/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
For meget CO2
Fra : vivib
Vist : 506 gange
100 point
Dato : 26-10-07 16:09

Er her nogen som har forstand på, hvorfor en bil udblæser for meget CO2, Der er ikke noget i vejen med katalysatoren, der er ny udstødningsrør, der er hældt nyt olie i bilen, kommet nye tændrør som nyt oliefilter, men stadig for meget CO2.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-10-07 16:11

Var den ordentlig varm på måletidspunktet ?

Kommentar
Fra : vivib

Dato : 26-10-07 16:15

Skal man vente med at måle CO2 udslippet til bilen er kørt varm?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-10-07 16:37

Ja, bilen bør være driftsvarm, da den ikke forbrænder optimalt med kold motor og derfor kan værdierne snyde.

Men justering af benzintilførslen, er det i orden?
Det er jo brændstoffet der gennem forbrændingen i motoren danner CO2, og ved utilstrækkelig forbrænding evt. grundet for fed blanding udledes der mere/for meget af det

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-10-07 16:41

Hvis motoren ikke er rigtig varm, eller/og der er lidt for meget olie i motoren, vil værdien være for høj.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 26-10-07 19:22

Tror du ikke du tage fejl af CO og CO2.

CO2 udledning kan du ikke gøre noget ved andet end at spare på brændstoffet. Hvert gram benzin (eller dieselolie) giver en ganske bestemt mængde CO2, og det kan hverken smøreolie, katalysator eller motortemperatur lave om på.

men CO skyldes ufukdstændig forbrænding. Det kan nedbrydes i katalysatoren - hvis den er varm nok - i orden- og motoren får den rigtige mængde brændstof.
Det er lambdasonden , som sammen med motorcomputern styrer den rigtige brændstofmængde.

Chiptuning ødelægger det hele og kan give for megen CO.

Godkendelse af svar
Fra : vivib

Dato : 27-10-07 07:56

Tak for svaret transor.