ikke prøvet denne opskrift, men netop forleden lagt den til side, fordi den så lækker ud.

Citat
Chokoladekage

125 g mørk chokolade
125 g lys chokolade
125 g hvid chokolade hakket i mindre stykker
240 g smør
110 g sukker
1 dl æggeblommer
125 mel
1 tsk bagepulver
2,75 dl æggehvider

Smelt den mørke og den lyse chokolade i et vandbad sammen med smørret. Pisk sukker og æggeblommer hvidt (ca. 10 min). Vend mel og bagepulver sammen og vend forsigtigt det hele sammen. Pisk æggehviderne stive og vend dem i til sidst. Fyld dejen i en springform og fordel den hvide chokolade i dejen. Sæt formen i en varm ovn, 180 grader, i 45 minutter.

Server kagen lun eller kold.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-07 12:38

Det er en slankekage. Jo mere man spiser af den jo tyndere blir man

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-10-07 12:39

den ser osse vældig slakende ud klumme.. LOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-07 12:40

Ja ik?? Det slog osse mig

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-10-07 12:45

jeg bager den og ser hvor tynd jeg bliver.. hvem ved.. måske forsvinder jeg helt..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-07 12:49

Forsvinder..... Du må levne et par cm. så du ikke blir helt væk

Spændt på at høre om den er god. Den ser ikke så kompliceret ud. Jeg tror jeg ville lave lidt hindbærcoulis til... du ved lidt syrligt mod det søde.

Citat
Hindbærcoulis

Ingredienser:
500 g frosne/friske hindbær
100 g sukker
1 vanillestang
lidt vand

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-10-07 12:53

Arrrh klumme.. nu sys jeg du strammer den lidt.. LOL.. Jeg er vist ikke en ørn i et køkken..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-07 12:53

Jeg hører at den ikke er langtidsholdbar. Holdbarheden ligger empirisk på omkring 1 - 1½ time

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-07 12:53

Nååå så drop det der hindbærfims

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-10-07 12:56

okay.. så bliver den da ikke tør.. . Ej.. jeg kan begå mig i et køkken.. det beror vist mest på dovenskab.. jeg prøver den.. men vist ikke i dag..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-07 13:00

Hindbærcoulis er ikke specielt indviklet at lave og passer sig selv. Og det gir kagen en "luxuxaura", hvis man kan sige det sådan, og det imponerer dine gæster, hvis du skal dele kagen med nogen LOOL. Lad mig høre hvordan den er, hvis du får kagen lavet før mig.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-10-07 13:03

Jeg kunne jo dele med ungerne... måske.. LOL.. jeg skal nok gi besked..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-07 13:04

Nååå ja, hvis man absolut skal dele med nogen

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-10-07 13:06

arrrrh.. mon ikke de ville hvis jeg selv spiste kage foran dem.. LOL "onde mor jeg er".. LOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-07 13:09

Seriøst kommer jeg til at tænke på, om det er noget for dem. Det er jo en "voksen" kage. Det kommer selvfølgelig an på hvor gamle de er.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-10-07 13:13

sikkert gamle nok til kage, men måske en mere børnvenlig skærekage var bedre til dem.. har du en opskrift på det??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-07 13:16

Ja, men ikke her. Det er en chokoladekage med bananer i.... men jeg kan ikke huske den i hovedet. Kan nok få den i aften. Det kan jo osse være at der kommer en chokolademand/dame ind med en opskrift.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-10-07 13:19

ja vi må se.. din er i hvert fald printet ud og klar til at afprøve..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-07 13:21

Guuud... er MIN printet ud LOOL Det har den aldrig prøvet før

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-10-07 13:27

Opskrift.. SGU DA..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-07 13:30

Ja hvad ellers??? For den rene er alting rent Hvad andet havde du i hovedet?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-07 13:31

Nå pyt. Nu skal jeg lade være at drille. Tar min siesta nu......

Cu

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-10-07 13:31

det siger jæ ikk.. LOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-10-07 13:32

hehehehehe Fyyyyyyy

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-10-07 13:59

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 29-10-07 15:17

Den du ved nok....også kendt som Namnamkagen....verdens bedste chokoladekage

http://www.kageopskrifter.dk/Skaerekager/denduvednok.htm

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 29-10-07 15:36

Jeg kan en fra min barndom, der ligner denne:
http://www.eggsite.dk/eggsite-dk/opskrifter/aggende_desserter_og_kager/kiksekage.asp

Mums...

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-10-07 15:37

tak dova.. den er osse printet ud..

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-10-07 15:41

ja.. kiksekage det husker vi alle.. men dengang fik man heller ikke salmonella.. sys det er godt at der i opskriften står hele æg.... uden skal.. LOL

Godkendelse af svar
Fra : Tilde38

Dato : 29-10-07 18:41

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-10-07 19:09

For nogle år siden var der børn, som døde af sådan en bakteriebombekiksekage, som en rar ældre dame havde lavet til dem og gemt nogle dage.
De var af æg fra naboens høns, som så så sunde ud og bestemt ikke kunne fejle noget , mente hun.

Problemet er at den ikke varmebehandles, og heller ikke holdes afkølet, og folk så tror at den har lang holdbarhed, bare fordi den ikke kommer til at lugte rådden.

Den kan laves med helt ekstrem hygiegne .
Æggene skal købes pasteruriserede. Kakaoen skal være steriliseret, helst ved bestråling.
appelsinskal kan mig bekendt ikke fås ren ( og tro ikke at økologisk er bedre med hensyn til bakterierne, ) men man kan sikkert få steril orangeolie.

Så er det bare at den skal spises samme dag.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-10-07 19:25

så går det sjove lissom af ikk??? salmonellaen i æg siddet ikke I ægget, men på skallen. derfor.. smid ægget lynhurtigt i kogende vand og bakterierne er borte. og VASK HÆNDER