/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Gulvslibemaskine uden jord?
Fra : nogoodbadguy
Vist : 714 gange
100 point
Dato : 25-10-07 17:43

Hej, skal slibe et gulv i weekenden med en maskine uden jord. Det resulterer i at den aflader på fingrende og rører man ved en radiator SÅ får man stød der kan mærkes.
Skal der egentlig ikke være jord i?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-10-07 17:45

Nej der behøver ikke være jord på, Iflg loven,for der er ikke vand på maskinen

Der er heller ikke jord, i alm, stikkontakter

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 25-10-07 17:51

Ok, men det er bare ikke særlig tiltalende at man ved man får stød ca. hvert 10 sekund....
Så en anden maskine med jord må være vejen frem.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-10-07 17:57

gummihandsker på

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 25-10-07 17:59

Hehe ja og gummistøvler....LOL.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-10-07 18:28

Altså hvis maskinen er "født" med 3 ledninger hvor den ene er jord.................så skal den tilsluttes en stikkontakt med jord. (3 ben )
Men da du bevgæger dig på trægulv bør du ikke virke som afledning til jord.

En eller anden har sikkert ikke kunne bruge den fordi det 3. ben sad i vejen.

Er maskinen dobbelt isoleret kan den benyttes uden jord.

Du må under alle omstændigheder ikke få stød når du har tændt for den.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-10-07 18:32

Citat
Nej der behøver ikke være jord på, Iflg loven,for der er ikke vand på maskinen

En vittighed ? ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-10-07 18:42

Du kan nok se i hanstikket om der er en der har klippet jordledningen, og så kan du jo montere et jordhanstik.
Men stød får du jo fordi der er friktion mod gulvet, og så "oplader" maskinen sig med statisk el, så kan du jo tage handsker på, eller aflade maskinen tit ved at køre den ind på radiatoren.

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 100 point
Dato : 25-10-07 19:15

Citat
Er maskinen dobbelt isoleret kan den benyttes uden jord.

Det er nemlig rigtigt

Er maskinen af metal og motorhus også er af metal SKAL der være jord ben i stikket.

Jeg sikkerheds godkender dagligt proff værktøj og jeg kan ikke komme i tanke om at jeg har set en gulvslibemaskine der ikke har skullet være jord monteret på.

Der er garanteret jordledning i kabelet, men der er sikkert monteret et andet stik eller jordbenet er brækket/skåret af det ekisisterende. Det har jeg tit set

Desuden, hvis det er en maskine du har lejet, så SKAL der være en mærkat med en dato der beviser at maskinen har været til sikkerheds eftersyn inden for de sidste 6 måneder
Hvilket de fleste ikke er gode til at overholde

- Anden

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-10-07 19:28

Yes - byt maskinen eller sæt et stik på med jord.

Det halvrunde ben er til jord (sandsynlig en gul/grøn ledning)

Godkendelse af svar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 25-10-07 20:35

Tak for svaret taunusanden.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-10-07 15:40

vend stikproppen
og ja der skal være jordstik på maskinen, og ja alle har ikke en stikkontakt med jord