/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
restgæld ved huskøb?
Fra : Hemmje
Vist : 3316 gange
100 point
Dato : 28-10-07 20:07

Hej

har kig på en ejendom og kan se i salgsopstillingen at sælger har en restgæld på lånet til huset... Men mit spørgsmål er kommer jeg til at skulle betale restgælden eller er det kun sælger der hænger på den restgæld eller hvordan er det lige? mvh hemmje

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-10-07 20:10
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-10-07 20:10

Næh du bestemmer selv - kontant eller dine egne lån.
Normalt overtgaer man kreditforeningslånet.
Sælgers restgæld er hans problem

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-10-07 20:16

Det lyder som første gang du skal købe hus, normal overtager køber resten af kreditforenings lånet, det er noget andet hvis der er tinglyste banklån, dem bør du få sælger til at indløse før køb, som hus ejer er det ikke et mål i sig selv at blive gældfri, vi konverterer lån på livet løs for at få en billigere husleje, og ender med at have mere gæld i huset end da vi købte (men huset er så også meget mere værd)

Kommentar
Fra : Hemmje

Dato : 28-10-07 20:17

okey Teil så eksisterende lån behøver jeg så ikke være bange for? Jeg er førstegangs køber så der er lige nogle ting man godt vil have på plads så man ikke køber katten i sækken :) (feks kan der være restgæld i biler) mvh hemmje

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-10-07 20:19

Hemmje... få dig en snak med din bankrådgiver, der får du mest hjælp

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-10-07 20:29

Som Clan anbefaler, tal med banken.
Kreditforeningslån har som regel 1:e prioritet,
restgælden er sikkert i sælgers navn, men prioritet
kan ligge med huset som sikkerhed, derfor som
o.v.n. siger, hvis sælger indløser restgæld inden eller
i forbindelse med salg. Så risikerer du ikke noget.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-10-07 20:34

Altså lån med huset som sikkerhed bør undersøges,
Tinglysning om særlige forhold.
Teknisk forvaltning kan fortælle om fremtidige planer
for området. En motorvej i baghaven om nogle år er ikke sjovt.

Accepteret svar
Fra : Ysseven

Modtaget 110 point
Dato : 28-10-07 20:57

Købsprisen er vel større end restgælden...???

Det er naturligt, at der er en restgæld ved stort set alle hushandler, men den bliver jo indfriet ved ejerskifte. Så ingen grund til bekymring dér, med mindre det omvendte er tilfældet.

Og efter snakken med banken, så skal I have en advokat for at se købsaftalen efter for evt. fælder i servitutterne mv.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 28-10-07 20:58

Øh undskyld jeg lige blander mig her.

De par gange jeg har købt fast ejendom, har det altid været sælger, der har optaget de nødvendige lån i kreditforeningen.
Som køber har man jo ikke rigtigt noget at stille som sikkerhed, før handlen er gennemført og skødet er tinglyst.
Derfor har det (for mit vedkommende i alt fald) været sådan, at sælger sørger for at optage de lån jeg ønskede, hvorefter jeg så har overtaget lånene.
Dette gælder dog ikke evt. banklån, dem klarer man selv.
Hvad der evt. kan være af gæld i ejendommen skulle gerne fremgå af tingbogs attesten.
Hvis du ikke er helt sikker på alt det der juristeri, så er det altid en god ide, at benytte en advokat til at "berigtige" handlen.
Sådan en fyr er lidt dyr i drift, men er som regel en god investering.
Han hjælper dig som regel også med refusionsopgørelsen, undersøger om der er anden tinglyst gæld i ejendommen, og kan virke som "nødbremse", hvis du af en eller anden grund skulle få brug for det.
Han kan også skrive skødet for dig, og sende det de rigtige steder hen - det skal køber nemlig normalt sørge for.

Du må i hvert fald ikke stole blindt på ejendoms mægleren.
Han er normalt SÆLGERS mand, og bliver normalt betalt af sælgeren.
Han har derfor kun enteresse i handlen, indtil salget er gennemført.
Hvad der sker derefter, er egentligt ham uvedkommende - lige bortset fra, hvad han har af aftaler med kreditforeninger (den enkelte mægler anbefaler altid finansiering i en bestemt kreditforening - der får han nemlig en eller anden godtgørelse pr. lån), ligesom mægleren typisk vil anbefale dig at forsikre ejendommen i et bestemt selskab (hvorfor mon det?), også selvom det måske ikke er det billigste.

Altså.... som "CLAN" skriver, få dig en snak med din bankrådgiver om, hvad DU har råd til, og overlad så det juridiske til en advokat.

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-10-07 21:17

når du køber et hus, skal du låne alle de penge du ikke selv har til at betale med. sælger betaler så de lån der måtte være i huset ud.

Godkendelse af svar
Fra : Hemmje

Dato : 28-10-07 21:45

Tak for svaret

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 28-10-07 22:02

Selv tak...