/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fjernvarmeanlæg hvæser
Fra : p_burns
Vist : 3788 gange
260 point
Dato : 25-10-07 23:21

Hej

Jeg har et fjernvarmeanlæg af ældre dato som hvæser. Som en vejrtrækning der kommer én gang hver 10-15. sek. Jo mere gang der er i radiatorerne, jo mere og hyppigere hvæser det. Det lyder lidt som om det kommer fra varmeveksleren, men jeg er ikke sikker. Har nogen oplevet dette fænomen?Min datter mener det er en trold der bor i kælderen, men den myte vil jeg gerne have ud af hendes hoved.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-10-07 23:22

Det KUNNE være, dit anlæg trænger til at blive luftet ud.

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 25-10-07 23:36

Da jeg lige har fået skiftet to radiatorer, er systemet vist blevet luftet ud. Der er ihvertfald varme i alle radiatorer.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 25-10-07 23:59

Der mangler stadig vand på anlæget, så at fylde på og lufte ud igen... Evt. stoppe cirkulatinospumpen en halvtimes tid inden du fylder på og lufter ud...

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-10-07 03:25

Er du sikker på at der ikke er en luftlomme i din varmeveksleren, selv om du lufter ud ved radiatorene, kan der godt være luft i varmeveksler i kælderen, tjek om der ikke er en udluftningsskrue i toppen af varmeveksleren, så trollen kan komme ud

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 26-10-07 08:47

Jeg har fyldt vand på anlægget og jeg synes ikke jeg kan finde nogen ventil på veksleren. Her et link til billede af veksler og lydfil af trolden. :)

www.littlemachine.dk/veksler.jpg

www.littlemachine.dk/trold.wav

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-10-07 12:46

Ud fra billedet kan jeg se at at rørrene går opaf, så der skulle ikke kunne være luft i veksleren, ud fra lyden kan jeg godt forstå at din datter siger at der er en trold i kælderen, for det er en kræftig lyd, kan du spore dig ind på om det kommer fra selve veksleren eller en ventil i nærheden af veksleren.
Har du et åben anlæg med ekspansionsbeholder / et anlæg med tryk-
ekspansionsbeholder, det jeg tænker på er hvis din varmeveksler er gået i stykker, et lille hul imellem fjernvarmesiden og så dig interne anlæg,som hvæser, har du et åben anlæg vil der låbe vand ud af overløbet konstant,
og er det et trykanlæg, vil der komme vand ud ved din sikkerhedsventil.

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 26-10-07 13:08

orv, nu skal jeg holde tungen lige i munden. Det må være et åbent anlæg. Altså da jeg købte huset for et år tilbage, sagde den gamle ejer at en vvs mand havde delvis lukket for overløbs røret, da det dryppede konstant (en vaskebalje fyldt om ugen i vinterperioden). Han sagde at det ikke havde den store betydning. Well, et overløbsrør bruges vel til at komme af med trykket, men jeg stolede altså på dem. Kan det være det?

Nu er jeg ikke hjemme, men nå jeg kommer hjem må jeg prøve at lokalisere uhyret med et stetoskob .

Tager også lige et billede af hele anlægget og lægger op.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-10-07 14:03

det lyder ganske rigtigt uhyggeligt, og meget tyder da på, der er hul i varmeveksleren mellem "gadevandet" og dit anlæg

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-10-07 14:29

Hvis dit overløb dryppede ca. en vaskebalge om ugen er der noger galt, det kunne tyde på at der var et lille huld i din veksler, så skriver du at VVS manden har lukket "delvis" for overløbet!!!!, hvad er delvis, hvis overløbet bliver lukket, får du et anlæg hvor evt. overtrykket ikke kan komme væk, og det er ikke lovligt, Tjek on overløbet er lukket og om der kommer vand ud af det, hvis det bliver/er åben, for så er veksleren desvære utæt, eller også er din påfyldningshane utæt, for vandet kan ikke komme andre steder fra.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 26-10-07 14:41

(en vaskebalje fyldt om ugen i vinterperioden).

Jeg havde ikke lige set at det i vinterperioden, det kan være lidt konsidensvand, hvis beholderen ikke er isoleret, men en vaskebalge om ugen, synes jeg lyder af meget.

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 29-11-07 20:25

Hej igen.

Jeg er ikke rigtig fundet løsningen på min hvæsende trold endnu. Har prøvet at lokalisere lyden, men det er meget svært at høre om det kommer fra varmeveksleren eller rørene. Men noget lumsk foregår der. En radiator på 1.sal skal udluftes min. hver 3.dag for at virke, så på en eller anden måde kommer der vel luft i systemet. Hvis jeg tænder op for radiatorer i kælderen bliver lyden ekstra høj efter et par minutter. Hmmm well. Håber der er et klogt hoved der kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-12-07 08:48

Citat
Tager også lige et billede af hele anlægget og lægger op.

Kunne du ikke gøre det?

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 01-12-07 09:06

Citat
Kunne du ikke gøre det?

yeps, her ét stk billede:

http://www.littlemachine.dk/fjernvarme.jpg

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-12-07 18:56

Et er sikkert du har et lukket anlæg da du har en stor dejlig rød ekxpantionsbeholder hængende til højre på billedet

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-12-07 19:00

Prøv og sluk pumpen og hør om det holder op det ser ud til at være en GRUNDFOS med variabel hastighed

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-12-07 19:29

Altså der er en pumpe GRUNDFOS til højre
Der er en tregangsventil i midten
du har en styreventil til varmeveksleren
og du har varmtvandsbeholderen til venstre

er det korekt?

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 04-12-07 22:54

Citat
Prøv og sluk pumpen og hør om det holder op det ser ud til at være en GRUNDFOS med variabel hastighed

Ja, det er en helt ny Grundfos pumpe. Og ja lyden holder op når der slukkes for den.

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 04-12-07 22:55

Citat
Altså der er en pumpe GRUNDFOS til højre
Der er en tregangsventil i midten
du har en styreventil til varmeveksleren
og du har varmtvandsbeholderen til venstre

er det korekt?

Det er korrekt

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 05-12-07 17:57

Ja enten skal du leve med eller også skal du skifte pumpen, den pumpe du har nu kører op og ned i hastighed og det er det du kan høre i anlæget. Den radiator du sagde du åbnede i kælderen er sikkert den man kan se med nye kobberrør midt i billedet og når du åbnede den kom der mere larm, ja fordi den sidder tæt på pumpen (på noget gammelt l....) og pumpem skal arbejde mere ( så der er din TROL )

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 05-12-07 20:05

Citat
Ja enten skal du leve med eller også skal du skifte pumpen, den pumpe du har nu kører op og ned i hastighed og det er det du kan høre i anlæget. Den radiator du sagde du åbnede i kælderen er sikkert den man kan se med nye kobberrør midt i billedet og når du åbnede den kom der mere larm, ja fordi den sidder tæt på pumpen (på noget gammelt l....) og pumpem skal arbejde mere ( så der er din TROL )

Jeg tror desværre ikke du har ret. Den gamle pumpe jeg havde (Skiftede for at få en lavenergi pumpe) kørte kun i én hastighed og der var lyden der også. Og nej det er ikke radiatoren tæt på anlægget der gør at anlægget støjer mere. :-/ Men du har ret. Det er noget gammelt lort

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-12-07 19:15

Ok du har et lille målemeter siddende under din røde ekxpanstionsbeholder det er meget slært og se hvad den står på, den lille halvstore røre beholder som skal være halv fyldt med vand og halv fyldt med luft, er den det???????? tryk måler til et bil dæk kan klare dette, og hvor højt er dit hus?????

Der kommer nok mere

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-12-07 19:35

Dit GL. anlæg har i gamle dage været selv circulerende derfor er der 2" måske 2½"overgange måske til 1", det holder op med at hvæse når du stopper pumpen, HMMM

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-12-07 19:39

Og hvor har du optaget denne lyd?????

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 06-12-07 21:01

Citat
Ok du har et lille målemeter siddende under din røde ekxpanstionsbeholder det er meget slært og se hvad den står på, den lille halvstore røre beholder som skal være halv fyldt med vand og halv fyldt med luft, er den det???????? tryk måler til et bil dæk kan klare dette, og hvor højt er dit hus?????

Hvis du mener tryk måleren står den på 1,5 bar. Altså inden for det grønne område.
Huset er 9 meter højt. Fra grundplan er der 5,8 meter op til øverste radiator på 1.sal.

Jeg målte lyden lige ved varmeveksleren. Da jeg var nede for at tjekket trykket lagde jeg mærke til endnu en ting. Når jeg holder hånden på røret lige under varmeveksleren kan jeg mærke at det bliver koldere idet lyden kommer. Altså på en eller anden måde kommer der kolt vand igennem rørene.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 07-12-07 18:15

1bar er ca. 10 meter du har 15 meter det burte være nok meen. hvor mamge bar er der på lultsiden på din trykekspantions side den røde beholder på luftsiden der vender ud mod dig?????

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 07-12-07 18:18

Og du bor sikkert i Jylland

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 07-12-07 22:00

Well, en trykmåler har jeg ikke lige ved hånden, selvom jeg ikke bor i Jylland. Men hvad skal trykket gennemsnitligt være på sådan en fætter?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 08-12-07 06:35

Ca. 0,5 bar

Accepteret svar
Fra : dr_dem

Modtaget 260 point
Dato : 10-12-07 19:20

Nå lad os så komme igang, når du stopper din pumpe stopper lyden også, der er godt. Alså er din pumpe der laver den larm. der er ikke noget i vejen med den pumpe den gør kun som den har fået besked på. Din trykekspantionsbeholderen, den lille ventil der sidder et eller andet sted ( som ligner den på en bil) tryk på den meget kort og hør om der kommer luft ud. Hvis ikke der luft ud skal den pumpes op. Hvis der kommer vand ud er den utæt. Og hvis du skal tjekke trykket på trykekspantionsbeholderen om der er 0,5 bar på, skal anlæget være tom.

Har du de samme radiator ventiler/Føler overalt i huset eller er det noget blandet l...???????

Mit bud:

1. Din pumpe er den der laver lydder: den er der ikke noget galt med da den gør hvad den skal gøre.

2. Hvis du har forskellige ventiler/føler som ikke er ens, gør det også en forskel på pumpen i kælderen.

3. Hvis din trykekspantionsbeholderen ikke har det tryk som den skal have kkan det også giveproblemer.

4. Din pumpe kører op og ned I hastighed for at opnå tryk og derfor har du måskeden lyd ( og jeg skrev måske.)

Men jeg er på her når det passer mig så skriv endelig

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 11-12-07 19:34

Har prøvet at trykket på ventilen og absolut intet luft kom ud, så der må problemet næsten være. Jubiii (forhåbenligt).

Du fortjener saksuseme dine point !

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-12-07 19:39

Ja men pump nu noget luft i og husk du kan ikke måle trykket før at anlæget er tømt, så lige nu pump noget luft i og skid på hvormeget og se om det hjælper

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-12-07 19:40

En bil pumpe

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 12-12-07 17:23

Hej dr_dem

Nu er jeg desværre ikke lige i besiddelse af en bilpumpe, men låner en i morgen. En anden ting der nu er sket er at trykket i anlægget er steget 0,4 bar fra 1,8 til 2,2 på 24 timer. Jeg har ikke pillet ved anden end et let tryk på ekspansionsbeholderens ventil for at se om der var luft i systemet. Eksploderer det hele lige om lidt?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 12-12-07 18:17

Nu er det ved at være koldt og defor ehxparderer dit anlæg, grunden til det stiger meget er måske at di ekspantosionsbeholder er i udu men luft

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 13-12-07 08:08

Nå, fandt så endelig en bilpumpe. Satte den til, men kunne se at trykket steg yderligere (det kunne jeg vel have sagt mig selv), så jeg pumpede ikke videre. Prøvede at få luften ud igen ved at trykke på ventilen, men intet luft kom ud. Nu er trykket steget ydeligere til 2,8 bar, altså 0,6 bar på en nat.
Ved det har været en kold nat, men alligevel 0,6 bar !! Er der andre måder at lufte ekspansionsbeholderen ud end via ventilen?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 13-12-07 17:52

Du kan ikke lufte ud på din røde ekspantionsbeholder der kkal hele tiden være 0.5 bar på og kan du ikke pumpe den op er den måske utæt

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 15-12-07 16:51

Okay seneste nyt... trykket i anlægget stiger nu 0,5 bar PÅ EN NAT !! Der er ingen vandtilførsel som kan være med til at hæve trykket ved en eventuel utæt ventil. Jeg kan kun få trykket ned igen ved at pumpe vand ud af systemet. Og det skal jeg så gøre hver dag. Det må have noget med ekspansionsbeholderen at gøre, da det er sket efter jeg har pumpet mere luft i den. Men skulle et større tryk i ekspansionsbeholderen ikke sænke trykket i anlægget?? På et tidspunkt sagde du at hvis der ikke kom noget luft ud når jeg trykkede på ventilen på ekspansionsbeholderen, var den sikkert tom for luft. Men senere siger du at der slet ikke kan komme luft ud af ekspansionbeholdern gennem ventilen ?? Well, jeg er ihvertfald i vildrede og tør slet ikke tage på juleferie, da trykket i anlægget så vil komme langt over max !!

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-12-07 00:44

Hvis trykket hele tiden stiger i anlæget er det din varmeveksler, der er utæt i mellem fjernvarmesiden og dit anlæg, der er et højre tryk på fjernvarmesiden og det får trykket til at stige på dit anlæg.

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 17-12-07 08:25

Men hvis min varmeeveksler er utæt, vil den så ikke dryppe?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 17-12-07 10:36

Nej din varmevæksler er utæt imellem de invendige dele, der er et kammer hvor fjernvarmen cirkulere i, hvor trykket er høj, og så er der et kammer hvor hvor det interne centralvarne vand cirkulere i, det har et laver tryk, men da den er utæt i mellem de to kammer stiger trykket i det interne centralvarme system, da der siver vand fra fjernvarme vand over i det interne system, hvis du lukker for fjernvarmen, vil trykket heller ikke stige,
det er bare en træls tid at lukke for varmen i en dags tid for at afprøve det, da der er koldt nu, men prøv at lukke om morgen og se hvad trykket er om aften, det skulle gerne være det samme, måske lidt lavere pga. af at vandet bliver koldt.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-12-07 17:26

Nej dit anlæg stiger fordi du har varmebehov og det har du/har haft brug for mere ekspantion dit anlæg har været fyldt helt op til renden og så puster du luft på ekspantionsbeholderen og så stiger den. Ja det skal den jo, du øger jo trykket, den stiger endnu mere OG JA det er koldt udenfor, men det er det din ekspantionsbeholder skal beskytte dig imod

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-12-07 17:34

Det jeg mente med at du ikke kunne ud lufte, var at du kan ikke udlufte dit varmeanlaeg via denne ekspantionsbeholder

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 17-12-07 19:07

Men, dr_dem, det kan altså ikke være rigtigt at et anlæg skal kunne stige op imod 1 bar på en nat, som det gjorde i nat. Og at jeg har pumpet vand ud nu 7 gange inden for de sidste 5 dage. Det stiger og stiger og det har det aldrig gjort før.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-12-07 19:14

Jamen før fyldte du vand på konstandst på nu skal du tappe af, men hvad ned den lyd det var det det hele drejede sig om

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 17-12-07 19:20

Nej, jeg har aldrig sagt at jeg har skulle fylde vand på konstant. Og lyden er der desværre stadig.
Æv æv æv.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-12-07 19:26

Lydden er din pumpe der kører op og ned fordi den er variabel

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-12-07 19:32

Citat
2. Hvis du har forskellige ventiler/føler som ikke er ens, gør det også en forskel på pumpen i kælderen.Fra mig

Der er ikke kommet svar du

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 17-12-07 20:13

Citat
2. Hvis du har forskellige ventiler/føler som ikke er ens, gør det også en forskel på pumpen i kælderen

Såvidt jeg kan se rundt i huset er der ikke forskellige følere/ventiler.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 18-12-07 01:56

Citat
det kan altså ikke være rigtigt at et anlæg skal kunne stige op imod 1 bar på en nat, som det gjorde i nat. Og at jeg har pumpet vand ud nu 7 gange inden for de sidste 5 dage. Det stiger og stiger og det har det aldrig gjort før.

NEJ DET KAN IKKE VÆRE RIGTIGT SÅ Se for hælvede af at få skiftet den varmevæksler, den er utæt imellem de to kammer og derfor stiget trykket på dit anlæg/trykekspansionsbeholder,
og når trykket når op til det tryk som sikkerhedsventilen er indstillet til ( 2,5 bar), kommer der vand ud af den, så hvis du ikke selv lukker vand ud gør den det.

Når jeg læser de forskellige kommentar, kan jeg se at der er alt for lidt kendskab til hvordan et varmeanlæg virker, bla. hvordan en trykekspansionsbeholderen virker, så et godt råd, få fat i en VVS mand og få ham til gennemgå/rep af anlæget, så du kan få en rolig vinter

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 18-12-07 07:12

Er igang. VVS manden kommer i dag.

Godkendelse af svar
Fra : p_burns

Dato : 18-12-07 07:15

Tak for svaret dr_dem.

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 18-12-07 16:48

Hej igen

Ja så har jeg talt med en vvs mand.
Han vil have 17500,- ink. moms for at skifte varmeveksler og ekspansionsbeholder. Lyder det ikke af lidt meget ??

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-12-07 17:13

øøøh JA DA det lydder voldsomt, jeg ved ikke hvad varmeveksleren koster i indkøb

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 19-03-08 18:04

Ja så er jeg her igen...

Nu har jeg fået skiftet varmeveksler der var utæt, ventil og ekspansionsbeholder. Nu er min hvæsen blevet endnu mere voldsom.

VVS manden mener det eneste der kan være i vejen er et utæt anlæg i kvarteret der gør at trykket går op og ned i mit anlæg.

Han mener en trykdifferens sat på anlægget vil få det til at forsvinde.

Imidlertid har jeg nu oplevet at lyden forsvinder helt hvis jeg tænder op for de to store radiatorer i kælderen.

Hvem er den kloge der kan give mig en forklaring på den mystik?

VH

P Burns

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-03-08 12:27

Citat
det kan altså ikke være rigtigt at et anlæg skal kunne stige op imod 1 bar på en nat, som det gjorde i nat. Og at jeg har pumpet vand ud nu 7 gange inden for de sidste 5 dage. Det stiger og stiger og det har det aldrig gjort før.

NEJ DET KAN IKKE VÆRE RIGTIGT SÅ Se for hælvede af at få skiftet den varmevæksler, den er utæt imellem de to kammer og derfor stiget trykket på dit anlæg/trykekspansionsbeholder,
og når trykket når op til det tryk som sikkerhedsventilen er indstillet til ( 2,5 bar), kommer der vand ud af den, så hvis du ikke selv lukker vand ud gør den det.

Når jeg læser de forskellige kommentar, kan jeg se at der er alt for lidt kendskab til hvordan et varmeanlæg virker, bla. hvordan en trykekspansionsbeholderen virker, så et godt råd, få fat i en VVS mand og få ham til gennemgå/rep af anlæget, så du kan få en rolig vinter

Citat
[Ja så er jeg her igen...

Nu har jeg fået skiftet varmeveksler der var utæt, ventil og ekspansionsbeholder. Nu er min hvæsen blevet endnu mere voldsom.

VVS manden mener det eneste der kan være i vejen er et utæt anlæg i kvarteret der gør at trykket går op og ned i mit anlæg.

Han mener en trykdifferens sat på anlægget vil få det til at forsvinde.

Imidlertid har jeg nu oplevet at lyden forsvinder helt hvis jeg tænder op for de to store radiatorer i kælderen.

Hvem er den kloge der kan give mig en forklaring på den mystik? /CITAT]

Det dr logik for perle høns, at hvæsen forsvinder når du lukker op for de to store rediatore i kælæderen, eller andre radiatorer i huset der er lukket, grunden til at din radiator i stuen hvæser er at der er for stort floW/truk på anlæget, nor du lukker op for de to radiatorer, svare til/ får trykket til at falder på fremløbssiden, der er flere aftager= flere steder vandet kan passere > større hul= mindre hvæsen, KAN du fløjte med åben mund, NEJ, men spids munden og fløjt, :- ER der det en forklaring du kan bruge:~

[CITAT] VVS manden mener det eneste der kan være i vejen er et utæt anlæg i kvarteret der gør at trykket går op og ned i mit anlæg.

DER ER DEN MESTE DØDSYGE FORKLARING JEG NOGEN SINDE HAR HØRT.
Tilgangstrykket på dit anlæg, det fra fjernvarmen, vil/kan stige og falde efter hvor stort et forbrug der er på fjernvarme rørerne ude i vejen= når de andre huse bruger vand, FORKLARING Fløjt med åben mund

Du kan vælge at have mere varme i huset = flere radiatore åbne, eller få monteret en trykdifferens på anlægget, det vil stoppe hvæsen i radiator, HVIS trykdifferens regulator er monteret og justeret rigtig.

Håber at du er blevet kloger og .

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-03-08 13:53

Hej igen, har lige nærlæst de forskellige kommentarer, og sat mig ind i dit anlæg opbygning.
Når du har en varmevæksler mellem fjernmarme og det interne vand i radiatoerne, vil en trykdifferens regulator ikke hjælpe, du kan nøjes med at sætte hastigheden ned på din pumpe, for det er den der bestemmer trykket og flow i dine radiatorer. Jeg kan ikke lise se om du har en pumpe med hastigsregulering trin, eller den er med en skrue på bagsiden hvor flow kan justeres, for det er din pumpehastig / vand flow der er for hurtig.

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 14-11-09 00:16

Hej igen.

Ja, så er der gået et år og en ny fyringsperiode er igang.

Jeg har fået skiftet ekspansionsbeholder, varmeveksler, termostat og pumpe.

Stadig samme hvæsende lyd!
Er der nogle kloge hoveder, der kan regne ud hvordan jeg får stoppet den?

Her billeder og lyd:
http://littlemachine.dk/fjernvarme/IMG_5799.jpg
http://littlemachine.dk/fjernvarme/IMG_5800.jpg
http://littlemachine.dk/fjernvarme/IMG_5801.jpg
http://littlemachine.dk/fjernvarme/IMG_5802.jpg
http://littlemachine.dk/fjernvarme/IMG_5803.jpg
http://littlemachine.dk/fjernvarme/IMG_5804.jpg

http://littlemachine.dk/fjernvarme/trold.mp3

Venlig hilsen

Peter Brandt

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 14-11-09 06:31

øh hvilken lyd er det du ka høre??

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 14-11-09 08:13
Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 14-11-09 08:30

Det eneste der kan fremkomme med hvæsende lyde på anlæget er fjernvarme vandet på grund af for stort varierende flow i et forlille hul / passage. En trykdifferens regulator på fjernvarmen siden kan kan regulere det, hvis den er monteret og justeret rigtig.

Hvor stort er fremgangatrykket ?
og retur trykket på fjernvarmen ?

fremløbstrykket skal jysteres ned så det kun er ca. 0,5 - 0,8 par. højre end returtrykket, så skylle der ikke være nogen væsen, det kan en trykdifferens regulator gøre.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 14-11-09 09:35

PS.. Det kan også være din pumpe der køre alt for hurtig

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 14-11-09 11:20

Hej

Jeg tror ikke det er min pumpe. Den er helt ny og regulere automatisk hastigheden.

Mine målere til trykket er vist kaput.
Fremgang viser 0 bar og retur viser 8 bar (!)
Man kan se når lyden er der, at trykket retur svinger ned mod 7,5 og tilbage til 8 når lyden er væk igen.

Hvad står sådan en trykdifferens regulator til?
Og hvorfor behøver jeg sådan en? Er det ikke at reparere på en fejl der ikke er fundet?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 14-11-09 21:42

8 bar i retur er meget så har du et fremløbstryk på¨mindst 10-12 bar, så kan jeg godt forstå at det væser, og jeg tror at det væser når din returtermostat lukker op, og der kommer gennemløb igennem varmeveksler og det hul der er i termostaten er meget lille og det vil fremkomme med en væse lyd.
Med en trykdifferens regulator kan du sætte trykket ned til lidt over retur trykket og derved få et mindre flow igennem varmevaksler og returtermostat og det vil give en mindre/ingen væse lyd.

Du vil også få en bedre udnøttelse af det varme vand ved et laver flow igennem varmeveksleren, hvad er din returtemp. ?

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 15-11-09 16:35

Temperatur frem er 83, retur 56.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 15-11-09 20:26

Citat
Temperatur frem er 83, retur 56.

RETUR på 56 grader, det er da helt vildt, jeg fik næsten hjertestop da jeg læste det.

Dit anlæg køre ikke optimal med den retut temp, enten er din varmeveksler alt for lille / alt for hurtig gennemstrømning igennem den, og det er jeg sikker på at der er, du bliver nød til at få trykket sat ned, så du får en langsommer flow igennem varmeveksleren.

Dernæst, din returtermostat står da helt forkert når du lukker en returtemp ud til fjernvarmen på 56 grader, du skal da ned på max 30 - 35 grader.

Kommentar
Fra : p_burns

Dato : 16-11-09 09:26

Hmmm... returventil stod ok, men der var lige en gennemløbsventil (eller hvad det hedder) der stod åben, så meget af returvandet ikke gik igennem termostaten men udenom.

Er nu nede på 35 grader. Lyden er der nu stadig, så en tryk differens regulator må købes ind.

Tak til alle der har været behjælpelige.