/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
købeloven...
Fra : Desmersnaps
Vist : 1420 gange
100 point
Dato : 25-10-07 17:39

Hej alle.
Jeg købte for få dage siden en bærbar til 6499 kr. Tre dage efter blev prisen sat ned til 5999kr. Ifølge købeloven har man så vidt jeg ved altid 14 dages returret. Gælder dette også selvom man har brugt varen? Altså kan jeg i princippet bare gå ned og aflevere min bærbare og købe den (eller en magen til) igen 500kr billigere?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 25-10-07 17:42

Har kunden fortrydelsesret?
Købeloven giver ikke kunderne ret til at fortryde et køb, medmindre varen fejler noget. Ved fjernsalg har forbrugere dog en fortrydelsesret på 14 dage.

Købeloven giver ikke kunden ret til at returnere varer, der ikke fejler noget. Hvis en kunde fortryder et køb, har de altså ikke krav på f.eks. at få pengene igen - eller på at få den købte vare byttet.

Man kan vælge at tilbyde kunderne den ekstra service, det er at kunne returnere varen efter købet, men det er ikke en lovmæssig pligt.

Da det er frivilligt, om den erhvervsdrivende vil give kunderne fortrydelsesret, kan der frit fastsættes betingelser for at tage varer retur. Der kan fastsættes vilkår for:

At varen skal leveres tilbage inden en bestemt frist, f.eks. inden 10 dage efter købet. Kunden skal altid gøre brug af fortrydelsesretten indenfor en rimelig tid
At varens emballage og evt. plomberinger på varen skal være ubrudt
At kunden skal fremvise kvittering ved returnering af varen
At der ikke gives fortrydelsesret på udsalgsvarer.

De vilkår, der fastsættes for at tage imod returvarer, skal fremgå af materialet, som kunderne har adgang til - f.eks. via skilte i butikken eller anført på bagsiden af kvitteringen til kunden.

Herfra http://www.dhs.dk/Kerneydelser/Erhvervsvilkaar/Koebeloven/Har%20kunden%20fortrydelsesret.aspx

Godkendelse af svar
Fra : Desmersnaps

Dato : 25-10-07 17:46

Tak for svaret Nordsted1. Tænkte det nok, men skulle lige være sikker. Ærgeligt jeg ikke var tre dage længere om at bestemme mig

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-10-07 17:56

Der er jo så NOGLE forretninger der tilbyder prisgaranti, men det er en ekstra service og har intet med loven at gøre

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 25-10-07 18:05

Hvor har du købt?
Elgiganten har valgt at give en meget large returret: 30 dage og 'afprøvning af varen' er tilladt. Til gengæld hører man om at kunder har købt brugte varer i den tro at de var nye - fx med personlige filer på harddisken fra foregående 'køber'.
Bilka har valgt at give 14 dages returret på ubrugte varer. Den tolker de sådan at hvis varen komer på tilbud inden 14 dage efter din købsdato, så tropper du bare op med bon'en og får uden bøvl udbetalt diferencen.

Det var to eksempler - men som Nordsted1 siger: Om der overhovedet er returret og reglerne herfor er op til butikken at bestemme.

Kommentar
Fra : Trilleas

Dato : 25-10-07 18:35

Gå da ned og brok dig lidt, så kan det jo være at de giver lidt rabat. Du kan da prøve at sige til dem at de godt kunne have fortalt dig at den snart blev sat ned. Det plejer de jo at vide god tid i forvejen.
Der kan da ikke ske noget ved at prøve.