/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Udlæg i boet...
Fra : jyk
Vist : 2687 gange
100 point
Dato : 07-02-03 04:17

Hej i kloge jura-orakler!

Idet jeg snart bliver indberettet til en advokat med henblik på inkasso, ville jeg gerne vide følgende:
1) Hvad kan man gøre udlæg i af private ejendele og hvad må/kan man IKKE gøre udlæg i (hvis der er regler om dette)?
2) Hvor mange procent af ens dagpenge kan man fra tage mig eller spurget på en anden måde: hvad vil jeg ca. have til rådighed om måneden?
3) Jeg kan forestille mig at man vil og kan "snuppe" alt hvad der hedder feriepenge, overskydende skat og arv m.v. eller er det helt forkert opfattet?

Har i forevejen studielån, banklån og forbrugslån (i alt ca. 80.000), ingen bil, ingen hus og ingen privat formue så de kan da bare stille sig op i køen og trække et nummer

Accepteret svar
Fra : h_blunck

Modtaget 110 point
Dato : 07-02-03 05:07

Det bedste råd vil være at meddele insolvens - og derved gøre opmærksom på din situation (ikke i job - gæld flere steder) - feriepenge og overskydende skat PLEJER de ikke at komme ind på i en fogedsag...

Godt råd: NÅR en advokat forsøger at spille hardball, så giv tilbage af samme skuffe. De truer med bål og brand, men i realiteten kan de intet gøre når du ikke er i fast job. Dagpengene er principielt set et eksistens-MINIMUM...

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 07-02-03 08:19

Først kan jeg da fortælle, at indberetning til advokat for inkasso, sker der i første runde ikke så meget ved. Advokaten skriver nogle breve, putter nogle (høje) gebyrer på. Derefter bliver den sendt videre til byretten (hvor man ikke behøver at møde op) til dom, og derefter bliver man indkaldt til fogedretten (hvor man skal møde op).
Jeg går ud fra at det er en "privat" kreditor du skylder penge - altså ikke en offentlig instans.

1) De gør gerne udlæg i nyere/dyrere ting, hvis der kan ses en rimelig salgsværdi. Eksempel: Hvis du har et bredformat B&O fjernsyn til 25.000,-, så gør de, men hvis du har et 4 år gammelt klone-tv fra Aldi, så gør de ikke.

2) Private kreditorer (kontokort, afbetaling m.m.) kan IKKE gå ind og trække fra dine dagpenge. Og da man nemt kan godtgøre i fogedretten, at når man er på dagpenge så er der ikke meget tilbage til at leve for, er det ikke det store problem. Men hvis du har 5000,- tilbage til mad o.l. - så kan du godt være sikker på at der vil blive lagt pres på dig for en afdragsordning - men det har du vel heller ikke

3) Man kan IKKE gøre udlæg i feriepenge, men man kan GODT gøre udlæg i overskydende skat (og nogen gør det på denne årstid), boligindskud, kommende arv (altså hvis der er en verserende arvesag).

Man kan ikke få insolvens-erklæring før man har været mindst en gang i fogedretten, for en insolvens-erklæring er bare en udsættelse af fogedretsmøder for et halvt år ad gangen, og det vurderer fogedretten.

Der er ingen grund til at spille hardball over for advokater og lign. De passer bare deres arbejde, og man spilder bare en masse krudt på det.
Hvis man ikke kan betale - ja, så kan man ikke betale - og så må tingene jo bare gå sin gang.

Alt-i-alt: Hvis sagen først er på vej til advokat nu, så sker der ikke de store ting i øjeblikket, andet end at gælden vokser lidt hurtigt m.h.t. gebyrer og renter. Men husk at møde op i fogedretten når/hvis sagen kommer dertil.

Mvh

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 07-02-03 11:44

Jeg vil lige citere lidt fra Retsplejeloven, ang. hvad der ikke kan ske udlæg i af ting:

§ 509. Udlæg kan ikke foretages i aktiver, bortset fra fast ejendom, der er nødvendige til opretholdelse af et beskedent hjem og en beskeden levefod for skyldneren og hans husstand.
Stk. 2. Udlæg kan ikke foretages i aktiver af indtil 3.000 kroners værdi, som er nødvendige til skyldnerens eller hans husstands erhverv eller uddannelse.
Stk. 3. Skyldneren kan ikke gyldigt give samtykke til udlæg i de i stk. 1 og 2 nævnte aktiver.

I øvrigt vil jeg henvise dig til at læse kap. 47 i Retsplejeloven, der står reglerne om udlæg.

Ellers er der ikke noget at tilføje, da kanjegik allerede har svaret godt.

Kommentar
Fra : jyk

Dato : 07-02-03 11:48

Hvis nu at den forening (andelsforening) som pusser advokaten på mig går konkurs, bortfalder inkasso-sagen så også?