/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Pillefyr fra Rosendal
Fra : connie89
Vist : 1921 gange
20 point
Dato : 27-10-07 09:35

Det drejer sig om et pillefyr der hedder Faci fra Rosendal og det er købt brugt hvor det har kørt med korn siger sælger

Vi har fået det til at køre ialt i en mdr og nu vil det ikke mere.Vi mener vi har prøvet alt.
Vi har skiftet sikringen ud vi har pudset og poleret rør og snegl vi har prøvet 6-8 mm piller vi har prøvet at korte sneglen lidt af da den gik ind i brændehovedet og til sidst har vi prøvet med korn og intet af det hjalp.
Det kører fint uden piller, lige så snart den har kørt piller ind og er klar til at blive tændt vil sneglen ikke mere.
Kan vi gøre noget andet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-10-07 09:47

Tænder den med gløderør ?
Skal måske udskiftes.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-10-07 09:51

Ser ud til at det er et problemfyr.
http://www.pilleklub.dk/cgi-bin/forum2/forum01.cgi

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-10-07 09:53

http://www.google.dk/search?hl=da&q=rosendal+stoker&meta=

Læs mere her.
Har i mulighed for at fortryde handelen så gør det.
Ser ud til at der kun er problemer med Rosendal.

Kommentar
Fra : connie89

Dato : 27-10-07 10:06

Tak for svarene.
Det bliver tændt manuelt.
Det er desværre et der er købt brugt igennem den blå avis.
Ja jeg har desværre også læst om Rosendals dårlige pillefyr
Det skulle vi selvfølgelig hve undersøgt før vi købte det.
Men det kunne jo være der var en god forklaring

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-10-07 10:20

Hvad sker der nåd du kører uden at der er piller i. Kører sneglen så fint rundt eller hvad.

Når så der er pille i hvad er det så der driller, er det sikringen til sneglmotoren der ryger eller hvad?

Jeg har før set at selve sneglen har sprængt svejsningerne ind på akslen og den bliver så større end hullet og kan derfor ikke dreje rundt. Måske nok hvis den er ubelastet, som den er når ingen piller der er i magasinet.

Hvordan kommer pillerne ind i fyret, op fra bunden igennem et hul i bunden af kedlen? Ffor så skal du slå den slagge af der ligger rund i krandsen i bunden. Den vokser med tiden pga forbrændingen sker lige der hvor den kommer op og der bygger sig meget op sfterhånden.

Kommentar
Fra : connie89

Dato : 27-10-07 10:31

<ja den kører helt fin uden piller lige så snart pillerne er kørt ind går sneglen i stå lige som om den ikke kan trække det og der er ikke noget der ryger,Pillemagasinet er en tragtform hvor sneglen sidder i bunden og går lige ind i fyret ca 20 cm over gulv.
Vi har kigget efter om svejsningerne holder set gør de.
Den er renset for alt

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-10-07 11:04

Så er sneglmotoren for svag eller den er ved at brænde af på en af viklingerne. Få evt hjælp af en elektrikker til at måle ampereforbruget på motoren under drift. Så kan man konstatere om der bare er den der er færdig. Den koster ikke alverden. Normalt er der sikkerhed foran en motor enten i form af et motorværn eller en tempetatur. Begge slår fra hvis de indstillede værdier overskrides for at beskytte motoren fra at brænde af. Det kqn nemlig ske hvis der kommer nogle piller i klemme, fx på kanten af sneglen. Eller hvis der er kommet vand fra sikkerheden ned i sneglerøret. Rosendahls stokere er ikke udstyret med en særlig kraftig sneglemotor fra ny af. Derfor er prisen også i den lave ende, Men der kAn sagtens monteres en kraftigere.

Nå, jeg må hellere ud og se til stokeren selv om det største problem med min er at huske at fylde piller i magasinet.

Kommentar
Fra : connie89

Dato : 27-10-07 11:24

Tusind tak for svaret det vil vi prøve

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-10-07 13:18

Velbekomme og jeg skal lige sige at min stoker den kørte stadig perfekt. Den er en traditionel mode, Hjemmelavet men med al den teknik og sikkerhed der er nødvendig iht skorstensfejeren. Kører med iltstyring så den passer sig selv uanset hvad jeg putter i af brændsel, ja selv lidt blade som der er rigelig af her om efteråret bliver fyret af der igennem. Agern, nødder og de mindste kastanjer bliver også lige opbevaret til de er tørre og smidt i kassen. Det er nu mest for at prale og for at vise at det kan lade sig gøre, for der er nu en del arbejde med at samle dem.