/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Matematik - hjælp
Fra : The_Evil_Bong
Vist : 1859 gange
200 point
Dato : 26-10-07 13:59

Har fået opgaven der lyder sådan her:

Jensen har en grund der skråner 30 grader i forhold til vandret. Grunden er 50 m bred i vandret mål.
Hvor højt ligger den ene side af grunden i forhold til den anden? Det har jeg fundet frem til og det er 28,87 m

Men nu kommer spørgsmålet jeg gerne vil have hjælp til

Jensen vil anlægge en trappe på den skrånende grund. Han kender en tommerfinger regel der siger at "to stød + en løber skal være ialt 63 cm" Denne regel sikrer at trappen bliver god at gå på . En "løber" er trappetrinnets vandrette trædeflade. Et "stød" er den lodrette højde mellem to trin.
Udtryk en løbers længde (y) ved støddets højde (x), når tommelfingerreglen skal være opfyldt?
den gætter jeg på er y=63-2x men er ikke sikker.Bestemt løberens og stødets mål, hvis jensens trappe skal blive god at gå på.
Håber der er nogle der kan hjælpe

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-10-07 15:17

Ja, din forhistorie err ikke god, du har jo flere annulerede spørgsmål en besvarede !

Men ikke nok med at trappen skal blive god at gå på, den skal jo også være 30 grader, men se her er et trappeberegningsprogram:
http://www.dkterp.dk/Garagen.htm

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-07 15:20

pas lige på enhederne skriv hellere at y= 0,63 -2x

Hans trappe skal jo følge grunden og derfor også stige med 30 ° i forhold til vandret

derfor skal y og 2x også være kateder i en 30-60 trekant .
Det må vel være hint nok til at du kan klare resten selv . For du ved vel at sideforholde i sådan en er kvadratrod(3). Det giver den anden ligning, og så er det nemt.

Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 26-10-07 15:46

Er ik helt sikker på jeg kan klare den selv, derfra..

Kan du fortælle mig den anden ligning? Og evt forklare hvordan du fandt den..

På forhånd mange tak :)

Når jeg har begge ligninger er det bar at løse dem som alm 2 ligninger med 2 ubekendte ? :)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-07 16:42

0,63 -2x=2x kvdrtrod(3)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-10-07 16:43

Så se lige i din matematikbog hvad du burde vide om 30° trekanter.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-10-07 17:30

69 annulerede spørgsmål... Det var ikke småting...

--Det gider jeg ikke hjælpe dig med... IGEN..

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 28-10-07 11:27

69?
Det er da vist en rekord