/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Gardinstangen er faldet ned!!!
Fra : kammanoerup
Vist : 1573 gange
200 point
Dato : 28-10-07 17:14

Hej
Det er en ca. 1.5m lang stang der buer i begge ender. Er sat op (ikke af mig) med 3 beslag- det ene på midten og hvert beslag er sat på væggen med 2 skrue, der gik ind i væggen- DET GØR DE IKKE MERE- ØV!
Væggen er puds og nu kan jeg ikke få skruerne til at holdde i væggen-
Det er nødvendigt at putte et eller andet ind i hullerne -har prøvet med Raw-pluks (eller hvad de hedder) det du'r ikke, Jeg tror selv at det skal være et eller andet "kombejsikum", men hvad og hvordan??
Er der en der kan hjælpe? Jeg eer ved at gå i spåner, men det hjælper vel heller ikke!!
Venlig hilsen Kamma

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-10-07 17:17

Fyld hullet med Polyfylla og klem en raw-plugs i. Lad det tørre til næste dag, og så i med skruerne igen.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 28-10-07 17:18

du skal ha fat i gips plugs.. de ligner pastaskruer. de holder

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-10-07 17:18

NB: Pollyfylla kan købes i enhver maler-butik, Silvan eller andet byggemarked

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 210 point
Dato : 28-10-07 17:24

Læs evt. http://www.ask-alex.dk/519_Hvordan_saetter_jeg_gardiner_op.html men det burde den/dem som har opsat gardinstangen nok ha' gjort...
Snak evt. med byggemarkedet eller maler-bixen om det, når du nu køber Pollyfylla
De har også de rigtige plugs

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-07 17:38

Her er Ecpandet Screw's sortiment.

Jeg vil tro det er den 3. øverste du skal bruge, de kan købes i byggemarkeder

Jeg får helt kvalme i fingrene af at se dem, jeg har pakket i tusindevis af de dimser

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-10-07 19:17

Jeg har med held tildannet en stump træ, og banker det ind i et sådant hul, og du har nu nyt fast materiale at iskrue dine gardinbeslag i igen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-10-07 19:30

Jeg ville få boret et dybere hul og så en plugs ind og en længere skrue. En plugs og skrue som kun rækker ind i den pudsede overflade, holder ikke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-10-07 19:46

Vægge er ikke lavet af puds. Der tager du fejl.
Pudsener bare det uderste lag til at glatte ud med. Det er ikke særlig godt til at holde på skruer, og slet ikke skruer med så hård belastning , som en bøjlegardinstang.

Du skal have nogen meget længere sktuer, som kan nå ind i den del af væggen, der kan holde til noget.
Hvis du fortalte hvor gammelt huset er kunne vi give et rimeligt bud på hvad der er bagved i væggen. Måske er det mursten af en art, og så skal der murbor og plugs til.

Hullerne i gardinstangsbeslag er ret små, men der findes tynde og lange speciealskruer, som fås i et velassorteret byggemarket, eller en rigtig god gammeldags isenkram af den nu sjældne slags.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-10-07 19:47

Suk! Brug en gennemgående bolt... så falder de aldrig ned

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-10-07 20:50
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-10-07 21:28

Skruerne sidder sikkert i plugs i en fuge, så du skal lidt (1½ cm) op eller ned, og så er der fast sten.
Vil du absolut ind i fugehøjde, så bor med et 5 mm bor UDEN SLAG 6 cm ind, støvsug hullet og kæl en 6 (seks) mm Fischer eller tilsvarende Expandet pløk helt ind, hvorwefter du bruger en skrue, der kommer hele vejen ind
mvh
pbp

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 29-10-07 13:01

Hej- så er den klaret
Var så heldig, at en håndværker (tømrer) kom for at kigge på et andet problem og tænk hvor kan man være heldig, nu hænger gardinerne gardinerne der!
Nu har jeg så problemet med points, men jeg tror at jeg selv ville har prøvet med CLAN 's gode råd, så det må blive sådan, men tak til alle der prøvede at hjælpe mig, det er godt at vide , at der er et sted hvor man kan søge hjælp, når det kniber!

Venlig hilsen til alle fra Kamma

Kommentar
Fra : pfan

Dato : 29-10-07 13:17

Må vi få at vide hvad din tømrer gjorde?

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 29-10-07 21:01

Hej- ja naturligvis må I vide, hvordan løsningen blev-
Han tog 3 stk. tynd træklods ca. 4x4 cm -eet for hvert beslag og slog dem op på væggen med stål søm ell. stifter, der hvor beslagene skulle sidde, så skruede han beslagene fast med - nogle skruer med en slags kerv ,der var -jeg tror 6-eller 8 kantede. Klodserne malede jeg i væggens farve, så de sees slet ikke
Det er jeg rigtig godt tilfreds med- holder sikkert min tid! (Hvis jeg ikke hænger mig i stangen - som sagde han) Da ville jeg nok foretrække laden!

Venlig hilsen Kamma

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 29-10-07 21:06

Tak for svaret CLAN.
Mente at jeg havde givet point til CLAN, fordi det nok var det jeg selv ville have prøvet !
Jeg forstår ikke rigtigt, at du ikke fik dem i første forsøg, men her er de så givet!
Tak til alle der hjalp.
Venlig hilsen Kamma

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 29-10-07 21:35

Velbekomme og takker for points
Det vigtigste er, at nu hænger de igen... men jeg ville nu nok være forsigtig, hvis de "kun" holdes fast i væggen med stål søm... med mindre det er nogle ordentlige pløkker... og stadigvæk, så holder søm ikke lige så godt som skruer i en muret væg