/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
MPEG4 redigeringsprogram
Fra : olarsen
Vist : 2729 gange
200 point
Dato : 27-10-07 08:12

Hej,
Er der nogen som har erfaring med at redigere MPEG4? Jeg har købt et Sanyo HD1 kamera, den medfølgende SW er desværre gået tabt under ferien, så nu skal jeg finde et program som kan redigere mine ferievideoer. Det medfølgende SW er Ulead Movie Factory 4.0, men det kan desværre ikke hentes noget sted, så vidt jeg har forsøgt. Ulead kan/vil ikke hjælpe da det er bundled SW, Sanyo i Tyskland har jeg ikke hørt fra, efter at have ventet en uge på svar. Jeg vil helst undgå at skulle til at konvertere da det sikkert går ud over kvaliteten.

mvh ol

Jeg har ikke så mange point at give af, men til det rigtige svar hæver jeg gerne med 100p

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 08:38

Ulead laver SUPERPROGRAMMER til den slags....

4eren er jo gammel, MEGET gammel - så mon ikke du er bedre tjent med et nyere....

Men selvfølgelig kan 4eren da findes, men næppe "lovligt"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 08:39

PS...

Kører selv med 4eren

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-10-07 09:46

Det er, så vidt jeg har forsøgt, kun 4'eren som kan køre MPEG4 formatet (Det hedder Ulead Movie Factory 4.0 for Sanyo, det som er bundlet med kameraet), jeg har prøvet et par af de andre, men de kan ikke genkende MPEG4 formatet.

Jeg havde fået inst. 4'eren på min gamle laptop, men programmet staller lidt for ofte. Der findes en patch som er installeret, det hjalp også på en del af det. (PC'en har ikke de spec. som skal bruges til 4'eren, det kan være noget af forklaringen!).

Ved du om der skal bruges et 'plug in' for at redigere MPEG4? Af alle de forskellige dyre SW- (trial versioner) produkter som jeg efterhånden har forsøgt med, er der ingen som vil vedkende sig MPEG4 formatet, derfor ville det være godt hvis man kunne få 'UMF4 versionen for Sanyo'.

Jeg har installeret de andre programmer på min desktop PC.

Jeg har også kigget på Quik Time player, men den fåes ikke som trialversion, så jeg tør ikke smide penge ud på den, hvis den så alligevel ikke du'er.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 10:08

Citat
Ved du om der skal bruges et 'plug in' for at redigere MPEG4

Ja det skal der....

http://www.ulead.com/tech/dmf/dmf_ftp_40.htm

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-10-07 13:30

Linket føre til den patch (DVD MovieFactory 4.0 Update Pack Build 4.04) som jeg allerede har installeret på UMF 4.0. Hvis det er den du mente.

Ved du om man kan installere en nyere version af UMF, samt en tilhørende plug inn, for at redigere MPEG4, jeg har prøvet UMF 6.0 og 11.0 men de genkender ikke umiddelbart MPEG4 formatet.

Jeg kunne tænke mig at 'UMF 4.0 for Sanyo' måske allerede er tilpasset Sanyo's krav om MPEG4, da det som tidligere nævnt ind til nu er det eneste program der har kunnet åbne MPEG4 filer, jo Quik Time kan også genkende MPEG4 har jeg lige erfaret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 13:52

Dette codec (H-264) er beregnet til mpeg4......

Om det kan bruges i forbindelse med Ulead tør jeg ikke lige sige, men det er da et forsøg værd....

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-10-07 14:26

Ups!

Jeg er ren novice udi i video/MPEG4, når du nævner codec H-264, hvad er så lige det er i denne forbindelse?, her tænker jeg også på det link du har medsendt tidligere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 14:37

Et Codec konverterer så komputeren kan "behandle" et givet object....

Læs her....

http://en.wikipedia.org/wiki/Codec

De "nyere" versioner kører med et mpeg4 plug-in, men jeg kan ikke lige finde et til UMF4

http://www.ulead.de/events/pcvideo/runme.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 14:39

Så vidt jeg ved var mpeg4 slet ikke på markedet dengang UMF4 blev lavet.....

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-10-07 14:53

Refi sidder du bare og venter på at jeg skal skrive?

Lige lidt historik til UMF4:
Det er sikkert rigtigt at MPEG4 ikke fandtes da UMF4.0 blev solgt, så det er nok derfor at det bliver bundlet med et kamera (kameraet er helt nyt), med et plug-inn der kan få det til at arbejde med MPEG, men fordi der åbenbart har været problemer med SW har man så lavet en patch som jeg så også har installeret. Mit problem er bare, at med UMF4.0, som jo egentlig virker fint nok, det er nemt at arbejde med, det går bare i stå en gang imellem på min gamle laptop og desværre kan man ikke gemme sit arbejde i MPEG4 format (jeg har i hvert fald ike fundet knappen), så man kan gå videre fra det sted hvor programmet gik på rø..., så hver gang jeg har redigeret noget er det forfra . . . det er jeg ved at være træt af, derfor ville jeg gerne finde noget som var brugbart uden at det koster en formue. Men det er måske ikke muligt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 15:01

Så begynder jeg at forstå.....

Du gemmer da bare i UMF4´s "eget" gemmeformat..... (giv det navne eller numre du kan "huske")

Det kan du da sætte sammen når du er færdig..... (loade de forskellige sekvenser igen)

Og ja Uleads programmer er resourcekrævende - til gængæld, syntes jeg, laver de et godt arbejde....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 15:03

Hvis det er komputeren der ikke har hukommelse nok har du selvfølgelig et problem....

Videoredigeringsprogrammer er ikke optimale under 1 Mb ram - helst 2

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 15:05

Sorry Gigabyte selvfølgelig

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-10-07 15:46

Ja det er jo lidt af sagens kerne, min gamle laptop er en 1Ghz med 500Mb RAM og ja jeg ved det langtfra er nok, men det var hvad jeg havde under min ferie, hvor jeg købte kameraet, jeg skulle jo bare lige se hvordan det virkede og så installere det herhjemme på desktoppen som er 2,6Ghz med 1Gb RAM. CD'en mistede jeg så under min ferie og jeg kan ikke skaffe en ny, den fulgte jo med kameraet. Hvis jeg bare kunne finde en CD med programmet ville mit problem være løst. Hverken Sanyo eller Ulead vil hjælpe i den anledning, hvilket de jo heller ikke er forpligtet til, det er jo mig selv som har mistet CD'en (CD'erne der var 2)
Har forsøgt at bruge UMF6.0 trial men kunne ikke læse MPEG4, ved du evt. om der til dette program findes en plug-inn?

Hvordan gemmer man i UMF's eget gemmeformat, jeg kan kun gemme når jeg lukker ned der er f.eks. ingen 'Ctrl-S' genvej? Ja jeg ved godt at jeg er ikke ret klog

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 16:11

Bruger du Capture fra kameraet eller bruger de add video ?????

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-10-07 16:20

øhh???? Alle filer ligger som MPEG4 filer på SD-kortet, disse hentes over på PC'en og herfra hentes de så ind i UMF programmet. Jeg har så klippet og klistret og derefter går programmet så ned inden jeg får gemt sikkert p.gr.a. RAMmangel. Skaf mig lige UMF4 med plug-inn til MPEG4, så installerer jeg på min PC og alle mine problemer er løst . . . måske

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 16:27

Jo jo....

Men HVORDAN henter du det ind i Ulead....

Har du iøvrigt tjekket her om CDen kan downloades.....

http://www.sanyo.de/products/digital_imaging/software.asp?lg=E&n1=5

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 16:33

Ha ha...

Prøv at gå til dovnloadpage på linket jeg lige har lagt (øverste linie)

Nu åbner en NY side der beskriver PRÆCIS problemet med UMF4

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 16:35

og vil du have en ny version af 4eren er den her....

http://www.cnet.com.au/software/video/0,239035364,240053783,00.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 16:43

Hmmm

4eren er nem at finde mere, men zitech kan tilsyneladende skaffe den.... (billigt)

http://www.zitech.dk/product/details.aspx?SKU=429083&campaignid=16

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 16:44

er nem = er IKKE nem skulle der stå

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-10-07 22:34

Er lige kommet hjem, ser på ovennævnte links søndag formiddag, tak for hjælpen ind til nu.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-10-07 22:39

Prøv evt. at skrive/ringe/bestille den ved zitech - ifølge linket kan de skaffe den på 2-6 dage....

Og så er den jo billig.....

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-10-07 10:49

Har kigget på dine links. Som jeg forstår det så er mit problem med laptop PC'en at den er under spec. samt at der er W2K installeret, men den var dømt ude alligevel. Jeg vil jo helst prøve et SW produkt inden jeg køber også på grund af lidt dårlig erfaring med bare at installere og så bag efter finde ud af at det ikke virker alligevel. Jeg er heller ikke helt sikker på at 'UMF 4.0' er helt det samme som 'UMF 4.0 for Sanyo'. jeg er ved at installere 6.0 (trial version) da 4.0 ikke kan hentes hos ULEAD.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-10-07 10:52

Og så lige....

Lad den hente fra kameraet (lad kortet sidde i)....

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-10-07 10:59

Det sidste er ikke muligt, da jeg har optagelse, som går over 3 ugers ferie, så der er nok mere en 1 time i alt. Godt forsøgt men desværre . . .

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-10-07 11:01

Derfor er der da ikke noget i vejen for at du bruger kameraet som "kortlæser"

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-10-07 11:06

OK, jeg kan lægge alt tilbage på kortet igen. Du glemmer bare lige een væsentlig ting! Jeg behøver at lave en ny ren installation, på en nyere/hurtigere PC for overhovedet at på det her til at spille, PC'en har jeg, jeg behøver 'kun' at få programmet, . . . men der er ingen som har det .

Jeg har nu fået installeret 6.0 og skulle til at prøve det. Så må jeg se om det kan komme til at du'.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-10-07 11:10

Nå men det duede heller ikke, kan ikke åbne MPEG4 filer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-10-07 11:20

Nej - du skal STADIG bruge et plug-in......
http://www.ulead.com/vs/features.htm

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-10-07 11:36

Jeg er jo godt nok lidt tung i arbejde, men lige nøjagtigt hvordan henter man en plug-in til 6.0??

Ja nu er det jo snart til overtidstakst.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-10-07 11:40

Så vidt jeg lige kan forstå, så har '11.0 plus' muligheden for at redigere HD

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-10-07 11:42

Den fandt jeg jo til dig til 4eren....

Til 6eren er det nok en anden...

Men VideoStudie 11+ har den INDBYGGET

(se linket ovenover)

Prøv at hente trialen af den.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-10-07 11:45

Mpeg-4 er jo blot en komprimeret mpeg-2

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-10-07 15:22

Nu dages det brødre, det lysner i øst.
Det er ny lykedes mig at installere UMF 11.0 samt at redigere i mine MP4 filer, så mon ikke det er det.
Selv om det var en sej omgang med lidt omveje og ikke endte med at jeg fik UMF 4.0 til at fungere. 11'eren er ikke dyrere end det er til at betale for en fattig arbejder

Hvad koster din hjælp på overtid en søndag i kirketiden?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-10-07 15:28

Den er altid bestemt af hvad "kunden vil betale

Hovedsagen er at kunden får den hjælp der skal til at løse problemet og er tilfreds med det.....

Pointene kan jeg jo ikke købe noget for

Men det glæder mig det virkede.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-10-07 15:29

Men husk nu det skal være PLUSen du skal købe - ellers er du lige vidt

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-10-07 16:34

Ja den er vist feesen ind

Har lagt lidt ekstra i 'posen'

Nu skal der bare arbejdes med produktet, som foreløbige er en Trial som virker i 30 dage

Tak for indsatsen.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-10-07 16:35

Har lagt lidt ekstra i 'posen' . . . det feder jo da ikke

Skulle der ha' stået.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-10-07 16:41

Det bestemmer du jo selv....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-10-07 16:44

Og lige.....

Selvom du lukker spørgsmålet kan du godt "spørge videre"......

Det er KUN annulerede spørgsmål der ikke kan skrives i....

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 28-10-07 17:28

Hej.
Jeg kender ikke meget til UMF. Jeg prøvede det en kort periode, men smed det så ud, da jeg fandt, at der var for mange ting, man ikke rigtigt kunne styre selv.

Jeg har lavet en del i MPEG4 (eller divX, eller Xvid, eller H-264) og er hver gang jeg har prøvet noget nyt programmel, havnet tilbage ved "Virtualdub".
Det program kan bare det hele. Den eneste ulempe der for mig er at se ved det er, at man skal installere de codecs man vil arbejde med/i. Det gælder både lyd og video. Men når man først har fundet ud af det, mener jeg ikke, der er noget der slår det program.

OG SÅ ER DET GRATIS!!!

Kan hentes her: http://www.virtualdub.org/

god fornøjelse.

Finn

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-10-07 17:29

Jamen så vil jeg gerne bruge dig som hotline!

Spøg til side, jeg sidder netop og redigerer på livet løs. Programmet er ikke stallet . . . endnu. Det er dejligt nemt at arbejde med, dog har jeg endnu ikke færdiggjort en hel video, så nu får jeg se om det holder hele vejen, men det tror jeg på at det gør.
Fejl 40 kan man jo aldrig beskytte sig imod.

Intet er ID 10 T proof

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 28-10-07 17:40

Citat
Fejl 40 kan man jo aldrig beskytte sig imod

Næh - men dem LÆRER man af....

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 06-11-07 20:53

Jeg sidder lige og opdager at jeg ikke har trykket på accept knappen Det være hermed gjort, undskyld forsinkelsen m.m.

vh ol

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-11-07 20:56

Det går nok.....