/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmepumpe. Varme fra havet
Fra : BjornJ
Vist : 1101 gange
100 point
Dato : 28-10-07 19:02

Da jeg i 1991 byggede hus undersøgte jeg om det var tilladt at stikke "snablen" i Faaborgfjord og tage varme derfra.
Det var det ikke!
Er der nogen der ved om der er kommet nye regler?

Bjørn

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 28-10-07 19:09

og til hvem skulle du betale for den varme???

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-10-07 19:12

Jeg tror ikke der er kommet andre regler. En kollega ville gerne have et jordvarmeanlæg, men han fik afslag fordi han boede for tæt på en som havde privat brønd, - Det må være en sikkerhed for , hvis en jordslange skulle blive læk. - Det behøver ikke være dårlige slanger, -der bliver jo ofte også graver gas- og elledninger over, samt mosegrise og lignende kunne måske få smag på noget sådant.
Jeg tror at han talte om en sikkerhedsafstand på 300 meter, men du må kunne finde reglerne her på nettet.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 28-10-07 19:15

Citat
og til hvem skulle du betale for den varme???

STATEN__ eller mig.

Kan du ikke bruge Jord/ vind - varme.

Eller er vandet bare = SÅ varmt hos dig. ???

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 28-10-07 19:21

det er fint varmt..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-10-07 19:24

Disken - ved bare +2 grader i havet kan man med en varmepumpe varme brugsvand og hele huset op.
Energiudnyttelsen er ca. 1 kw ind og 2 - 3 kw udnyttelse.

Fidusen er at man forsøger at køle havet ned ............... men det kan man jo ikke, så energien er vedvarende.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-10-07 19:27

du kan få en udmærket udnyttelsesgrad ved at grave slangerne nedi din have. hvis du bor så tæt på vandet, er din jord sikkert rimelig våd når du kommer 1,5 meter ned. det giver en god virkning

Kommentar
Fra : disken

Dato : 28-10-07 20:08

e.c
Har selv en luft = varmepumpe
og den giver HERLIG varme I DAG.

Om sommeren når der bliver brokket sig
herinde + andre steder, sidder jeg og hygger mig.
Og så kan de købe for MEGET billige penge nu omdage.
Ned til 3000.-
BTW.
Men den med at KØLE havet NED, er vist for sent
Polerne er påbegyndt = nedsmelting.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-07 20:20

Netop dette ved jeg en anelse om. EC sludrer. Disken snakker om kinesiske bimmelim dimser. Mit spørgsmål tilbage er: Vil du, gider du? Ifald ja sender du mig en PM.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-10-07 20:27

Citat
Ifald ja sender du mig en PM
nixen bixen vi vil skam følge med

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-07 20:36

0 amigo, gider ikke at skulle overfaldes af det ene og det andet paphovede. Og viljen til at lukke disse ude fra kandu er ganske minimal. Både fra kanduers og kandu's side!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-07 20:48

Iøvrigt er du "fastbrændselmand" OVN, så hvorfor bekymrer du dig. Du tror alligevel ikke på produktet!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-10-07 21:23

Trimare har en god pointe. Tæt ved havet er jorden fyldt med vand, så et jordbundet varmepumpeanlæg ville sikkert være effektivt

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-10-07 21:29

Sludrehovedet træder straks til side for ekspertisen.
Det kan godt være at mine tal ikke passer - men køleprincippet er der vist ikke noget galt med.
Måske jeg stadig kan finde ud af at tegne et entalpidiagram til et køleanlæg.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-07 21:35

Fint EC., det er også mest dine COP'er jeg er efter. De har ikke bund i de data der kan frembringes idag!

Og kystnært jordvarme er bestemt ikke ueffen!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-10-07 21:45

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-07 21:46

Men i 1,5 meters dybde er plim!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-10-07 21:52

hvad der er plim afhænger vel af, hvor vandet er. Hvis der er masser af vand, behøver man ikke så mange meter jordslange, da vand i bevægelse transporterer meget mere varme end tør jord. Stillestående vand, derimod, er et ret dårligt sted at lægge sin jordslange

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-07 21:57

Til dels ,men solen og varmen derfra er en faktor du skal have med. Fodele og ulemper?!?!?!?

Men ikke mere herfra! Ka' i hygge jer!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-10-07 22:11

Når der er bundfrosset 80 cm ned, hjælper solen ikke så meget

Hyg selv

mvh

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-07 22:22

Bundfrosset i 80cm?????? Sibirien?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-07 22:23

......men der kender jeg en hel del beregninger og data!

Kommentar
Fra : disken

Dato : 28-10-07 23:16

Citat
Netop dette ved jeg en anelse om. EC sludrer. Disken snakker om kinesiske bimmelim dimser. Mit spørgsmål tilbage er: Vil du, gider du? Ifald ja sender du mig en PM.

Hva FAN________kom da ikke at SIG, at mit bage brød IKKE VIRKER = når du PISSER PÅ MIG
får du kulde + omvendt
ELLERS skal jeg DA ???? have VEKSLET min PUMPE..........
om til noget VANDVARME/ LIG MED en OMVENDT FRYSER

Citat
......men der kender jeg en hel del beregninger og data!

Dine TAL / beregninger VILLE jeg sgi gerne se.
LÆG MÆRKE til DINE TAL ___ ikke hvad der er
på nettet__hvilke
? JEG personligt ville tvivle på...?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 29-10-07 10:17

Til Tilde38
Når man bruger varmepumpe betaler man "kun" for den strøm der bruges til at trække pumpen.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 30-10-07 12:49

I 1991 lykkedes det for mig at finde reglerne for instalation af varmepumper uden brug af internettet. Jeg husker ikke mere hvordan jeg gjorde.
Det jer mangler nu er et link til hvor jeg kan se reglerne for vand til vand varmepumper.
Det kan jeg ikke finde nogen steder!

Bjørn

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-10-07 14:01

er der ikke noget, der hedder energimysteriet - eller er det mon miljømysteriet, du skal ha fat i

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-10-07 14:08

sorry ---MINISTERIET

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 01-11-07 12:31

Efter at have spurgt i Miljøministeriet har jeg nu fået at vide at jeg skal spørge i Kystdirektoratet, det har jeg gjort, og og er spændt på svaret.
3773???? har du fået mn PM?

Bjørn

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-11-07 14:15

Ikke siden den sidste (tror jeg ikke)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-11-07 14:16

Og den svarede jeg da vist på!

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 27-11-07 22:37

Tal til alle der har været på tråden med indlæg!

Her er svaret!

Jeg anulere spørgsmålet

I mail af 31. oktober 2007 har De bedt Kystdirektoratet oplyse om love og regler om at tage varme fra havet (Faaborg Fjord) ved hjælp af varmepumpe.

Vi kan oplyse, at udlægning/nedgravning af varmeslanger på søterritoriet ikke må finde sted uden Kystdirektoratets tilladelse, jf. lov om kystbeskyttelse § 16 a om administration af statens højhedsret over søterritoriet.

Vi stiller ikke formkrav for udformningen af en ansøgning; denne skal blot beskrive projektet. Varmeslangernes placering skal vises på et udsnit af søkort i bedst mulig målestok eller evt. på er KMS-kort i målestok 1:25.000.

Endvidere skal vi have oplysning om den forventede nedgravningsdybde i havbunden.

De skal endvidere sørge for, at varmeslangerne ikke placeres ud for andre kystejendomme end Deres egen, medmindre de har accept fra grundejerne.

Endelig skal vi have oplyst navne og adresser for Deres naboer, da vi ifølge loven har pligt til at orientere disse om projektet.

Med venlig hilsen

Jørn Bisgaard

Kystdirektoratet/The Danish Coast Authority
Højbovej 1
Postboks 100
DK-7620 Lemvig
Telefon +45 99 63 63 63 - Fax +45 99 63 63 99
www.kyst.dk
kdi@kyst.dk
CVR-nr.: 36 87 61 15

--------------------------------------------------------------------------------