/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Anhænger boogie eller ej?
Fra : stig54
Vist : 4660 gange
100 point
Dato : 28-10-07 02:09

Jeg er ved at købe en ny Brenderup Bravo 260B 1000kg.
Den fås også i en dyrere version med Boggie altså to aksler.
Til mit behov mener jeg at det er bedst med en aksel.( Understellet er på disse modeller er kraftigere for at opveje dobbeltakslerne.)
Jeg mener at kørsel med to aksler er behageligere, men jeg kører kun korte ture.
Jeg skal bakke og manøvrere meget og mener At det er bedst med en aksel.
Jeg mener også at det er nemmere at håndmanøvrere den, frem og tilbage ind på plads o.s.v.
Jeg kan ikke sætte en to akslet på min have traktor (kun på egen grund)
Jeg får ikke meget mere for de 3000,- (30%) en toakslet koster.

Gode tips og råd udbedes.
Jeg har haft en Brenderup med stort lad i 10 år så det er ikke mærket det drejer sig om.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-10-07 02:50

Du har selv givet svaret, med de oplysninger du kommer med i spørgsmålet, så skal du købe en enkelt akslet, at jeg så ville købe en boogie trailer når den er oppe i den nævnte størrelse er bare min mening, meget mere behagelig at køre med læs på, nemmere at manøvrere med håndkraft (både med og uden læs) den kan stå selv uden støtte hjul, det er en fordel hvis den står meget ude, men som du nævner, i snævre sving vrides dækkene rundt, og af en eller anden grund mener du ikke at havetraktoren kan spændes for en boogie trailer
En side bemærkning, du har vel kørekort til stor trailer ?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-10-07 07:53

Jeg mener at have set en gammel boogietrailer hvor den bremsede på alle fire hjul. Alene det at ikke skal holde bremser på mere end en aksel må være en fordel, for ofte tror jeg at det er svært at holde bremser på en sådan.`

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-10-07 08:17

http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80

behøver ikke trailerkort

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-10-07 08:26

jeg ville købe med boogieaksle. den er efter min mening meget mere stabil under kørsel, og hvis man punkterer på et hjul, hat man stadig muligheden for at liste hjem med den. og hvorfor kan du ikke spænde den efter din havetraktor. det kan jeg da gøre uden problemer.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-10-07 10:03

mit træk på traktoren sidder lavt og kan ikke komme højere op, så vil de to hjul svæve eller også traktoren, men det er nu ikke det vigtigste om den kan det eller ej.
Såvidt jeg kan se er fordelen på kørestabilitet, og evt brems på 4 hjul

http://www.brenderup.dk/default.asp?state=product_detail&pageid=609&productid=27&categoryid={0AF77FE2-C39C-41AC-89A2-CE6BEA54FCBC}&nodeid={60925165-D556-4310-90BE-8B1EFB111CA0}
http://www.brenderup.dk/default.asp?state=product_detail&pageid=609&productid=5&categoryid={0AF77FE2-C39C-41AC-89A2-CE6BEA54FCBC}&nodeid={60925165-D556-4310-90BE-8B1EFB111CA0}

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 28-10-07 10:07

Øh... Alle trailer over 750kg tilladt totalvægt kræver trailer eller hænger kort! Gør det i hvertfald her i politikredsen...

En boggie trailer er altandet lige meget lettere at bakke med frem for en en akslet....

Men du skal selv vælge kommer også an på hvad du bruger den til og hvor tit?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-10-07 10:17

Hvorfor er en boogie trailer nemmere at bakke med, det ene hjulsæt vil da kane under skarpe drej, det er manøvrering på trange pladser, ikke lige bak.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 100 point
Dato : 28-10-07 10:36

Hvorfor ikke spørge forhandleren om prøvetur med henholdsvis en eller to aksler ???
Så kan du få afklaret, hvad der fungerer bedst for dig. En to akslet bremser på alle fire hjul, og ligger roligere med læs på.
Det andet har du selv besvaret. Personligt vil jeg helst manøvrere og bakke med to aksler, men det må jo være en smags sag.
http/www.sikkertrafik.dk/164b3e80

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-10-07 13:52

Jeg får en prøvetur og jeg behøver ikke trailerkort
Bil,s egenvægt 1125 kg, total 1650 kg.
Tilladt phv ttv m/bremser 1350 kg.
Så express105 der er noget galt i din politi kreds.
Se mit link kl 08.17 og tast ind

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 28-10-07 17:03

Citat
Øh... Alle trailer over 750kg tilladt totalvægt kræver trailer eller hænger kort! Gør det i hvertfald her i politikredsen...

Hmmm en politikreds der ikke følger dansk lovgivning

Jeg har både Boogie trailer og havetraktor, og der er ingen problemer med at køre med traileren efter min havetraktor.
Dit træk må godt nok være langt nede hvis det skulle være et problem.

Jeg kan bedst lide at køre med den toakslede, også når jeg skal bakke, en lille sten og en et akslet har skiftet retning.
har også kørt en del med en treakslet, men den er absolut kun til ligeudkørsel.

En anden ting er, det er absolut ikke sjovt at punktere med en et akslet med læs på. det håndterer en to akslet bedre.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 29-10-07 22:58

Jaja DU må godt køre med den men det var jo ikke til at se ud fra de daværende oplysninge, så som hovederegel må man ikke...

Svaret på hvorfor en boggie er jo givet.. Køre dagligt med trailer på job og vil kun ha boggie privat også...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-11-07 00:09

Meningen var jo at købe en Brenderup, men jeg fik en Dantrailer med dobbeltaksler til samme pris som Brenderup med en aksel. Godt tilfreds tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 02-11-07 00:11

Tak for svaret Cortina01.