/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kørekort i Tyskland?
Fra : Hyperspawn
Vist : 4159 gange
20 point
Dato : 28-10-07 21:14

Hej alle sammen,

Her har jeg lige et spørgsmål som jeg og et par venner er kommet til at diskutere.

Kan man, hvis man har kørt spirituskørsel i Danmark, tage et kørekort i Tyskland.

Her skal der tages hensyn til, at tysk politi måske kan finde på at kontakte dansk politi - men det er faktisk det sagens kerne drejer sig om. (Altså, om politiet gør det?)

Jeg takker på forhånd. (Jeg VIL vinde den kasse bajere )

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-10-07 21:17

Ja hvis du bor i tyskland
ellers nej

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-10-07 21:22

når du skal tage kørekort i tyskland skal du udfylde en forfærdelig masse papirer. et af spørgsmålene i disse papirer går på, om du tidligere har erhvervet kørekort i andre lande.
hvis du har taget kørekort i et andet land skal du ikke tage køreundervisning igen. så kan du bare ombytte dit kørekort til et tysk.
og da både tyskland og danmark er eu-lande, tror jeg ikke det vil lykkes for dig at snyde på den måde.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-10-07 21:24

Du kan ikke have bopæl i DK og ha et tysk kørekort.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-10-07 21:30

Citat
Kan man, hvis man har kørt spirituskørsel i Danmark, tage et kørekort i Tyskland.

Nej....for hvis du skal tage kørekort i Tyskland, forudsætter det at du bor der.

Og selv om du kunne hvis du bor i DK, ville det komme frem med det samme dit cpr.nr blev tastet ind, at du er frakendt kørekort i DK....det er jo ikke direkte politiet der tjekker, men den myndighed der i Tyskland udsteder kørekort.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-10-07 21:32

Citat
Du kan ikke have bopæl i DK og ha et tysk kørekort.

Det er da noget du tror.....

Jeg har faktisk 3

Dansk
Tysk
Internationalt

Fruen har også både Dansk og Tysk

Det drejer sig om HVILKET du erhverver først

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-10-07 21:34

refi,
to af dine kort er med huller/ugyldige.
Den slags kørekort har jeg flere af.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-10-07 21:35

Men til spørgsmålet....

Jo - du kan godt erhverve kørekort i andre lande selvom det er inddraget i DK....

Du kan dog ikke bruge det i DK - heller ikke selvom du bor i udlandet....

Det er nemlig ikke dit kørekort der er bortdømt, men FØRERRETTEN....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-10-07 21:36

Der er sgu ingen huller i mine

Jo - det tyske - men det er der hvor billedet sidder (er sat fast)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-10-07 21:38

I nødstilfælde kan man bruge bibliotekets lånekort.
Det gjorde en gut som sad fast i en østeuropæisk kontrol
Politiet gjorde honnør og manden blev eskorteret forbi
alle andre i køen.
Husk det, hvis det sker.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-10-07 21:39

Der er huller i alle mine kørekort undtagen det seneste.

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 28-10-07 21:58

i kan s... da bare lade være med at døre spritkørsel
så har i ikke det problem
har man råd til at gå på værtshus har man vel også penge til en taxa

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-10-07 22:00

Medmindre man har drukket det hele op

Kommentar
Fra : Hyperspawn

Dato : 28-10-07 22:10

Citat
Jo - du kan godt erhverve kørekort i andre lande selvom det er inddraget i DK....

Du kan dog ikke bruge det i DK - heller ikke selvom du bor i udlandet....

Det er nemlig ikke dit kørekort der er bortdømt, men FØRERRETTEN....

Er det noget vi er sikre på? Kan man finde denne form for information andre steder?
(Ikke at jeg ikke tror på jer )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-10-07 22:18

Tvivler på der er nogen lande der ligefrem reklamerer med det

Og dog....

I Tyskland reklameres der meget for "bortdømte" der tager et kursus i Holland.....

Men man glemmer som sagt at fortælle at det alligevel ikke kan bruges i hjemlandet.....

Du skal huske på at et land IKKE kan pille ved andre landes papirer.....

En tysk fartbøde giver heller ikke klip i et dansk kørekort....

Så af og til er det praktisk med 2

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-10-07 22:33

Ein Deutscher hat in Holland seinen FS gemacht, nachdem ihm in Deutschland derselbe entzogen wurde. Zugleich war er mit einer gerichtlichen Sperrfrist belegt. Nach Ablauf der Führerscheinsperre fuhr er nach Holland, erwarb einen EU Führerschein und geriet bald darauf in eine Routinekontrolle der deutschen Polizei, die den FS einzog. Auch die deutschen Gerichte entschieden, dass der EU Führerschein nicht gilt, EU hin oder her!

Der Mann klagte weiter und er EuGH entschied, dass der EU Führerschein von den deutschen Behörden anzuerkennen ist. Basta!

Zwei Kernaussagen hat das Urteil:

1. EU Führerscheine sind grundsätzlich anzuerkennen, selbst dann, wenn der Inhaber zum Zeitpunkt des Erwerbs keinen Wohnsitz im Ausstellerstatt hatte!
2. EU Führerscheine, die nach einer Sperrfrist erworben werden, sind grundsätzlich anzuerkennen. Auch wenn die nationale Fahrzeugerlaubnis entzogen wurde!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-10-07 23:26

Jeg undrer mig igen igen over at nogen kører frem med dette tåbeævl:

Citat
har man råd til at gå på værtshus har man vel også penge til en taxa

Eller:
Citat
"Kan du drikke dig fuld, så kan du osse passe dit arbejde"

Den første.... Det kan jo være, at man har brugt hver en klejne til sprut, og derfor IKKE har til en taxi hjem.

Den anden....Det virker umiddelbart ret indlysende, at man måske netop IKKE kan passe sit arbejde, fordi man har drukket sig fuld.

2 gange komplet tomgangssnak.

Men nu det skal det ikke misforstås.... At man ikke har penge til en taxi hjem, berettiger ikke til at køre spritkørsel.

Er du pilot, chauffør eller lignende, vil jeg på det kraftigste anbefale, at man blir hjemme, hvis man har været fuld dagen før, uanset hvad det måtte medføre af skideballer og lign. Alt andet er ansvarsløst, og i visse tilfælde ulovligt.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 29-10-07 07:04

Man kan godt tage kørekort i andre lande også.
Der var også for noget tid siden en annonce i avisen hvor man kunne rejse til Polen 1 uge og erhverve et kørekort.
Med hotel, forplejning og kørekort, ialt 6000kr

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 29-10-07 10:06

Der er en klokkeklar grund til, at fjolser der har kørt med sprit i blodet ikke skal køre rundt mere, -
hverken med dansk, tysk, norsk, svensk eller hollandsk kørekort.
Det er grunden til, at det er frakendt i en periode, og der skal ikke kunne snydes.
Når tiden er til det, kan du erhverve dansk kørekort igen - og har forhåbentlig lært af det.
Det er jo ikke kun dig selv du udsætter for fare - men så langt tænker du vel ikke.....

Og hvis det skal være en begrundelse, at vedkommende ikke har penge til en taxa - fordi de er drukket op, - jamen så må apostlenes heste holde for.
Piloter, togførere o.a. ved med garanti, at det kan koste jobbet, hvis de ikke overholder visse regler - og møder totalt ædru.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 29-10-07 21:27

--> refi:

Jetzt musst du deinen Tekst nur noch übersetzen, denn sonst nützt er ja wahrscheinlich nichts!?

Auf jeden Fall hat bisher keiner darauf reagiert...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 14:43

Det er sgu da deres problem

Jeg går ud fra spørger ikke har problemet - så var der vel reageret...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 14:45

Dine stave/gramma fejl taler vi ikke om vel

Hovedsagen er det er forståeligt

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 30-10-07 17:29

--> refi: Kan ikke engand se dem nu... Skal vist have pudset skidtet af ved lejlighed...!?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 17:40

Eksempel :

musst

Lidt tysk iblandet engelsk

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 30-10-07 17:49

refi, nu fjoller du....!

Musst e tysk, must er engelsk. Hvad skulle det da ellers hedde, når det gerne skulle være "skal"?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 18:15

Mußt

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 30-10-07 18:38

--> refi: Den har jeg ikke bare sådan lige - og slet ikke om morgenen, før kaffen er slugt.

Men det var derofr, at der var 2 s'ere!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 18:49

Det var også kun en spøg - du begyndte

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 30-10-07 18:53

Nu skal du ikke gøre mig ked af det...

Og så er vi oven i det hele godt i gang med at ødelægge tråden - og det er jeg modstander af, så...!? Arjh.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-10-07 18:55

Citat
Man kan godt tage kørekort i andre lande også.
Der var også for noget tid siden en annonce i avisen hvor man kunne rejse til Polen 1 uge og erhverve et kørekort.
Med hotel, forplejning og kørekort, ialt 6000kr

Jaja, men du glemmer bare, at det er danske kørelærere der arrangerer det, og at det viste sig ikke at være gyldigt, for for at det kunne laves til et dansk kort efterfølgende, skulle man bo i Polen minimum 6 måneder bagefter.........

http://www.butik112.dk/koerekort-polen.asp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 19:05

Yes...

Men det skal man f.eks IKKE i Holland for at få det godkendt i f.eks Tyskland.....

Og det gælder med sikkerhed masser af steder....

Men DK er jo lidt "kringlet" med ALT der har med kørsel at gøre

Bortset fra det kan jeg kun følge trop angående udtalelserne vedr. "bortdømte" - de skal holde nallerne væk til tiden er udløbet.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 19:06

Citat
Men det skal man f.eks IKKE i Holland for at få det godkendt i f.eks Tyskland.....

Og det er en EU-dom.....

så mon ikke DK er lidt på afveje....

Kommentar
Fra : Hyperspawn

Dato : 30-10-07 21:23

Jeg ved ikke rigtig om jeg skal lade tråden fortsætte... Føler mig pludselig forfulgt af folk der vil lufte meninger ang. spirituskørsel - som jeg i øvrigt selv er helt enig i... Problemet er bare ikke hvorvidt det er anstændigt eller etisk korrekt at gøre, men om det i virkeligheden kan lade sig gøre?

Om man som tysker kan tage til Holland og få et ikke gældende kørekort er for så vidt uvedkommende i forbindelse med dette spørgsmål - er der nogen der reelt kan svare? Det tætteste vi er kommet på et reelt svar er efter min mening stadig:

Citat
Jo - du kan godt erhverve kørekort i andre lande selvom det er inddraget i DK....

Du kan dog ikke bruge det i DK - heller ikke selvom du bor i udlandet....

Det er nemlig ikke dit kørekort der er bortdømt, men FØRERRETTEN....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-10-07 21:35

Og det er STADIG svaret.....

Lige præcis HVOR - må du så prøve dig frem med....

Myndighederne bliver jo dygtigere og dygtigere til at arbejde sammen....

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 30-10-07 22:53

En afgørelse ved en dansk domstol gælder teoretisk kun i DK og en føreretsfrakendelse gælder således kun i DK, MEN: (jeg har spurgt en tysk bekendt) "anklagemyndigheden i Tyskland har mulighed for, og vil normalt rejse sag i Tyskland når der indhentes personlige oplysninger........med den følge at føreretten frakendes i Tyskland også, i overensstemmelse med de tyske regler".

Og det gælder vel at mærke, at en dansker der vil tage kørekort i Tyskland skal bo der.

Og uden for spørgsmålet:
Folk der flytter fra DK til Tyskland og har sit kørekort i behold, behøver ikke foretage sig noget såfremt det er et af de nye EUkørekort der gælder overalt i EU, men hvis det er et af de gamle danske kørekort, skal det ombyttes til et EUkørekort

Godkendelse af svar
Fra : Hyperspawn

Dato : 05-11-07 10:27

Tak for svaret dova.

Nu er der sat "." i den sag. Jeg tror ikke vi kommer nærmere på noget der kunne være svaret.

Jeg vil ydermere gerne takke jer andre for de herlige kommentarer