/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Nektarin / Mandarin
Fra : dordi
Vist : 3587 gange
10 point
Dato : 27-10-07 22:31

Hvad er foreskellen på en nektarin og en mandarin???

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 27-10-07 22:45

Nektarinen menes at være en mutation af ferskenen, som har været dyrket i Kina i mange tusinde år. Nektarinen smager kraftigere, den er fastere i kødet og er efterhånden mere populær end ferskenen. De nektariner, der kommer til Danmark stammer bl.a. fra Italien. En køretur på Po sletten i april er et smukt syn med de mange blomstrende frugttræer. Nektariner er meget modtagelige for plantesygdomme. Derfor sprøjtes de - og det tilrådes, at man vasker dem godt, inden man spiser dem

En mandarin er en citrusfrugt, Citrus reticula, opkaldt efter farven på mandarinernes embedsdragt. Klementinen er en steril mandarintype og altå uden sten.

Ziggy99

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-10-07 22:45

En nektarin er en slags fersken, bare med glat skind i stedet for det lådne skind ferskner har.

Mandarin er en clementin, altså de små appelsinlignede tingester

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 22:48

Og så har nektarinen en STOR sten......

Kommentar
Fra : dordi

Dato : 27-10-07 22:50

HOV HOV HOV MENTE JO FOR DÆLEN EN MANDARIN OG EN CLEMENTIN !!????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-10-07 22:50

Forskellen er nærmest ens. Det er en jungle at hitte rede i,

Nektarinen menes at være en mutation af ferskenen, som har været dyrket i Kina i mange tusinde år. Nektarinen smager kraftigere, den er fastere i kødet og er efterhånden mere populær end ferskenen. De nektariner, der kommer til Danmark stammer bl.a. fra Italien

Clementiner er sorter af mandarin. Omvendt betyder det ikke, at en mandarin nødvendigvis er en clementin, da der findes et hav af andre mandarinsorter, der ikke betegnes clementin. Der findes dog mange, der tror, at clementin er en helt anden frugt. Derfor har den fået sin egen omtale.
Mandariner kan have forskellige former, farver og smag. Langt de fleste er lette at skrælle i forhold til andre citrusfrugter, men der findes dog enkelte sorter, hvor det tager lidt længere tid og skrællen virker lidt sej

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 22:52

Kaldenavne for samme frugt....

Kommer vist nok 2 forskellige steder fra....

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 20 point
Dato : 27-10-07 22:54

Sikke noget bavl Klumme. Forskellen er sgu da ikke nærmest ens, i forhold til Nektarinen.

Kan du ikke finde på noget klogere, så skrub i seng

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 22:55

Citat
Da clementiner er specielle sorter af mandarin, følger clementin i lang tid historien for mandarin, der i naturen stammer fra Asien

http://eksotiskefrugter.emu.dk/frugter/clementin.html

Godkendelse af svar
Fra : dordi

Dato : 30-10-07 20:43

Tak for svaret Klumme.